En kännare ser på 20 m håll vilka skruvar du har. Ta inte sånt som ser ut som trallskruvar.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
MollyMoon
Nå, visst var de ju Gunnebos Trallskruv vi hade tänkt oss, med TX - spår... Men visst hade en kullrig skruv varit fin. Vi får se om jag får napp, mejlat lite.... Tack igen!

Grannen har satt cederpanel på sitt hus och de använde spikpistol. Jag tycker att spik ser snyggast ut och det är även enkelt att lossa brädor vid behov. Gäller dock att spiken sitter ordentligt i reglarna så att inte träts rörelser kan dra ut spiken.

Funderar själv på att byta träsargen på vårt 70 tals hus med plattak. Har dock kommit fram till ceder kräver mer underhåll än betsad gran, även om den fräscha cedern är väldigt vacker.

Finns information om infästning här: http://www.moelven.com/se/Produkter-och-tjanster/Bygg-och-Bo/Traslag/Cedertra/Montering-Cedertra/

S
arkTecko skrev:
Ceder är väl mjukare än furu, så det var en konstig kommentar?
man absolut inte skjuten spik till cederpanel, blir riktigt fult kring spiken

SBH skrev:
man absolut inte skjuten spik till cederpanel, blir riktigt fult kring spiken
Enligt tidigare bifogad länk:

För att få det bästa resultatet vid spikning används tunnare spik som minskar risken för sprickbildning. För större fästkraft så kan en ringspik användas.

För att undgå en reflekterande effekt från spikhuvudet kan man använda en spik med rundat- eller räfflat spikhuvud. Vid spikningen skall lite kraft användas för att minimera risken för märken på träet. Vid infästning nära ändträet kan det vara nödvändigt med en förborrning.

Placeringen av spikarna beror främst på vilken paneltyp som spikas och generellt sett så ska det tas höjd för fuktrörelser i träet. Detta innebär att spikning genom flera överlappande lager skall undgås då det förhindrar inbördes fuktrörelser mellan lagren.

Personligen tycker jag inte att skruvat blir snyggt. Skallarna blir synligare och det finns risk för flisning kring dem.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
"Personligen tycker jag inte att skruvat blir snyggt. Skallarna blir synligare och det finns risk för flisning kring dem."

Ja, om man drar i trallskruvar med maskin....

S
arneri68 skrev:
Enligt tidigare bifogad länk:

För att få det bästa resultatet vid spikning används tunnare spik som minskar risken för sprickbildning. För större fästkraft så kan en ringspik användas.

För att undgå en reflekterande effekt från spikhuvudet kan man använda en spik med rundat- eller räfflat spikhuvud. Vid spikningen skall lite kraft användas för att minimera risken för märken på träet. Vid infästning nära ändträet kan det vara nödvändigt med en förborrning.

Placeringen av spikarna beror främst på vilken paneltyp som spikas och generellt sett så ska det tas höjd för fuktrörelser i träet. Detta innebär att spikning genom flera överlappande lager skall undgås då det förhindrar inbördes fuktrörelser mellan lagren.

Personligen tycker jag inte att skruvat blir snyggt. Skallarna blir synligare och det finns risk för flisning kring dem.
har faktiskt inte hittat skjutspik med rundad skalle har du?

Skruv med kullrigskalle för fyrkantsbits med skruvrader som sätts i helt raka linjer hade fått mig att gå igång!

Man måste använda syrafast rostfri skruv (A4) och denna är mjukare än rostfri A2. Jag har liggande ceder och valde att skruva. Jag tycker inte skruvskallarna stör, de syns men sitter noggrant utmätta och inte satta "på känsla". Den skruv jag fick tag på var ph2 med ganska litet huvud.
Skruv med fyrkantsbits har jag provat en gång och det måste vara djävulens påfund och borde förbjudas, bojkottas och glömmas.

• Gilla
MollyMoon och 1 till
  • Laddar…
S
SBH skrev:
rund skalle är på huvudet. inte att huvudet är en cirkel.
som denna fast det verkar heta kullrig skalle
[länk]
Ehe, jag tror att du löste det själv?

Jag tror det viktigaste är att spiken har ett ordentligt huvud som inte sjunker ner i trät när trät expanderar. T.ex en dyckert fungerar inget vidare i panelbrädor utomhus.

• Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
S
arneri68 skrev:
Ehe, jag tror att du löste det själv?

Jag tror det viktigaste är att spiken har ett ordentligt huvud som inte sjunker ner i trät när trät expanderar. T.ex en dyckert fungerar inget vidare i panelbrädor utomhus.
nja. dyckert funkar. men inte till lockpanel

MollyMoon
Vi har kommit till ett beslut. Vi spikar för hand med Kamspik från leverantören - A4 "kvalla". Det är inte så många brädor ca 30 st.
Nåväl, OM de nu blir katastrof med Kamspiken, så blir det Essve skruv, som vi hittat i stan. De var svårt att hitta kamspik och skruv rostfritt där vi bor.

Kamspik - https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kamspik-60x2-5-mm-rostfri-316-a4-15st

Skruv - http://katalog.essve.se/article/?katBid=V70&dokId=wc519837&artNr=

Dé blir ingen trallöl... :beer: --> totalfokus och jag har lovat att inte använda stekpannan som verktyg eller som vapen om allt går åt helv....

Tack för tipsen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.