Hahahaha! Ja det såg fan förjävligt ut! Hur kan man låta något som är så viktigt förfalla så mycket? Och något som är så enkelt som att underhålla runt 2 ggr per år, nej jävligt slappt av min svärfar må jag säga.
Läsa också i manualen att man ska underhålla och se efter så att ventilerna släpper ut vatten ordentligt runt 4 ggr per år men det tror jag inte heller är gjort så mejlade en servicetekniker som får komma och kolla hur maskinen mår helt enkelt. Blir lite rädd med tanke på hurresten av huset mår om han inte ens orkat rensa ett enkelt filter.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Läste detta på Nibes hemsida, så antagligen har jag massa luft i systemet då trycket faller till 0 och det börjar lukta bränt.

"Panntrycket varierar, är det normalt?

Panntrycket ändras med temperaturen, stigande temperatur höjer trycket och sjunkande temperatur sänker trycket. Man kan säga att tryck och temperatur går hand i hand. En viss pendling är normalt. Om trycket konstant sjunker så kan det tyda på luft i systemet. Om trycket sjunker trots avluftning av systemet bör lämplig service kontaktas då det kan röra sig om läckage.
"
 
D09
Börja med att kartlägga vad det är som drar ström

Kan ju vara många bäckar små som elkabel för inkommande vatten, halogenlampor inne, utebelysning som alltid är på, gammal kyl/frys, vattenpump som går för ofta, för högt inställd temp i hus etc, dålig eller felaktigt inställd värmpepumpar, hur ofta man duschar, tvättar o diskar etc, dålig isolering i väggar/tak/fönster, mycket drag, plasmatv osv

Det är mycket i min värld men precis så mycket som era omständigheter kräver tydligen.

Som sagt.. Börja med att kartlägga noga innan man gör någon investering.

Man behöver lära känna huset och sen är det bara o börja jaga kwh ;)
 
Om trycket faller till 0 är det inte luft i systemet som är problemet, du har en läcka! Hur stort är expansionskärlet? Hur lång tid går det mellan korrekt tryck till tomt?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Har du ett expansionskärl med "blåsa" i? Kolla att förtrycket i blåsan är korrekt, är det hål i blåsan kan det vara en anledning att du får trycklöst fort.
 
Det brukar ta några dagar, skulle gissa på en vecka max från 2.5 bar till 0. Men när mätaren når ca 1-1.5 så går den mycket långsammare nedåt har jag märkt än från 2.5 till 1.5.
Ingen aning vad jag har för något faktiskt, detta är alldeles för nytt för mig än så länge :S
 
När trycket faller så fort så blir det blött runt läckan.

Du har troligen en begynnande vattenskada någonstans i huset.

Finns det avstängningsventiler på tillopp & retur på radiatorslingan?
Stäng dessa, sedan fyller du upp till rätt tryck, om trycket sjunker så är läckan i FLVPn, om trycket är stabilt är läckaget på radiatorslingan.
 
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
En nibe 410p är en till/frånluftsvärmepump som även värmer cirkulations och tappvarmvatten.
Börja med att gå till www.nibe.se och hämta hem bruksanvisningen så du vet vad du har och hur den ska skötas.

Pannan tar den varma luften från rummen, återvinner värmen och värmer upp dels vattnet och dels öuft som går in i rummen igen.
Du ska alltså ha två typer av luftdon i rummen utsug och inblås.
Filtret du visade ska rengöras typ var 3e månad och det säger pañan till om.
Läcker det vatten så snabbt som du säger är nåt fel, kolla att det inte är säkerhetsventilen som är otät.
 
tommib
KnockOnWood skrev:
Filtren i mitt TFX-agregat behöver bytas ganska regelbundet två ggr/år.
FTXen signalerar när den vill ha nya filter, och det syns bara en svag gråbrun skiftning då,
som ett tunt dammlager på/i filtren som nästan går att blåsa bort.

Det där som TS visar ser ju närmast asfalterat ut :p
Är det så att ditt FTX-system är inställt på att begära filterbyte var 6e månad? Åtminstone på mitt ställer man in bytesintervallet och får på så sätt larm när det är dags. Den mäter inte tryckfall över filtret. Men ditt kanske är mer avancerat?
 
tommib
smurfen72 skrev:
Den återvinner värmen från hushålelen matlagning dusch och dylikt men dom har ofta klena kompressorer och brukar lämna max ca 2 kw vilket inte räcker så långt men är en bra grund och sen spets med elpatron. Numera finns kraftigare flvp tex Nibe 750.
Ja, och man ska inte heller glömma hur mycket värme människor alstrar. Tänk Matrix.
 
Fick tag på serviceteknikern nu som förklarade att han hade semester men gärna kunde komma ut om en vecka och kolla på pannan samt förklarar hur den fungerar.
Jag förklarade även för honom hur läget var och han sa att han misstänkte att expansionskärlet var trasigt. Nu glömde jag att fråga det men vad kan det ligga på att reparera ett sådant? Känns ju jävligt drygt ifall allt ska börja skena iväg i kostnader nu men dock en nödvändig sådan.
 
tommib skrev:
Är det så att ditt FTX-system är inställt på att begära filterbyte var 6e månad?
...
Nej det finns ingen sådan timerfunktion.
Det mäter säkerligen tryckskillnaden över filtren.

