Priset är en Festool Kapex med inbyggd Casio FX 180p....

Mikael_L skrev:
Jag har också matat in i excel, och gjort en liten tabell över vinklar med olika lutningar på överliggarbrädan.

Allt gäller endast vid överliggare som geras ihop med 90°. Jag ska se om jag kan och orkar försöka mig på en helt universal formel, för alla vinklar på överliggare samt lutningar.

Så nu får ni hoppa lördagsbiran ikväll och testa ifall jag verkar vara på rätt spår. :D
Själv har jag kap/geren flera mil bort och ska dessutom på kräftskiva ikväll, så jag förväntar mig att få se era resultat av lite empirisk fälttest imorgon (eller när jag kommer till en dator nästa gång!?)
Fantastiskt. Som jag har grunnat på detta!

Mikael_L
vojma skrev:
Den här kanske kan hjälpa någon...

[länk]
Om jag jämför min tabell med den som Matthias på woodgears publicerar så är vi överens om såghuvudets vinkel, men inte sågbordets vinkel.

Jag är inte alls speciellt säker på om jag har räknat rätt själv, så jag tippar att Matthias tabell är säkrare, utan att jag egentligen vet.
Sen är hans tabell jättefin då den har värden för flera andra vinklar på ihopgeringen än 90°.

Ja jag har haft stor nytta av den. Tyvärr så är ju världen sällan uppbyggd av exakta vinklar så ibland måste man ändå justera lite men man får i alla fall ett bra utgångsläge.

Borde vara dags för lite generella uttryck för de olika snitten. Bra att ha undanstuvat i mobilkalkylatorn.

Sitter tråkigt nog och väntar på flygplatser så ingen möjlighet att provsåga dock tid att öva lite geometri, jag tror beräkningarna ska stämma i bilagan. Fritt att välja vinkel för hörnet man gerar (0-180) och lutningen i horisontalplanet (0-90), dock ingen hantering av i vilken kvadrant man är men det säger sig ju själv i praktiken.

Lätt att flytta till räknare eller köra i något skriptskal istället om man vill.

• Gilla
Ozzys Gozze och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Såvitt jag kan se så är GK100 och Matthias på woodgears helt överens om vinkling på sågbordet, men det är alltså inte samma vinkel som jag har fått fram i min tabell.

Så min tabell är säkerligen fel. :)

Vad blev vinklarna i trådskaparens fall? Håller på med liknande projekt och fattar inte tabellerna!

Samma teknik som att "tälja" lister, vänd arbetssycket åt fel håll så blir det rätt!
Ja jösses med er alla högutbildade, vet inte om ni fick användning av kunnandet någon gång.....
Kom till dalarna så håller jag en kurs åt alla som vill att tälja lister och hur han kapar!
Detta är grundläggande allmänbildning om hur man hanterar en gersåg, min 11-åring gjorde precis en snygg överliggare som ts vill ha!

Vill ni ha en kurs i hur man gerar svårare snitt?
Skall jag spela in en film och lägga på youtube?

Mvh P-A

Ps det kan faktiskt vara svårt ibland, prova på små arbetsstycken först!

38,7 och 28 för gera i ett snitt använder jag mig av ofta till vissa överliggare.
Då måste du kapa en bit, med biten liggande åt vä, kapbiten kommer då till höger.
Den andra biten vänder du upp och ner och kapar liggande åt höger och kapbiten kommer då att hamna till vänster.
Om du inte får ett 90 hörn, justerar du bara gerningen, lite till 39 eller 38,5 beroende på om du har det rakt.
Mät först genom att lägga en rak överliggare på platten runt hela det du skall gera, mät sedan vinklarna, gera gärna lite vassare så att det finns krympmån, annars blir det en glipa, täta inte glipor med fog, man klossar glipor från väggdelen om det behövs.

• Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
pagno skrev:
vill ni ha en kurs i hur man gerar svårare snitt?
Skall jag spela in en film och lägga på youtube?
ja! :)

• Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Känns som tiden sprungit ifrån den här tråden. Idag finns en uppsjö med appar som räknar ut ger- och tiltvinkel. Jag har provat "Molding Angles" och "Crown Angle" för Iphone och dom gör jobbet. Strålande för att tex gera ihop råsponten i ett valmat tak. Notera dock att brädans lutningvinkel mäts från vertikalplanet!

Redigerat:
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Lär dig och tillämpa sen lite grundläggande geometri Pagno så slipper du både prova och tälja, behövs heller inga appar. Kan faktiskt vara lagom roligt och utmanande vid lite svårare fall där man vill knyta ihop takkonstruktioner mer hantverksmässigt och helst bara låsa med en dymling.

Men precis som mexitegel ser jag gärna lite film om du vill göra en. :)

Teori i all ära, men ibland finns det knep som gör att det praktiska arbetet går otroligt smidigt. Typ, lägg en list här och korsa den med en annan list såhär, rita sen här och där och ställ in kapsågen efter det.... :d

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.