Hej!

Jag sitter och skissar lite på ett framtida boende och skulle vilja ha lite synpunkter både vad gäller design och planlösning.

Det vi har utgått från är först och främst ett hus som ska vara enkelt att bygga, så därav formen, det ska vara så rektangulärt som möjligt. Inga konstiga vinklar och vrår.

Sen vill vi gärna ha en separat barndel med 2 sovrum med toa och öppen planlösning, inbyggt garage och separat tvättstuga. Som förslag har vi även lagt till ryggåstak och takfönster.

Entren är mot väster.

Tar tacksamt emot feedback och förslag på förbättringar!

Tack på förhand!

yZAcJ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Euu5f.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Syira.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åt vilket håll är norr? Hur ser omgivningen ut med grannar, trafikerad väg osv.?

Planlösningen ser vettig ut. Bra med grovingång. Barnens del ser bra ut med sällskapsrum, arbetsrum och toalett. Prova att flytta badrummet till arbetsrummets plats och skippa väggen mellan det gemensamma rummet och arbetsrummet. Beror såklart på hur det är tänkt att användas men rummet upplevs (och blir) mycket större och får inte passagekänslan som kan uppstå som det ser ut nu.

Kanske fundera en vända till på entré situationen? Sen tycker jag att utkragningen vid köket och indragningen vid garaget är lite märklig.

Formen tycker jag är lite väl trist. Kika på lite L formade hus, behöver inte alls bli dyrare att bygga men kan skapa väldigt trevliga avskärmade uterum. Alltså att fasaden är mot gatan och ett uterum skapas mot söder med skydd ifrån öst eller väst. Sen tycker jag att taket ser märkligt ut och tar över väldigt mycket, varför sådant överhäng på "baksidan"?

Detsamma gäller fönstersättningarna och dörrplaceringar, verkar vara lite slumpmässigt. Det blir lättare att bygga och mer harmoniskt om de ligger i synkroniserat efter ett grid såvida det inte är en speciell tanke med det då.

Sen ett tips när du ska skapa en uppfattning om hur huset ser ut ifrån utsidan kika/ ta bilder alltid ifrån ögonhöjd. Det är väldigt sällan man åker helikopter ovan sitt hus ;) om man inte köper en drönare då hehe.

Nu kanske jag gick ut lite väl hårt men tycker att du helt klart har en bra grundidé. Kontakta en arkitekt för lite rådgivning och hjälp med planlösning osv. Sköter ni resten sen själva borde det inte bli för dyrt tror jag.
 
Redigerat:
ArkErik skrev:
Åt vilket håll är norr? Hur ser omgivningen ut med grannar, trafikerad väg osv.?

Planlösningen ser vettig ut. Bra med grovingång. Barnens del ser bra ut med sällskapsrum, arbetsrum och toalett. Prova att flytta badrummet till arbetsrummets plats och skippa väggen mellan det gemensamma rummet och arbetsrummet. Beror såklart på hur det är tänkt att användas men rummet upplevs (och blir) mycket större och får inte passagekänslan som kan uppstå som det ser ut nu.

Kanske fundera en vända till på entré situationen? Sen tycker jag att utkragningen vid köket och indragningen vid garaget är lite märklig.

Formen tycker jag är lite väl trist. Kika på lite L formade hus, behöver inte alls bli dyrare att bygga men kan skapa väldigt trevliga avskärmade uterum. Alltså att fasaden är mot gatan och ett uterum skapas mot söder med skydd ifrån öst eller väst. Sen tycker jag att taket ser märkligt ut och tar över väldigt mycket, varför sådant överhäng på "baksidan"?

Detsamma gäller fönstersättningarna och dörrplaceringar, verkar vara lite slumpmässigt. Det blir lättare att bygga och mer harmoniskt om de ligger i synkroniserat efter ett grid såvida det inte är en speciell tanke med det då.

Sen ett tips när du ska skapa en uppfattning om hur huset ser ut ifrån utsidan kika/ ta bilder alltid ifrån ögonhöjd. Det är väldigt sällan man åker helikopter ovan sitt hus ;) om man inte köper en drönare då hehe.

Nu kanske jag gick ut lite väl hårt men tycker att du helt klart har en bra grundidé. Kontakta en arkitekt för lite rådgivning och hjälp med planlösning osv. Sköter ni resten sen själva borde det inte bli för dyrt tror jag.
Tack för dina synpunkter, det uppskattas!

