Hej
Tänkte bygga mig en stödmur, och efter mycket funderingar fram och tillbaka så skall den göras av sk skalblock. Den kommer att bli som högst 1,9 m, hur gör man detta med gjutning av en sådan på bästa sätt? Skall man gjuta i etapper, eller tar man allt på en gång. Jag vill ju helst ha hi
Tänkte bygga mig en stödmur, och efter mycket funderingar fram och tillbaka så skall den göras av sk skalblock. Den kommer att bli som högst 1,9 m, hur gör man detta med gjutning av en sådan på bästa sätt? Skall man gjuta i etapper, eller tar man allt på en gång. Jag vill ju helst ha hi
Det blev något fel.... Jag vill helst ha hit betongbilen bara en gång. Efter vad jag förstår så är det vanskligt att gjuta så höga höjder på en gång?
Kom gärna med tips och idéer på hur skall bära mig åt för att undvika missöden......
Mvh
Kom gärna med tips och idéer på hur skall bära mig åt för att undvika missöden......
Mvh
Här finns lite tips.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/21202050-1.pdf
Som du ser finns inga konstruktionsexempel på stödmurar utan endast fristående murar. Jag tror att Finja har goda skäl till det. Varken leca eller skalblocks-murar är lämpliga som stödmurar.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/21202050-1.pdf
Som du ser finns inga konstruktionsexempel på stödmurar utan endast fristående murar. Jag tror att Finja har goda skäl till det. Varken leca eller skalblocks-murar är lämpliga som stödmurar.
förvisso men på en sökning på Google, säger mig att det skall gå fint..... Som jag förstår det så är det istället för en gjutform och med rätt armering så skall det palla trycket....Någon som vet med säkerhet?
Min plan just nu..... Gjuta en sula på makadam med uppstickande armering, när den stelnat börja stapla block i två skift och gjuta upp till halva det andra blocket. Låta det stelna....... För att sen stapla upp blocken till fullhöjd och därefter ringa betongbilen och gjuta resterande......
Funderingar: gör det något att jag låter betongen stelna emellan gjutningarna?
När man gjuter på höjden blir det tydligen ett jävla tryck vad vill det trycket åstadkomma, vill det lyfta helamuren eller välta det utåt inåt?
Behöver en skalmur utan murbruk mellan stenarna skivor som pressas mot blocken under gjutningen?
Tips och idéer kring detta mottages tacksamt.......
Mvh
Min plan just nu..... Gjuta en sula på makadam med uppstickande armering, när den stelnat börja stapla block i två skift och gjuta upp till halva det andra blocket. Låta det stelna....... För att sen stapla upp blocken till fullhöjd och därefter ringa betongbilen och gjuta resterande......
Funderingar: gör det något att jag låter betongen stelna emellan gjutningarna?
När man gjuter på höjden blir det tydligen ett jävla tryck vad vill det trycket åstadkomma, vill det lyfta helamuren eller välta det utåt inåt?
Behöver en skalmur utan murbruk mellan stenarna skivor som pressas mot blocken under gjutningen?
Tips och idéer kring detta mottages tacksamt.......
Mvh
Det är väl inte helt riktigt. Lecablock kan jag hålla med om att dessa inte är avsedda för murar som skall motstå stora påkänningar men skalmursblocken från Finja eller alternativet Fundablock är ju just avsedda för murar med höga påkänningar.MathiasS skrev:
De exempel på murar som du refererar till är ju just murar som är avsedda att utsättas för tryck från en sida. Förslagen är ju avsedda att användas som plansilos eller gödselbassänger, dessa två användningsområden ger nog minst lika stora påkänningar som ett marktryck kommer att ge, naturligtvis lite beroende på vilken jordart man har och hur man använder marken.
Så att det går att göra stödmurar av skalblock är jag övertygad om, men armeringen och infästningen i klacken är av stor betydelse likaväl är det viktigt hur klacken utformas.
Redigerat:
Klart att det går att göra stödmurar med skalblock. Frågan är hur många kontreforer man behöver ha för att den inte ska välta. Murarna i Finjas exempel har vinklar vilket gör att det är väggarnas förankring i varandra som tar hand om tryck i sidled, inte infästningen i marken. Det är säkert inte en designfeature som gör att väggarna blir hälften så höga i den öppna änden av skitlådan i finjas dokument. Detsamma gäller om man bygger en pool eller liknande konstruktion, där håller väggarna i varandra och infästningen i botten blir sekundär.
Bygger man en lång mur 2m hög blir infästningen i marken helt avgörande. Muren kommer förstås hålla, frågan är hur lång tid det tar innan den ligger på marken, hel och i ett stycke.
Bygger man en lång mur 2m hög blir infästningen i marken helt avgörande. Muren kommer förstås hålla, frågan är hur lång tid det tar innan den ligger på marken, hel och i ett stycke.
