7 137 läst · 43 svar
7k läst
43 svar
Sprutad tilläggsisolering. Är detta OK?
Putsen sitter kvar. Finns flera hus runt oss där man låtit isolera utanpå putsen. Så det låter inte som nåt konstigt att göra såNils82 skrev:Helt OK att du är novis på detta, det är därför det finns hantverkare av olika slag
I ditt fall hade en vanlig isolerskiva eller fasadskiva vart ett vettigt alt. Den där lösullen ser inte bra ut, det är ju knökafullt!! Det är helt enkelt fel, dessutom bör man vidta vissa åtgärder för att lösullen inte ska sjunka då de sprutas vertikalt.
F.ö är jag och kanske andra med mig nyfiken på om du låtit riva din puts som var så dålig? Att bygga in puts ( bla kalk) kan medföra risk om du får fuktkvoter i fasaden som går över gränsen av olika orsaker. Det kan alltså ses som en risk att låta putsen sitta kvar bakom en ny isolering/fasad. Men som sagt var.........det KAN vara så.
Ska träffa byggaren i morgon och höra hur dom ska göra och hur vi går vidare. Vad anser ni att jag ska säga?
Nä, som sagt så är det inte säkert att nåt otrevligt händer. Gör man rätt så är det lugnt.
Vad du ska säga är ju svårt att svara på men de borde ha en vettig och rimlig förklaring till varför det ser ut som det gör. De borde de inte ha i detta läge.
Vad du ska säga är ju svårt att svara på men de borde ha en vettig och rimlig förklaring till varför det ser ut som det gör. De borde de inte ha i detta läge.
Säg att detta inte är en godkänd/godtagbar isolering. Kan skapa fuktproblem och är inte fackmannamässigt utfört. Du skall inte betala något förskott eller några mer pengar innan ni kommer vidare och blir överens. Ta fram en konstruktionsritning från nätet på hur du vill ha det. Säg till om du behöver hjälp att hitta en så kanske någon som är vass på detta på forumet hjälpa. Lycka till.
Nu har jag upptäckt att vindpappen tillochmed har spruckit på ett par ställen. Så dom har verkligen pressat i isolering.
Det byggaren nu vill göra efter dom pratat med isolerfirman är att regla på ytterliggare 45x45 regel för att sedan sätta på panel.
Det byggaren nu vill göra efter dom pratat med isolerfirman är att regla på ytterliggare 45x45 regel för att sedan sätta på panel.
Kanske lite sent påtänkt men om jag var du skulle jag försöka hitta någon mer kunnig som kan vara med på det där mötet.niclasc skrev:
Svårt att stå som ovetande amatör och diskutera sånt här med en byggare som är (ska vara?) expert på det han gör. Tveksamt om han låter sig övertalas/imponeras om du visar upp den här tråden på din laptop.
Be att de river ner det och gör om på rätt sätt, det där kan inte vara en seriös byggare. Har du kollat referenser?niclasc skrev:
Nä precis, det är ju luften i isoleringen som isolerar. Är den för hårt packad som den verkar vara i detta fallet får du ju sämre isolervärde.big mike skrev:
70kg/m3 är max, sen vänder det och blir sämre isolervärde.. iaf på cellulosaisolering. Men jag har aldrig sätt nå liknande förr... gör om gör rätt!
Antingen reglar, "vanliga skivor" och väv eller hela skivor typ väskustskivan.
Antingen reglar, "vanliga skivor" och väv eller hela skivor typ väskustskivan.