Entren är mot väst, och grannar har vi mot norr och öst, alltså mot garaget och baksidan av huset. Anledningen till den rektangulära formen på huset är för att vi har ett bygglov sedan tidigare som vi gärna vill använda så gott som det går, och sen kostnadsbesparingen med samma takstolar hela vägen, mindre plåtarbeten osv :)

Men jag är inte riktigt med på vad du menar. Är det ungefär såhär?
http://img.ctrlv.in/img/15/08/08/55c5acd8616c4.jpg

Verkar inte gå att lägga in bilder direkt för tillfället, därför länkar jag nu.

Sen har vi skjutit in garaget en aning för att bryta av så att huset inte ser ut som en lång lada, och köket har vi lagt ut i ett litet burspråk för att få mer utrymme, bland annat till köksön. :)
 
Men har du kollat hur mycket nytta du har av det gamla bygglovet? Om du inte bygger helt efter det så tror jag att du måste köra en komplett bygglovsrunda.

Att bygga i vinkel innebär lite mer arbete med framförallt taket i vinkeln med lite plåt, snedkapa takpannor osv. Men i ett totalt nybygge så blir den kostnaden inte ens marginell.
 
  • Gilla
ArkErik
  • Laddar…
Hej! Tomten är såpass långsmal att det är svårt att bygga i vinkel. Hur mycket vi än vrider och vänder på det så hamnar vi ändå i samma slutsats, dvs i lösningen ovan, om vi vill få till ett separat allrum, öppen planlösning osv. Det som vi funderar på mest är ingången till barndelen och om det är ett problem att den som det ser ut nu är genom matsalsdelen?

Det gamla bygglovet är egentligen samma hus fast utan det södra tillbygget och matsalsdelen. Hela barndelen har vi egentligen bra roterat, det är därför det sticker ut som det gör.
gppKI.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja speciellt enkelt att bygga tycker jag inte det är
 
Inskjutningen av garaget är alldeles för liten för att bryta lådkänslan och burspråket vid köket i kombination med indragningen tycker jag blir märkligt. Som det är nu blir det ju 8st hörn på den östra fasaden (entré sidan) utöver gavlarna. Dra hellre ut fasaden och jobba mer med uterummet så att det bara blir två hörn utöver gavlarna om du förstår hur jag menar.

Helt rätt med ritningen, är det bara tänkt som ett rum för att ha datorn i tycker jag man likagärna kan ha det öppet, man vinner mycket rymd och känsla på det. Är det däremot tänkt som ett regelrätt arbetsrum där man kan behöva jobba ostört är det såklart en annan femma. Föresten, har ni tänkt något på standardmått när ni/ du ritat? Ska det bli enkelt att bygga är det en väldigt viktig komponent. Kolla upp standardmåtten för materialen ni har tänkt att använda annars

Det ser ut som en lite knepig tomt med väg mot två av sidorna och grannar på de andra. Vilket håll öppnar ni helst upp emot? Hur är grannarnas hus vända? Sen kan ni också tänka privat/ semi-privat/ offentligt. Alltså skydda de privata rummen mest emot insyn osv. medans det kanske inte gör så mycket om matrummet har insyn ifrån vägen. Ganska självklart men jobbar man med det kan man få till det bra och inte så banalt som jag beskriver det hehe. Med den rektangulära formen blir allting samma samma, jag hade nog funderat några varv kring den.

Köp lite arkitekt/ villa tidningar eller kika runt på nätet och se vad ni gillar, applicera de idéerna på erat hus och tomt och skissa fram så att det fungerar med eran tomt. Låt det ta lite tid, det är ändå erat hem ni ska bygga. Tänk på siktlinjer, väderstreck, insyn, uteplatser, kommunikationsytor, standardmått, vilka rumsligheter som skapas och rörelsemönstret i huset osv.

Bygg en fysisk modell också i tex. skala 1:20 eller 1:50 kan hjälpa väldigt mycket med, man får mycket bättre känsla för hur stort/ litet allting faktiskt kommer bli än om man stirrar på en datorskärm. Använd vanlig kartong, vit papp eller liknande bara.
 