Beroende på hur lång muren ska vara får man naturligtvis hantera konstruktionen efter detta. Men principen är inte konstigare än att använda L-stöd. En mur armerad och rätt gjord av skalblock behöver inte bli mycket sämre än en helgjuten mur eller en mur av L-stöd. Titta på Finjas konstruktioner, dom är av modell L-stöd med en rejäl platta i grunden för att just förhindra att muren välter.
Har man sådana laster att man tror att en sådan mur skall välta är det oerhört enkelt att lägga in dragband kopplade i den horisontella armeringen i mellan skiften och som går ut i utfyllnaden och förankras där. Nu tror jag inte att det är det stora problemet om vi pratar om en vanlig villa tomt men det är enkelt att tillföra och inte krångla med att bygga kontreforer.
Har man sådana laster att man tror att en sådan mur skall välta är det oerhört enkelt att lägga in dragband kopplade i den horisontella armeringen i mellan skiften och som går ut i utfyllnaden och förankras där. Nu tror jag inte att det är det stora problemet om vi pratar om en vanlig villa tomt men det är enkelt att tillföra och inte krångla med att bygga kontreforer.
Produkter som diskuteras: "dragband"
Montageband
Metallband med hål är mångsidiga infästningskomponenter, som erbjuder en praktisk lösning för en mängd olika bygg- och monteringsprojekt. Dessa band kan stärka förbindelser, bidra till en jämn belastningsfördelning, och fungera som en
Läs mer
Oceanis, jag håller med dig och tycker inte jag sagt något annat (eller jo, L-stöden som är gjutna i ett stycke lär hålla lite bättre i vinkeln). I detta fall har trådskaparen tänkt sig en 2m hög mur som ställs på en sockel, jag antar att den sockeln är någon halvmeter bred => få likheter med ett L-stöd.
Förankring med någon sorts ankare måste också vara möjligt som du säger, med geonät eller med någon annan sorts beständiga ankare.
Låter dock inte som att TS har några tankar på det och därför protesterar jag lite. Ska stänga kakhålet nu.
Förankring med någon sorts ankare måste också vara möjligt som du säger, med geonät eller med någon annan sorts beständiga ankare.
Låter dock inte som att TS har några tankar på det och därför protesterar jag lite. Ska stänga kakhålet nu.
Det är just den här typen av diskussion jag är ute efter, jag saknar själv erfarenheten. För att förtydliga då så är muren 1 meter på det lägsta och 2 meter på högsta varav 1,6 över mark. Ett par hörnor och ganska korta sträckor som den är som högst (Max 2,5 meter)
Dock så undrar jag fortfarande om mitt tillvägagångssätt i inlägget ovan om där finns några big NO NO!
Dock så undrar jag fortfarande om mitt tillvägagångssätt i inlägget ovan om där finns några big NO NO!
MathiasS skrev:Oceanis, jag håller med dig och tycker inte jag sagt något annat (eller jo, L-stöden som är gjutna i ett stycke lär hålla lite bättre i vinkeln). I detta fall har trådskaparen tänkt sig en 2m hög mur som ställs på en sockel, jag antar att den sockeln är någon halvmeter bred => få likheter med ett L-stöd.
Vi filosoferar ju på ett forum så fortsätt gärna att argumentera, det ger säkert TS en massa nya saker att fundera på
Jag har ingen avsikt att tysta dig i alla fall....
Finja har en produkt som heter gränslös som jag använt mig av. http://www.finja.com/App_Resource/Page/file/betong/5063-1.pdf
Jag har gjort en garagenerfart med stödmurar som är ca 1500 höga på högsta stället. Jag gjöt först en sula som ska vara 700 mm bred. Det går åt mycket betong i denna så jag hade hit betongbilen till det. När det stelnat byggde jag upp skalmuren och limmade med sättlim. Sedan hällde jag i betong som fyllde ungefär ett skift. När detta stelnat höll detta hela muren på plats så den inte skulle förskjutas när jag fyllde resten. Sedan var det hit med betongbilen en andra gång. Jag gjöt hela nerfarten och fyllde samtidigt muren hela vägen upp. Det går åt ca 80 l/kvm.
Jag har gjort en garagenerfart med stödmurar som är ca 1500 höga på högsta stället. Jag gjöt först en sula som ska vara 700 mm bred. Det går åt mycket betong i denna så jag hade hit betongbilen till det. När det stelnat byggde jag upp skalmuren och limmade med sättlim. Sedan hällde jag i betong som fyllde ungefär ett skift. När detta stelnat höll detta hela muren på plats så den inte skulle förskjutas när jag fyllde resten. Sedan var det hit med betongbilen en andra gång. Jag gjöt hela nerfarten och fyllde samtidigt muren hela vägen upp. Det går åt ca 80 l/kvm.
Redigerat:
fn76 skrev:Finja har en produkt som heter gränslös som jag använt mig av. [länk]
Intressant, har du bilder?