Ur installationsanvisningarna:
4.5 Filterindikering
Aggregatet är utrustat med ett filterindikeringssystem. Det ger
meddelande på displayen när filtret är smutsig...
 
När vi flyttade till skåne, till ett hus från 70-talet (114 plus lika stor källare) så hade vi en årsförbrukning på ca 42000 kwh :x med en gammal olje/elpanna (anv enbart el).. vi höll på att dö.. det var ju under vintern de grymma räkningarna kom (precis när vi flyttade in).. 14000 var en räkning på..*rys* (det var heller inte ovanligt på gatan..) - vi satte in bergvärme år två.. (fick årsförbrukning på 17500 kwh ungefär)

Det ska då jämföras med ett närapå identiskt hus som vi hade i sundsvall.. (isolerat efter var det låg antar jag)..lika stort samma fasad..källare osv.. MEN värmdes med direktverkande el och l/l pump.. där hade vi en årsförbrukning på 25000 kwh! .. snacka om chock när man flyttade ner till varma skåne..

Idag bor vi på en gammal gård, stenhus (160+ m2).. lgh i sep hus på ca 50 m2.. har en gästsvit på 120 m2 (som värms upp till 10-12 grader på vintern, när vi inte har gäster..- har vi besök blir det ca 20 grader).. plus en tvättstuga på ca 30 m2..

Årsförbrukningen 27000 kwh

-- jordvärme + elvärme i vårt hus, samt eldningsmöjlighet
-- l/l, plus kamin i lgh (elvärme/element oxå - då l/l tyvärr slutar funka imellanåt när den frostat igen/tillverkningsfel)
-- el/sol, till golvvärme i tvättstugan
-- elelement till hela gästsviten

Bor fortfarande i kalla skåne :)
 
messijah skrev:
Det brukar ta några dagar, skulle gissa på en vecka max från 2.5 bar till 0. Men när mätaren når ca 1-1.5 så går den mycket långsammare nedåt har jag märkt än från 2.5 till 1.5.
Ingen aning vad jag har för något faktiskt, detta är alldeles för nytt för mig än så länge :S
Ja, en läcka är större ju större tryck du har, det kan vara så att läckan blir "mindre" när trycket minskar och det är därför den tappar tryck långsammare när du kommit ner till 1½ kilo. Vart läckan sitter får du försöka lista ut. som föreslås ovan prova att koppla bort radiatorslingan och se om trycket bibehålls, då har du ringat in radiatorslingan som boven. Inga fuktfläckar vid golv kring någon radiator? Det sitter en tryckvaktventil på värmepumpen och/eller på expansionskärlet någonstans, droppar det ifrån den?

Om rörisen misstänker att det är expansionskärlet som är trasigt så kan det mycket väl vara så att "förtrycksblåsan" är trasig, alternativt är den tom. ta en vanlig mätare som du kollar däcktryck med (finns på biltema/jula för en femtiolapp) och pilla bort plastkopp antingen i botten eller toppen av kärlet så sitter det oftast en "bildäck-ventil". Förtrycket skall väl vara typ 1,5kg på ett 2kgsystem, har du 0 där så har du hittat problemet och då kan det bli ett nytt expansionskärl om du har otur. Om det är 0, prova först att trycka i ett kilo luft och se om den håller tätt, tro det eller ej, den kan ha pyst ut genom åren och ingen har brytt sig om att kolla trycket på den. OBS!!! Systemet måste vara trycklöst på 0 bar innan du mäter och fyller på förtrycket!!! Om du inte har något tryck i blåsan så finns det inget utrymme för vattnet att expandera, och då faller trycket väldigt fort som du beskriver.

Om du gör dom här enkla åtgärderna så kanske du hittar problemet och slipper ta ut den dyra rörisen :)

Oftast är den gasfyllda sektionen fylld med lite extra gas, så kallat förtryck. (normalt mellan 0,5 och 1,5 bar beroende på fabrikat och artikelnummer) Förtrycket innebär att gassidan håller ett högre tryck än atmosfärstryck när vattensidan är helt tom på vatten.

Förtrycket ska justeras in för aktuellt system för att expansionskärlet ska fungera optimalt. Detta görs genom att antigen släppa ut eller fylla på lite luft i luftnippeln på kärlet. Detta måste göras när expansionskärlet inte är anslutet till systemet, inget tryck får finnas på vattensidan om membranet. Här slarvas det ofta vid installation av expansionskärl! Är förtrycket för högt så kommer trycket i systemet att sjunka som en sten när trycket i anläggningen understiger förtrycket. Ett för högt förtryck innebär också att expansionskärlet volym inte kan utnyttjas effektivt innan säkerhetsventilen öppnar!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.