Tyvärr är det inte bara de stora sniglarna som äter växter utan även avkomman. Jag förstod inte vad som förintade mina höstflox, men vid en närmare undersökning kunde jag hitta flera <10 mm långa sniglar som med god aptit åt upp bladen. Efter att jag rensat varje planta på ca 30 sniglar om dagen, fortsatte bladmassan att minska och jag började känna mig hysterisk och började med gift.

När vi flyttade in i hus för ca 15 år sedan kunde jag odla potatis, sallad m.m. Sedan 10 år går det inte och trädgårdslandet är ersatt med kryddträdgård och gräs.

Jag använder snigelgift i valda delar av trädgården för att kunna odla några växter.
 
D09
Jag hade nog fått panik och dikat upp runt tomten så vatten bryter av.

Prova att dika sidan mot där du misstänker att de kommer ifrån och se om deras väg dröjs tillräckligt

Alt se om du kan lägga något lockbete åt andra hållet ;)
 
Snigel-elstängsel runt mina pallkragar drivet av ett 9 volts batteri har fungerat sensationellt bra för mig. Alla mina grönsaker och bär har fått vara i fred. Man drar två ståltrådar runt pallkragen med en cm mellanrum, och kopplar sedan trådarna till varsin pol på batteriet. Batteriet räcker hela säsongen. Här är ett exempel på hur det kan se ut.

Investering 20 kr för 50m ståltråd och sedan 15 kr per säsong för batteri.

Här finns instruktioner där en tant gått så långt och gjort ett stängsel runt hela tomten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Blommar
  • Laddar…
Nu har jag provat med aska, och det fungerade inte, dom kröp rakt över.

Det blir el till nästa säsong, tack för filmerna mg765
 
Rackartekla
Hej!
I dag hittade jag en snigel och jag undrar om det är en av de snälla- pantersnigel?
Tacksam om någon vänlig själ vill titta på min bild. Han sitter f n i karantän :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp, det där en snäll snigel. Var rädd om den, den äter inga levande växter och gillar inte mördarsniglar! :)
 
Rackartekla
Tack!
Då ska jag genast lägga tillbaka den där jag hittade den. ����
 
Rackartekla skrev:
Hej!
I dag hittade jag en snigel och jag undrar om det är en av de snälla- pantersnigel?
Tacksam om någon vänlig själ vill titta på min bild. Han sitter f n i karantän :)
[bild]
Undrar om denna liksom mördarsnigeln är hermafrodit och att man därför ska säga hen om den?
 
Lite statestik.

Gick ut kl 8 då dom börjar krypa fram, fick ihop 406 st innan himmeln öppnade sig, gick sen ut efter nyheterna kvart över 9 och plockade ihop 147 st till, så nu har jag 553 nykokta sniglar.
Ska ta ett varv med ficklampan senare.

Edit: totalt blev det 832 i kvälll.

Edit 2: Hittade 13 tigrar/leoparder som fick leva vidare.
 
Redigerat:
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Min robotklippare har tyvärr svårt att hinna med att klippa sniglarna i år. Normalt sett så brukar den kunna hålla efter dem, men i år så räcker inte det till. Jag kompletterar med att gå runt med en spade ett par gånger i veckan. Innan jag hade robotklippare så fanns sniglarna överallt, tom i kryddbänken som var över 5m in på altanen.

Jag har en bekant som har en tomt på 1500kvm ungefär som har hägnat in hela tomten med impregnerad 2tum4 som han har lagt sitt egentillverkade snigelstängsel på. Detta drivs av ett bilbatteri som han laddar någon gång i veckan eller om det var varannan vecka. Naturligtvis tar en del sniglar sig förbi detta, men dessa gör han sig av med på vanligt vis, dvs klippning och gifter. Han är mycket nöjd med lösningen. Det viktiga är att hålla rent längs med inhägnaden.

Nu har han bestämt sig för att bli av med rådjuren också och har köpt sig ett aggregat för elstängsel för detta också. Jag tipsade dock honom om att rådjur kan hoppa högt. 1,5m är inga problem. Såg igår en älg som hoppade över en 2,5m häck, nu släpade den med benen i häcken men den hade nog inte rivit en höjdhoppsribba på 2m höjd i alla fall...
 
Har en granne som odlar mycket, dom har staket över 2,50 för rådjuren, 2 meter räkte inte.
Skrämde själv ett rådjur här om dagen. Har en häck som är minst 3 meter nu, i en öppning har jag en grind som är 80 cm i en portal som är drygt 2 meter, rådjuret hoppade inte i öppningen, utan över prtalen.
 
arneri68 skrev:
Jag har under 1 vecka testat [länk] som kan köpas bl.a på tyska amazon. Fördelen är att medlet inte försvinner av lite regn. Får se hur det fungerar i längden, men hittills märks en rejäl minskning.
Metaldehyd är ju inte så roligt när grannens hund eller barn dör.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
kurt skrev:
Metaldehyd är ju inte så roligt när grannens hund eller barn dör.
Hur mycket skall de skrapa upp och äta då? Har du koll?
 
Här är lite läsning:

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=61948

http://www.alltomtradgard.se/forum/...manniskor-och-djur-infort-illegalt-150547?p=3

http://faktoider.blogspot.se/2015/07/snigelgift-och-igelkottsgift.html

Nu vet jag inte hur stora de där kornen är. Den länkade pdf-en verkar ange 42 korn/kvm och och med 0,6 g/kvm (som det också står) blir det 15 mg/korn. En hund på 4 kg skulle då behöva hitta 27 korn för att nå LD50. Det kanske inte är troligt att hunden får tag på det i rabatten eller gräsmattan, men fido blir nog sjuk vid en lägre dos.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.