Jarlsgård skrev:
God morgon! Nu har jag använt alla mina paintkunskaper, så vi får se vad du tycker.

Angående stora toan så står jag fast vid min tidigare idé då jag är helt övertygad om att den inte behöver vara större än så :)


[bild]

Tillägg:

Har nu kollat på reglerna gällande badrum och ja, det är 110cm som du säger. Vad som däremot framgick var att ett badkar klassas som duschplats. Dvs så räknas inte avståndet från badkarets kant till toalettstolens centrum utan det är från vägg till toalettstols centrum som är relevant.

Så det fungerar med den lösningen jag ritat om det skulle vara så :)
Tack för ett bra förslag, det där var ju skitsnyggt!

Det som har känts lite dumt är att ha toan mot sydväst, så nu har jag tagit din ide men bytt plats på toan och arbetsrummet, samt förlängt väggen mot centrum av huset och gjort rummen djupare som du ser, på så sätt går det att klämma in en helt ok klädkammare i utrymmet i mellan, sen får barnrummen inbyggda garderober, samt att det tillkommer inbyggda garderober i hallen och tvättstugan, som nu bytt plats igen med badrummet. Även vardagsrummet blir lite djupare och det försvinner lite "död-space" mellan kök och vardagsrummet. Även matplatsen blir lite mindre men jag tror den klarar sig ändå?

SCffL.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin E
  • Laddar…
Överväg en skrubb, perfekt att slänga undan vardagssaker som man inte vill ha framme eller i vägen, som dammsugare, torkställning, strykbräda, pantburkar, pappersinsamling etc
 
Skulle kunna kalla garaget för en redig skrubb isf ;)
 
Men orkar du släpa dammsugaren till garaget varje gång, eller hamnar den hellre i ett hörn i vardagsrummet eller hallen?
 
Jag tror de flesta som är fullt rörliga utan men orkar bära eller dra en snabeldrake 10-20m extra 2ggr/mån. Eller så blir det städhjälpen som får ta den enorma bördan (y)
 
Med barn dammsuger man ju iaf jag flera ggr i vecka.
 
Jonatan79 skrev:
Skulle kunna kalla garaget för en redig skrubb isf ;)
Men där ska ju bilen och smutsiga biltillbehör stå, inte saker som strykbräda och torkställning.
 
Inte många som har bilen i garaget nuförtiden, blir mest bråte och byggmaterial barnvagnar, cyklar mm
 
Jonatan79 skrev:
Inte många som har bilen i garaget nuförtiden, blir mest bråte och byggmaterial barnvagnar, cyklar mm
Låter inte som något att sträva efter i planeringsstadiet
 
Sånt e livet för många. Inga konstigheter. No worries mate! Sweet as! Men personligen tycker jag att det borde finnas plats för en större tvättstuga än senaste ritningen. Är bortskämd med ca 15m2 själv
 
Jag gillar ditt första förslag som startade hela tråden bäst. Men ett par frågor har jag ändå. Hur stort är huset? Hur stort får ni bygga på tomten? Hur nära grannar? Andra restriktioner från detaljplanen?
 
Jarl Bergström skrev:
Men sen brottas jag av en annan rent visuellt huvudbry som kommer utav att rummens väggar inte går i linje med centrum av huset. Eftersom jag tänkte ha ryggåstak så kommer jag få en liten förskjutning som ni kan se på bilden här, och då har jag tre alternativ.

H0: Gör ingenting, låt det vara, det ser coolt ut! :)
Alt 1: Ändra lutningen på framsidans innertak.
Alt 2: Bygg fram väggen, förstora rummen/alt bygg in förvaring.
H0. Jag har det likadant hos mig i en del, det ser hur bra ut som helst! Kommer säkert någon bild i min projekt-tråd så småningom.
 
xisten skrev:
Överväg en skrubb, perfekt att slänga undan vardagssaker som man inte vill ha framme eller i vägen, som dammsugare, torkställning, strykbräda, pantburkar, pappersinsamling etc
Ja faktiskt så har vi missat det, eller snarare så har det varit svårt att prioritera, men nu har vi iaf slängt in ett bra mycket förvaring att vi ska kunna klara oss ändå :) Vi kommer köra på centraldamsugare där har vi en börda mindre iaf! :)
 
Jonatan79 skrev:
Sånt e livet för många. Inga konstigheter. No worries mate! Sweet as! Men personligen tycker jag att det borde finnas plats för en större tvättstuga än senaste ritningen. Är bortskämd med ca 15m2 själv
Ja det hade varit nice, kanske får ta lite yta av Badrummet i så fall, men nu har vi tvättmaskin, torktumlare, två torkskåp, diskbänk med 4 över- och underskåp samt klädställ, även om det är lite trångt så hoppas jag att det räcker :)

Här är senaste ritningen!
jk5qs.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mainstream skrev:
H0. Jag har det likadant hos mig i en del, det ser hur bra ut som helst! Kommer säkert någon bild i min projekt-tråd så småningom.
Nu är huset dryga 160 m^2 och vi får bebygga 1/4 av tomtens yta, dvs 258 av 1037 m^2, och det är precis vad på metern som vi har för tillfället! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.