Måste man köpa allt nytt? Jag har köpt en bunt verktyg av sällankaraktär (typ vinkelslip, tigersåg) på begagnatmarknaden. Även min kap/ger är begagnad (1500:- för en Elektra Beckum/Metabo 303, med bord), bordsåg (3000:- för en Metabo KGT 501). Det finns många proffs-tigrar på marknaden för 500 - 1500 kr).

Man kanske måste tydliggöra att man pratar beg. eller nytt för det blir en märklig diskussion om man pratar skit om ett fabrikat och 3-5 år gammal modell.
Så vi kanske alltid skall ställa frågan typ;
Skall köpa beg batteriskruvdragare, och tigersåg med sladd /utan sladd vad är bäst/prisvärt
eller
Jag skall köpa en ny bra batteriskruvdragare och ny tigersåg med sladd.

Då kanske vi slipper alla ovidkommande diskussioner om vad som är bra eller dåligt

Det är ju med erfarenheten från dom äldre maskinerna man har som man rekommenderar ett märke eller en modell. Med samma erfarenhet som man avråder från en tillverkare. Så jag tycker att diskussionen om gamla modeller också är intressant.

Själv har jag en billig powercraft tigersåg som jag har gjort mitt bästa för att ha ihjäl men den sågar på bara. Vi hade en dewalt på mitt förra arbete och jag kan inte påstå att jag märkte någon större skillnad båda skakar ungefär lika mycket och båda var ungefär lika starka. Jag skulle därför inte rekommendera dewalt.

Går i tankarna på en smidig tigersåg och sprang på milwaukee m12 som är en kompakt liten grej som är batteridriven.

Är det nå att ha? Tänkte sedan komplettera med någon dewalt sladmaskin för dom större projekten

cecar33 skrev:
Man kanske måste tydliggöra att man pratar beg. eller nytt för det blir en märklig diskussion om man pratar skit om ett fabrikat och 3-5 år gammal modell.
Så vi kanske alltid skall ställa frågan typ;
Skall köpa beg batteriskruvdragare, och tigersåg med sladd /utan sladd vad är bäst/prisvärt
eller
Jag skall köpa en ny bra batteriskruvdragare och ny tigersåg med sladd.

Då kanske vi slipper alla ovidkommande diskussioner om vad som är bra eller dåligt
Måste man bestämma sig för nytt eller begagnat innan man börjar titta runt? När man letar prylar så handlar det ju oftast om att få ut så mycket värde som möjligt för pengarna och då kan det vara intressant med både nytt och begagnat.

Lutte skrev:
Går i tankarna på en smidig tigersåg och sprang på milwaukee m12 som är en kompakt liten grej som är batteridriven.

Är det nå att ha? Tänkte sedan komplettera med någon dewalt sladmaskin för dom större projekten

Jag har en Bosch GSA 10,8 och den borde vara likvärdig med milwaukeen. Min uppfattning är att den kan vara smidig för mindre jobb där det inte är praktiskt att klämma in den större tigersågen. Den käkar också upp batterierna snabbt. Det är praktiskt att kunna hålla den i en hand, t.ex. om man står på en stege eller kapar av ett mindre rör eller behöver hålla i arbetsstycket. När det gäller avverkningshastighet så är den sladddrivna brutalt överlägsen, min Metabo PSE 1200 sågar av en planka flera gånger snabbare än boschen.

Lutte skrev:

Jag har en sån, tämligen värdelös med tanke på priset, den är så glapp att man tror den kommer från Rusta el Lidl, köptes för att såga småsaker, tex kabelkanaler, tjockare VP rör, plattjärn, gängstång, men den används bara om det inte går att komma åt med nått annat.
Har en liten grön Bosch med sladd, som dock bara har sticksågsblad, men den är mycket bättre trots att den är minst 20 år gammal.

Frågan är väl vad är jag ute efter, är det många maskiner på hyllan som snurrar skakar och väsnas eller är jag ute efter lättanvända effektiva gärna tysta och med låg eller ingen vibration, som gör jobbet enklare och med bättre resultat.
Jag har under många år, troligtvis använd de flesta märken på verktyg och maskiner.Detta eftersom jag tidigare under mycket lång tid drev byggföretag med inriktning på inredning men även byggande och hade flera anställda så maskinparken har varit omfattande.Mycket skit har passerat genom firman även sk märkesverktyg, men vissa har visat sig rktigt bra såsom ELU numera DeWalt, Festool, Hilti och Fein t.ex.numera blir det uteslutande Milwaukee M18 volt i FUEL serien när någon byts ut, dom är helt överlägset bra batterierna passar alla maskinerna och ger järnet tills det är slut och därmed tvärstopp.Men som jag tidigare sagt kör med 5 Ah batterier det vinner man mycket på. Dom är överlägset starkast och vibrationerna är nog bland det absolut lägsta, men värdesätter men inte tystare och snällare (vibrationsfria) maskiner. Men är det inget man värdesätter, då köper man något annat rackligt som brummar och snurrar och inte går att döda samt brottas med kabel, gärna billigt så det blir många maskiner på hyllan när någon frågar hur många man har.
Kan även tillägga när det gäller sågblad till tigersåg så har vi nog hundratals blad varianter beroende på vad som skall sågas samt kvalitetsskillnader så börja med att kolla sågblad på Boschs hemsida när det gäller tigersågblad för det är inga billiga förbrukningsvaror. Det finns fler proffsmärken på sågblad också men spara man pengar på maskinen lägger man nog inga på bladen heller.