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
ArkErik skrev:
Inskjutningen av garaget är alldeles för liten för att bryta lådkänslan och burspråket vid köket i kombination med indragningen tycker jag blir märkligt. Som det är nu blir det ju 8st hörn på den östra fasaden (entré sidan) utöver gavlarna. Dra hellre ut fasaden och jobba mer med uterummet så att det bara blir två hörn utöver gavlarna om du förstår hur jag menar.

Helt rätt med ritningen, är det bara tänkt som ett rum för att ha datorn i tycker jag man likagärna kan ha det öppet, man vinner mycket rymd och känsla på det. Är det däremot tänkt som ett regelrätt arbetsrum där man kan behöva jobba ostört är det såklart en annan femma. Föresten, har ni tänkt något på standardmått när ni/ du ritat? Ska det bli enkelt att bygga är det en väldigt viktig komponent. Kolla upp standardmåtten för materialen ni har tänkt att använda annars

Det ser ut som en lite knepig tomt med väg mot två av sidorna och grannar på de andra. Vilket håll öppnar ni helst upp emot? Hur är grannarnas hus vända? Sen kan ni också tänka privat/ semi-privat/ offentligt. Alltså skydda de privata rummen mest emot insyn osv. medans det kanske inte gör så mycket om matrummet har insyn ifrån vägen. Ganska självklart men jobbar man med det kan man få till det bra och inte så banalt som jag beskriver det hehe. Med den rektangulära formen blir allting samma samma, jag hade nog funderat några varv kring den.

Köp lite arkitekt/ villa tidningar eller kika runt på nätet och se vad ni gillar, applicera de idéerna på erat hus och tomt och skissa fram så att det fungerar med eran tomt. Låt det ta lite tid, det är ändå erat hem ni ska bygga. Tänk på siktlinjer, väderstreck, insyn, uteplatser, kommunikationsytor, standardmått, vilka rumsligheter som skapas och rörelsemönstret i huset osv.

Bygg en fysisk modell också i tex. skala 1:20 eller 1:50 kan hjälpa väldigt mycket med, man får mycket bättre känsla för hur stort/ litet allting faktiskt kommer bli än om man stirrar på en datorskärm. Använd vanlig kartong, vit papp eller liknande bara.
Stort tack igen för dina synpunkter!

Burspråket i köket har i alla fall en funktion att skapa mer yta i själva köket, men jag kan absolut hålla med om att det infällda garaget kanske inte har någon större påverkan på utseendet. Där får vi kanske tänka om.

Ja det är standardmått eftersom alla rum egentligen är "lånade" från ett annat hus.

Det är ungefär dem här delarna som vi har värderat när vi ritade huset. Eller egentligen gjorde om orginalritningen. Hur mycket vi än vrider och vänder så hittar vi ingen annan modell som ger "allt", dvs det som vi har utgått ifrån utan att ytan springer iväg.

ouZEj.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår :) Jag menar inte att ni ska skippa den, utan dra ut fasaden även "ovanför" om burspråket och garaget med. Mer harmoniskt och enklare att bygga plus att ni får mer yta både i entrén och garaget.

Måste det vara en enplansvilla? Annars hade ni kunnat placera barnens del på en ovanvåning och göra en 1.5 plans villa. Frigörs mycket yta i markplan för uteplatser, plats för lek osv. och om ni vrider barndelen ovanpå skapas ju ett skyddad uterum under. Bär upp med pelare och att väggen skjuter ut i den södra delen vilket fungerar som både insyn- & vindskydd samt bäring. Även möjlighet att glasa in rummet som skapas under och ni får en inglasad altan med tak. Då skulle man nog tom. kunna friställa garaget helt om man vill det.

Kommer man ifrån den ladliknande form som det skulle bli nu, men antagligen dyrare? Har som sagt dålig koll på just den biten så någon får gärna upplysa mig om det skulle bli en betydligt större byggkostnad.
 
