har tänkt att sätt in en kamin här hemma, i vardagsrumet, men har en liten fundering, då rummt är ca 3X4m... så kommer de bli ruskitg varmt i just de rummet, har 2st dörrposter i rummet så lite värme kommer säker att dra vidare, men finns de fler sätt man kan göra för att sprida värmen så mycket som möjligt?

Har en tråd till ang kamin: där har ni bild på hur det ser ut var kaminen ska stå... lämmna gärna en kommentar ang hur man ska lägga klinker:D

https://www.byggahus.se/forum/golv/...eller-cirkelform-val-av-plattor-underlag.html
 
Jag har en kompis som har en pelletskamin till den har han satt upp ett stort fläktsystem som drar igång och blåser runt luften i huset, när kaminen startar. Det går att ha fläktar som blåser luft både kors och tvärs & upp och ner i huset från rum till rum och våning till våning, det är säkert inte billigt med ett sådan fläktsystem men den är säkert det bästa?

Man skulle kunna sätta in en liten ytte pytte kamin för att det inte ska bli för varmt, men jag får intrycket att ni redan har valt vilken kamin ni ska ha kamin, när jag läser er andra tråd.

Det finns vatten mantlade kaminer som man kopplar till en ackumulatortank, och ut i vattenelementen eller den vattenburna golvvärmen, även kallat finrumspanna, det är ett annat sätt att sprida värmen.

Man kan starta en bordsfläkt när man eldar eller ställa sig och vifta med en solfjäder.
 
Redigerat:
Ne jag har inte valt någon kamin ännu, är fort i planerings stadiet:)

Var inne på vattenmatlad, men det blir en större kostnad i install, då jag inte kan göra det själv, se. Tror jag att dom är bra mycket dyrare än vad en "vanlig" är. Fläkt system låter väldigt smidigt. Men de där att de var dyrt var mindre kul:(
 
Om du redan har vattenburen värme så tror jag att det inte är någon mening med ett fläkt system av den dyrare sorten. Det är nog till för de som inte har inte har vattenburen värme tror jag.
 
vattenburen system har jag redan:)
 
Luft är inte ett speciellt effektivt medium för att flytta värme genom rör. Det krävs stora flöden eller stora temperaturdifferenser för att det skall bli några större värmemängder. Det finns kaminer med inbyggda luftkanaler som kan anslutas via rör till andra rum i huset. Då fungerar det tack vare att det är så varm luft som blåses genom rören. Hur öppet är det till andra delar av huset? Om det är vidöppna dörrar så sprider sig värmen mycket bättre än om man bara har en liten fläkt som blåser luft från ett rum till ett annat.

Har du vattenburen värme kan det bli så att ordinarie värmesystemet är för långsamt för att reglera ner av att du eldar en kortare stund. Jag tror att en rimlig angreppspunkt är att skaffa en kamin med så låg effekt du kan hitta och sedan strunta i rörsystem. Det är väl främst för trivseln och inte för att spara pengar du eldar?
 
Jag vet inte hur mycket budget du har till projektet eller om du redan eldar ved någon annan stans i huset, och om du redan har en ackumulatortank i huset?

Men jag skulle då satsa på en vattenmantlad kamin det är skönt att kunna ladda en ackumulator tank med värme, och att att inte ens behöva veta om att det kostar pengar att varmduscha så länga man känner för det.

Men en vattnetmantlad kamin men tillbehör är ju en hel, moderna och komplett värmeanläggning som kan värma ett helt hus och ge er obegränsat varmvatten på ett bekvämt sätt. Det är en dyr historia tror jag och det är väll inte själva kaminen som är den största kostnaden i det fallet?

En vanlig kamin kan göra sitt jobb nog så bra, för många (Det vill säga den är mysig att myselda i) och fungera som en nödlösning om man får problem med sitt ordinarie värmesystem.
 
Redigerat:
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag vet inte hur mycket budget du har till projektet eller om du redan eldar ved någon annan stans i huset, och om du redan har en ackumulatortank i huset?

Men jag skulle då satsa på en vattenmantlad kamin det är skönt att kunna ladda en ackumulator tank med värme, och att att inte ens behöva veta om att det kostar pengar att varmduscha så länga man känner för det.

Men en vattnetmantlad kamin men tillbehör är ju en hel, moderna och komplett värmeanläggning som kan värma ett helt hus och ge er obegränsat varmvatten på ett bekvämt sätt. Det är en dyr historia tror jag och det är väll inte själva kaminen som är den största kostnaden i det fallet?