Måste bara tillägga att jag för många år sedan slutat att vara hantverkare utan numera är det uteslutande hempul.

Redigerat:
Du tycker inte att du surar lite nu bara för att "vi" inte gillade din batteri-MILFåke?

Inte alls tycker bara det är synd att så fort någon frågar om vad hen skall köpa så kommer man dragandes med äldre maskiner eller billig skit och detta troligen för att man har liten erfarenhet av användande av maskiner i allmänhet. Det är lätt att se vad för erfarenhet som finns utifrån dom svar som lämnas på frågor gällande maskiner och verktyg. Jag bryr mig personligen inte ett endaste dugg, man får gärna köpa Bruksbo på ÖB eller Mecc på Jula eller andra billiga grejer det struntar jag i men det är synd att man inte provar riktiga grejer om man har för avsikt att bygga eller renovera, det är tillräckligt med jobb med det utan att brottas med en samling mediokra maskiner och tillbehör

Jag är nog en av de med större erfarenhet en de flesta här på forat när det gäller byggnadssnickeri. Jag var med när första batteriskruvdragarna kom ut på marknaden så jag har kört en del maskiner i min profession. Batteriskruvdragaren gjorde fullständig succé i Marstrand (senare delen av 1960-talet) under en regatta när ett Italienskt riggningsföretag klättrade upp i masterna på segelbåtarna och monterade detaljer, då stod det många långnästa på kajen och bara gapade.

Redigerat:
Rikard Gjersvold skrev:
Jag har en sån, tämligen värdelös med tanke på priset, den är så glapp att man tror den kommer från Rusta el Lidl, köptes för att såga småsaker, tex kabelkanaler, tjockare VP rör, plattjärn, gängstång, men den används bara om det inte går att komma åt med nått annat.
Har en liten grön Bosch med sladd, som dock bara har sticksågsblad, men den är mycket bättre trots att den är minst 20 år gammal.
ajdå! känns inte nå kul, hade tänkt köpa en imorgon men nu blir det nog att skita i den. hade en fatasi om att det kunde vara ett fint verktyg o ha för dessa små demoleringsjobben som dyker upp i gamla hus

Lutte skrev:
ajdå! känns inte nå kul, hade tänkt köpa en imorgon men nu blir det nog att skita i den. hade en fatasi om att det kunde vara ett fint verktyg o ha för dessa små demoleringsjobben som dyker upp i gamla hus
Ja, tyvärr, tyckte oxå att den skulle vara perfekt, men bladet flaxar mest.
Det är inte jag som köpt den, då skulle jag reklamerat, den är väldigt lite använd, men axeln glappar 6 mm i sidled.

Låter ju som att bussningen är slut! Har haft bra erfarenhet av milvaukee. Ska fasiken åka o klämma på en imorgon och se! Är den glapp så får det bli en sladmaskin från dewalt

Tigersåg var nåt jag inte hade någon aning om.

Jag frågade här vilken sladdtigersåg jag skulle skaffa.

Svaret blev (med vilkoren jag lämnade) makita 3070, med en festoolhärdad plånbok, var den i princip gratis.

Jag sågade ner ett plank med samma skärhastighet som en cirkelsåk.

Jag är fantastiskt nöjd med sågen, trots att det är asiatiskt tingeltangel ;-)

Då har du råd att köpa riktigt bra blad, Lenox Gold är nog det bästa man kan hitta.

Håller med Rikard att bra blad är riktigt viktigt. Lenox blad är riktigt bra. DeWalts blad känns nästan i klass med biltemas (om inte sämre. Makitas träblad tycker jag fungerar bra också.
Och på tal om batterimaskiner så är nog tigersågen det enda verktyg jag inte vill rekommendera. Jag kör mycket tigersåg på jobbet och då med en Makita DJR181Z, och ska man köra "hårt" så får man byta batteri var 5:e minut (dock 4ah) och då har man ju knappt hunnit ladda nya batterier till skruvdragaren sticksågen cirkelsågen och slagborren när man rivit klart ;)

• Gilla
Grief
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.