MathiasS skrev:
Utan att avsiktligt bli för märkesfixerad så är det inte same same. Pendling i tex en Bosch är mycket dyrare än en 3070, om funktionen ens finns. GSA1300 kostar 3000kr mot 1800 för en 3070. Oklart för mig om Boschen då ens har pendling.
Var hittar du 3070:an för 1800kr?
 
Köper du makita 3050 och råkar testa 3070 så kommer du att ha två sågar hemma.
3070 är det du skall ha.

Har bara testat Milwaukee av okänd modell lite snabbt en enda gång men jag tyckte den kändes "stötig"?
Har sett att många hantverkare haft den så dålig är den nog inte.
 
Blir en 3070. Vart hittar jag den billigast?
 
MathiasS

Du kanske skulle pröva ovan nämnda såg innan du avfärdar den.(det gäller alltså den maskin med borstlös motor Fuel modellen) Den är garanterat
bättre en någon av alla alternativen tidigare i tråden, men den kostar en slant. Man skall helst köpa den "naken" så att man kan köpa på sig 2 st 18 V 5 Ah batterier men köper man den från USA så strunta i laddare eftersom den inte går att använda här.

Men du kanske har något emot batterimaskiner, eller gillar långa förlängningssladdar.
 
Redigerat:
vectrex skrev:
Var hittar du 3070:an för 1800kr?
Proffsmagasinet - länk i tidigare inlägg...!
 
cecar33 skrev:
MathiasS

Du kanske skulle pröva ovan nämnda såg innan du avfärdar den.(det gäller alltså den maskin med borstlös motor Fuel modellen) Den är garanterat
bättre en någon av alla alternativen tidigare i tråden, men den kostar en slant. Man skall helst köpa den "naken" så att man kan köpa på sig 2 st 18 V 5 Ah batterier men köper man den från USA så strunta i laddare eftersom den inte går att använda här.

Men du kanske har något emot batterimaskiner, eller gillar långa förlängningssladdar.
Det är säkert världens bästa såg, det har jag inga invändningar mot. Men - batterimaskiner funkar bara för sådant man använder ofta, annars hinner batteriet dö långt innan man ens hunnit repa lacken på maskinen. Använder man den varje dag eller varje vecka förstår jag poängen med batteriet, men så använder man inte tigersågen som hemfixare....
 
MathiasS skrev:
Proffsmagasinet - länk i tidigare inlägg...!
Ex moms ja...
 
Ok, det missade jag.
 
Håller med, om man ska ha batteridrivna maskiner så bör de vara samma sorts batteri som till skruvdragaren vilken man använder betydligt oftare så man kan rotera. Sedan är väl min uppfattning om sladdlöst att det fortfarande är lite klent, har visserligen bara kört Makitas 18 voltare på jobbet så.
För ett snabbt jobb där det tar längre tid att rulla ut sladd än vad det tar att göra jobbet så funkar sladdlöst alla gånger, men ska man hålla på länge så är det nog fortfarande 230 volt som gäller.
 
Självklart är det så, att skall maskinen gå från kl 0700-1600 så går det några sekunder till att byta batteri men använder man REDLITHIUM ION.så räcker det en stund. Men som vanligt jämför nya maskiner med sladdmaskiner och inga gamla slitna med nicd batterier. Milwaukees skruvdragare som drar med 80 Nm är inte att leka med och som sagt 18 V 5 Ah batterier så kan ni glömma era sladdmaskiner på förrådet eller lämna den till något museum

Köper man kvalitetsmaskiner så brukar dom vara från samma tillverkare och då är batterierna kompatibla så det problemet med olika batterityper är ju fånigt att köpa på sig.

Men kör man budget och alltid skall köpa billigast skräp som väsnas mer skakar mer och drar ur batterierna fortare så är det nog kanske helt rätt att man inte kan jämföra batterimaskin med sladd dito.
 
Har en äldre Milwaukee, en typisk amerikansk pryl, den skramlar, väsnas men utan finess, verkar dock odödlig.
Ska jag kapa nått med lite noggrannhet, tar jag fram Hitachin från firmabilen.
 
Varför alla dessa jämförelser med gamla maskiner det handlar ju om att köp nytt, gamla VW bubblor går inte heller att jämföra med en Nissan GTR.
 
Jag är inne på MathiasS spår. Maskiner som jag inte använder varje dag köper jag med 220v för hur som haver så tappar alla batterimaskiner sin stuns i takt med åren som går och nya batterier kostar allt för ofta nästan som en ny maskin. Däremot så köper jag hellre en "bra" maskin än 10 skräpmaskiner då jag gillar att utvidga min maskinpark :D
 
Mikael_L
trojlee skrev:
Däremot så köper jag hellre en "bra" maskin än 10 skräpmaskiner då jag gillar att utvidga min maskinpark :D
Men du utvidgar väl den mycket mer effektivt med 10 maskiner än en ... ? :p
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Jo det är ju sant. :) . Det här forumet läskar ju en att köpa alla dessa proffs-maskiner och det hjälper till att gräva djuupa hål i nöjes kontot...U Know the drill...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.