Redigerat:
tommib
Jag skulle byta plats på badrummet och kommunikationsgången mot garaget. Du förlorar visserligen fönstret i badrummet (kanske går att ha ett takfönster, som då inte heller behöver vara frostat) men du vinner att dörren till garaget inte stjäl så mycket plats ur garaget eftersom den hamnar bredvid garagets ytterdörr. Du kan också göra kommunikationsgången mer användbar då den mer blir som en del av hallen där man kan parkera ex barnvagn, cyklar och liknande (om man inte ställer dem i garaget). Som det är nu ser det ut som att du kan ha garderober där men att det i övrigt blir en rätt död yta.
 
tommib skrev:
Jag skulle byta plats på badrummet och kommunikationsgången mot garaget. Du förlorar visserligen fönstret i badrummet (kanske går att ha ett takfönster, som då inte heller behöver vara frostat) men du vinner att dörren till garaget inte stjäl så mycket plats ur garaget eftersom den hamnar bredvid garagets ytterdörr. Du kan också göra kommunikationsgången mer användbar då den mer blir som en del av hallen där man kan parkera ex barnvagn, cyklar och liknande (om man inte ställer dem i garaget). Som det är nu ser det ut som att du kan ha garderober där men att det i övrigt blir en rätt död yta.
Hej!

Tack för förslaget! Den gången kommer användas som tvättstuga/grovingång och är _nästan_ (med modivikation hehe) en del av hallen. Men det var mestadels p.g.a. att det kan vara trevligt med ett fönster som vi bytta plats på rummen. Från början var det nämligen tvärt om, precis som du föreslog.

Har du några andra synpunkter på utformningen? Ex. barndelen. Vi är lite osäkra på att ingången är via matsalsdelen, tror du det kan bli ett problem?
Tycker du annars att vi har använt tomten på ett bra sett med hänseende på grannar/gata/insyn/uteplatser mm.?
 
tommib
Du tappar möjligheten att gå in över klinkers hela vägen till där skorna står på detta sätt. Dessutom skulle jag säga att tvättstugan är viktigare än badrummet att flytta bort från sovrummet. Åtminstone vi kör frekvent torktumlaren sent på kvällarna/nätterna....
Trivseln med ett fönster i badrummet är jag tveksam till då det ändå måste vara försett med gardin alt frostat. Då tycker jag att man lika gärna kan ha ett takfönster. Så mycket tid spenderar åtminstone inte jag i badrummet, men det är ju förstås en smaksak.

Rent principiellt gillar jag inte enplanshus då jag tycker om att ha en sällskapsvåning och en sovvåning, men det är också en smaksak och i ditt fall kanske också styrt av bygglov. Jag skulle öka ytan på huset genom att bygga ett till rum istället för att bygga det där uterummet. Jag skulle inte heller ha en köksö då dessa är en extrem platstjuv. Vill man ändå ha något liknande skulle jag bygga köket som ett U, dvs flytta köksön så att den sitter fast i ytterväggen.

Tomt och liknande är väl det det är. Svårt att göra så mycket annat...
 
Det jag reagerar på är att vardagsrummet blir en korridor för att ta sig mellan kök och hall och köket är en korridor för barnrummen. Barn har ju en tendens till att ränna en del. Jag hade nog försökt byta plats på barndelen och vuxendelen. Alltså ha barndelen mot garaget.

En annan sak är att det är väldigt lite förvaring inne i själva huset, det är nog något jag iaf hade velat ha lite utav :)

Har du några mått på din ritning?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Jarlsgård skrev:
Det jag reagerar på är att vardagsrummet blir en korridor för att ta sig mellan kök och hall och köket är en korridor för barnrummen. Barn har ju en tendens till att ränna en del. Jag hade nog försökt byta plats på barndelen och vuxendelen. Alltså ha barndelen mot garaget.

Har du några mått på din ritning?
Hej och tack!

Jättebra tips! Vi har försökt och försökt men inte hittat någon bra lösning på det förslagen. Vill du komma med tips hur så tar vi jättegärna emot det.

Såhär ser måtten ut nu:
http://snag.gy/gXdwr.jpg
 
tommib
Mycket bra förslag från Jarlsgård! Med en sådan lösning kan du minska ner de rena kommunikationsytorna och bygga ihop kök och vardagsrum i större utsträckning. Sen ska man visserligen passa sig för det också, det är inte för inte som öppen planlösning går under namnet skilsmässoplanlösning (åtminstone i min bekantskapskrets). Skippa uterummet och bygg ett till rum där istället samt ersätt stora sovrummet med två barnrum i vinkel. Du kan egentligen också flytta den delen som är utanför barnrummen mot garaget så att barnen får ett eget vardagsrum (som kan konverteras till ytterligare ett barnrum vb). Vardagsrummet blir då direkt i anslutning till matplatsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.