En vanlig kamin kan göra sitt jobb nog så bra, för många (Det vill säga den är mysig att myselda i) och fungera som en nödlösning om man får problem med sitt ordinarie värmesystem.



Idag har jag ett vatten system, Har en IVT Bergvärmepump MEN jag har inte borrat, utan kör på el, Tanken var att VI skulle borra nu i höst, men sambon bestämde sig att gå vidare utan mig.

Nej har inte någon sådan tank, utan måste du köpa en, vilket verkar vara gansak så saftigt prislapp på
 
Min "rektangulära" fyrakubikstank kostade 34 000 kr och den är lagom för att bekvämt värma kunna värma en enplansvilla från 67 om 100 m2 med 100m2 källare tycker jag.

Om du nu vill ha bergvärme så tycker jag att du ska satsa på att få igång det systemet och borra innan jag börjar joxa och dona med en myskamin. Men vem vill ha bergvärme när det finns ved ;)

Men oavsett vilken typ av uppvärmning man väljer så tycker jag att det viktigaste är att det primära värmesystemet fungerar på det sätt man önskar först, och sedan kan man börjar pyssla med sekundära system/ myssystem.

Men om du inte har budget för en finrumspanna, och inte har råd eller känner för att värma huset med el så sätt in en vanlig gjutjärnskamin. Det är inte så att det kommer att bli supervarmt eller super kallt nära respektive långt bort från kaminen. Njut av att du kommer att få elda stup i kvarten, och elda det sista du gör när du går och lägger dig och elda direkt på morgonen. Även om det enligt vissa är en massa jobb/omöjligt så kan man värma ett hus med en kamin jag har själv gjort det så jag vet.

Är tanken med kaminen att du ska myselda eller värma huset?
 
kulle
Jag tycker du ska borra isåfall , det är ju den mindre kostnaden när man ska ha bergvärme.
Kanske du kan klara dig med 30 t efter rot.
 
  • Gilla
vilpi och 1 till
  • Laddar…
Men hen kanske tycker att bergvärme var något som min mesiga/mesige ex ville ha tuffa brudar och grabbar eldare med ved ;)

Men om det inte kostar mer än så att borra så är det i alla fall där TS borde börja tycker jag med, det kan kanske bli lika dyrt att sätta in en kamin som att borra?
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
30 tusen är åxå det minsta en kamin med skorsten skulle kostat dig och skulle du dessutom behöva köpa veden så blir det oftast dyrare än att köra värmepumpen, och med vp minskar du även varmvattenkostnaden.
 
har räkna lite på kamin,,, å det bör landa runt 35.000kr om jag gör allt själv, Ved tar fixar bror min.. då det kostar inte en krona:)

tanken är väl att kunna få de lite billigare i vinter, men slippa betala 55.000kr för att borra,
För nu går den på el... så under vintern blir det dyrare, å nu när man bor själv, så är det skönt att kunna leva lite under vintertid:)

Men kamin är tänkt för mys, men även att skjuta till värme, för att minska el på vintern..
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Du vet bäst vad som är bäst för dig, om du är du nöjd med att värma ditt hus med el när du har fri tillgång på gratis ved?

Så är det klart du ska sätta in en kamin, om du känner för det. Jag skulle föredra ett annat primärt värmesystem och prioritera det före en myskamin, men det är tur att vi människor är olika.
 
Jag har pelletskamin i vardagsrummet (drygt 20 kvm) och kaminen står i hörnan mot köket. Inbyggt rörsystem -utsug i taket med separat inbyggd fläkt som för värmen till taket i andra änden av huset. Det gäller litet hus - 108 kvm inkl öppen trappa till ovanvåningen. Kaminen Eco Baby skall kunna värma ett hus på ca 120 kvm.
Efter 8 år jag bara konstatera att kaminen, som är min primära värmekälla, värmer hela huset med 2 pallar pellets/år. Den separata fläkten används aldrig. Elelementen i övervåningen är aldrig på. Under vintern går kaminen oftast 20 tim/dygnet.
Det har varit kyligt kortare perioder då januriblåsten varit extrem ett par gånger under dessa år men jag bor kustnära med mycket stora fönsterpartier.
Min rörinstallation var alltså onödig.
Husets storlek, öppenhet och val av kamin är alltså avgörande.

Man ser lågan/elden genom glasrutan och jag tycker fortfarande det är mysigt :rolleyes: Men jag rengör glaset dagligen
 
Redigerat:
  • Gilla
berne88 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.