Jag hittade den här i början på året och tänkte på den här tråden. Det är en installation av en router på ett hotell i Rumänien.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
O
useless skrev:
Vaddå? Det är ju under tak. Vad kan gå fel?
:D
Sitter högt upp dessutom! Perfekt! :p
 
Appropå billiga LED-armaturer på nätet (som jag har funderat på som ersättning för halogenstrålkastare):

[video=youtube;vbt2ojkXPuo]https://www.youtube.com/watch?v=vbt2ojkXPuo[/video]

Kolla speciellt jordningen från ca 1:50.

Så inte nog med att den säger 20W men är 10-12W. Den levereras "jordad", men jordledaren är inte ens inkopplad på insidan.

"Caveat emptor" har väl aldrig varit mera sant.
 
  • Gilla
miksil och 1 till
  • Laddar…
O
Charmigt... Det är bara onödigt att montera jordkabeln. Den har ingen funktion.. Det vet ju alla :p

Sen bara en fundering... Går det verkligen att mäta hur många watt något drar när det sitter en transformator? Med en sådan enkel mätare som i filmen?
 
tommib
Jag fick intrycket av att han faktiskt hade kollat på drivdonet eftersom han säger flera gånger att det är ett 10W drivdon. Jordning är för fegisar :) Jag noterade också att han körde min egen favorit Wago222 som kopplingsklämma för sitt test.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Sen bara en fundering... Går det verkligen att mäta hur många watt något drar när det sitter en transformator? Med en sådan enkel mätare som i filmen?
Om mätaren är av enklare slag mäter den skenbar effekt och inte aktiv effekt. Den skenbara effekten är alltid högre än den aktiva eller i bästa fall identisk med den, så det finns en möjlighet att det är ännu sämre än filmen visar. Nyligen såg jag något test av ett antal energimätare i olika prisklasser varav samtliga mätte aktiv effekt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O
Avemo skrev:
Om mätaren är av enklare slag mäter den skenbar effekt och inte aktiv effekt. Den skenbara effekten är alltid högre än den aktiva eller i bästa fall identisk med den, så det finns en möjlighet att det är ännu sämre än filmen visar. Nyligen såg jag något test av ett antal energimätare i olika prisklasser varav samtliga mätte aktiv effekt.
Då är det risk för att det är ännu värre alltså.... De är bra betyg :p
 
Odjuret skrev:
Charmigt... Det är bara onödigt att montera jordkabeln. Den har ingen funktion.. Det vet ju alla :p

Sen bara en fundering... Går det verkligen att mäta hur många watt något drar när det sitter en transformator? Med en sådan enkel mätare som i filmen?
Faktum är att jag själv har observerat en likadan lös jordkabel i armaturer jag beställde från Tyskland (Amazon.de) som var CE märkta t.o.m.
Den hade en "ögla" på jordkabeln men var inte fastskruvad. Jag skickade tillbaka den och klagade och fick en ny.
Nu har de uppdaterat artikeln och visar nu t.o.m. en bild på att jordkabeln är ansluten:
http://www.amazon.de/30W-WARMWEISS-...a_nav_t_1?ie=UTF8&refRID=1D132TTH14Q52ZPBX0RQ
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utomhus, inte ens under tak.

Helt enligt regelverket va?
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Från Mariefreds turistbyrå. Inte farlig, men lite brist på yrkesstolthet som Bo Stiltberg skukle ha sagt

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
* Siltberg

Här kommer en hemifrån mig. Undrar om Kevin Andersson bodde här tidigare...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan inte låta bli att småskratta åt de olika inläggen...

Själv är jag inte behörig elektriker, men inser att som husägare måste man alltid kolla efter en hantverkare, det må vara rörmokare eller kakelgubbe eller elektriker... I mitt fall så hade jag byggt till huset en del av källaren, dvs blåst ut ca 45 kvm inklusive väggar och golv och blåst in ett trevligt spautrymme med ångbad, värmegolv och lite smått och gott - inklusive nya eluttag på utsidan, eldriven snösmältning osv. Jobbet inkluderade en (behörig) elfirma som skulle installera en Hager undercentral och koppla in alla kopplingsdosor, eluttag och kontakter. Kretsarna grupperades under två jordfelsbrytare, där den ena enligt elektrikern skulle vara för ute-el, medan den andra för inne-el.

Det tog flera veckor mellan de korta besöken. Resultat:
- spotlights i badrummet permanent inkopplade utan möjlighet att stänga av,
- alla kretsar på den ena jordfelsbrytaren var jordade i varann, men de saknade anslutning till husets jord (!)
- de timers som jag hade för ute-el fungerade inte, eftersom en elektrisk timer behöver både fas och N för eget bruk, och det var nollan som saknades.
- två eluttag var inte inkopplade alls.

Det sistnämnda är bara glömska, antar jag och det kan ju hända vem som helst. Men att glömma jord till en hel säkringsgrupp och sedan påstå att jag inte vet hur man mäter var ju lite magstarkt. Jag fick till sist elektrikern hem till mig. Han började med att småprata och mästra mig hur viktigt det är med behöriga individer som micklar med el och att amatörer ska inte tro att de kan mäta något. Han blev helt tyst när han insåg att han verkligen hade glömt jordanslutning.

Spotlights och eluttagen fixade jag själv utan att ens nämna något för elektrikern. Jag hade väl kunnat fixa jordanslutningen också, men någonstans vid kopplingsskåpet går en gräns som jag inte gärna överskrider. Det var iofs baserat på gamla skåp med skruvproppar, men ändå...
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
Köpte nyligen en reseadapter från UK till schuco kontakt för att kunna använda en UK kontakt i sverige.
Pluggade in den och mätte upp den L1-N 230v men sedan var det knas PE-N samt L1-PE hade båda hälften av 230v ca 115-120v.
Den kommer inte användas.
 
123abc skrev:
Köpte nyligen en reseadapter från UK till schuco kontakt för att kunna använda en UK kontakt i sverige.
Pluggade in den och mätte upp den L1-N 230v men sedan var det knas PE-N samt L1-PE hade båda hälften av 230v ca 115-120v.
Den kommer inte användas.
Mätte du i vägguttaget också så att du vet att det fungerar som det ska?
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.