Guuran skrev:
Jag tror han har utnyttjat faktumet att det är första gången vi renoverar och vi har tyvärr inte koll på sådant.
Guuran skrev:
Jag har haft andra hantverkare hos mig som har varit helt fantastiska och har tom avrått mig från att utföra vissa saker (även om det innebär att de får mindre att göra).
Vad gör hantverkare hemma hos dig? Lagar mat?

Guuran skrev:
Nu är det också så ätt väggen bredvid dörren han har satt upp buktar ut såpass mycket att vi inte kan sätta fast golvlisten. Han har sagt att han kan kika på det, men innebär det att vi måste stå för kostnaden för hans tid + servicebil igen? Det känns som det kanske är bättre att försöka lösa det själva?
Om det är fel på det jobb han utfört ska han också åtgärda eventuella felaktigheter, utan kostnad för er.

• Gilla
Guuran
  • Laddar…
Ok, nu har vi återigen fått några svar från hantverkaren:

Dag 2 (Byggnation, spackling inkl inköp av mtrl) - 1 timme - 1 timme - 4 timmar - 4 timmar

Anledningen till att de behövde vara 4 pers i lägenheten under dag 2 var för att två pers skulle instruera två andra pers om vad som skulle utföras och för att lämna över nyckel. Det tog alltså 1 timme att göra detta samt tiden det tog att åka till nästa kund.

Hantverkaren visste ingenting om arbetet som skulle utföras under dag 2 och därför behövde de köpa material denna dag också.

Jag vet ärlig talat inte vad jag ska säga....

M
Vad säger de om momsen? Försöker de tiga ihjäl det eller?

MaxPax skrev:
Vad säger de om momsen? Försöker de tiga ihjäl det eller?
Hantverkaren säger helt enkelt att han har aldrig sagt 400kr inkl moms. Egentligen så är det där vi har problemet, han sa ingenting alls om moms utan endast att hans timpris är 400kr.

H
Ja, det går aldrig att lita på en hantverkares ord hur trevliga och seriösa de än verkar. Skriv, skriv varenda liten detalj även om det verkar fånigt, men det måste man. Man kan motivera det för hantverkaren med att säga att då finns det inga frågetecken och det är en säkerhet för hantverkaren också. Tror att bevisbördan ligger hos honom, du kan säga till hantverkaren, ja, det stämmer du sa 400,00/timme. För han sa säkert 400 men glömde den lilla detaljen att det var exkl. moms.

• Gilla
Guuran
  • Laddar…
Fairlane
Jag tycker det låter märkligt hela grejen.
Du anlitar en hantverkare för ett enkelt jobb (tolkar jag det som) som ska ta 2 dagar ungefär.
Dag ett vet man inte vad som skall göras dag två och kan inte köpa in rätt saker? Det låter lite oprofessionellt.
Dessutom måste man överlämna till några andra som skall utföra arbetet dag två? Annan kompetens eller tidsbrist för de som var där dag 1? Om det är det senare så skulle jag åtminstone aldrig fakturera överlämningen.
Sen att man inte nämner moms får bli läropengar för firman. De får väl lära sig att när man pratar med privatpersoner så talar man inklusive moms (även om 400 kr inklusive moms är billigt).

• Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Jag tycker det låter märkligt hela grejen.
Du anlitar en hantverkare för ett enkelt jobb (tolkar jag det som) som ska ta 2 dagar ungefär.
Dag ett vet man inte vad som skall göras dag två och kan inte köpa in rätt saker? Det låter lite oprofessionellt.
Dessutom måste man överlämna till några andra som skall utföra arbetet dag två? Annan kompetens eller tidsbrist för de som var där dag 1? Om det är det senare så skulle jag åtminstone aldrig fakturera överlämningen.
Sen att man inte nämner moms får bli läropengar för firman. De får väl lära sig att när man pratar med privatpersoner så talar man inklusive moms (även om 400 kr inklusive moms är billigt).

När jag anlitade honom för jobbet så sa han aldrig något om att han behövde ta in andra pga kompetens- eller tidsbrist. Det enda han sa var att han skulle ta med en kollega för att det helt enkelt skulle gå snabbare. Sedan kan man ifrågesätte hur det tar två kompetenta spacklare 8 timmar totalt att bredspackla en mindre väggyta...

Vi fick en annan offert (skriftlig) från en hantverkare på 400kr/timme inklusive moms (ingen kostnad för servicebil). Den enda anledningen vi bestämde oss att köra med just denna hantverkare (även om det skulle bli 700kr dyrare med bilen) var pga den bra referensen. Vi kände att det var ok att betala lite extra för något som vi visste skulle bli riktigt bra, eller? ;)

H
Guuran skrev:
När jag anlitade honom för jobbet så sa han aldrig något om att han behövde ta in andra pga kompetens- eller tidsbrist. Det enda han sa var att han skulle ta med en kollega för att det helt enkelt skulle gå snabbare. Sedan kan man ifrågesätte hur det tar två kompetenta spacklare 8 timmar totalt att bredspackla en mindre väggyta...

Vi fick en annan offert (skriftlig) från en hantverkare på 400kr/timme inklusive moms (ingen kostnad för servicebil). Den enda anledningen vi bestämde oss att köra med just denna hantverkare (även om det skulle bli 700kr dyrare med bilen) var pga den bra referensen. Vi kände att det var ok att betala lite extra för något som vi visste skulle bli riktigt bra, eller? ;)
Det kanse var lärlingar som var inne och hjälpte till? De är ju billiga, för hantverkaren :) Och eftersom det tog 8 timmar för en liten vägg, så känns det som lärlingar som behövde instrueras, Det verkar ju märkligt att de mörkat detta i så fall, men inte förvånande när det gäller hantverkare.

Redigerat:
Guuran skrev:
Ok, nu har vi återigen fått några svar från hantverkaren:

Dag 2 (Byggnation, spackling inkl inköp av mtrl) - 1 timme - 1 timme - 4 timmar - 4 timmar

Anledningen till att de behövde vara 4 pers i lägenheten under dag 2 var för att två pers skulle instruera två andra pers om vad som skulle utföras och för att lämna över nyckel. Det tog alltså 1 timme att göra detta samt tiden det tog att åka till nästa kund.

Hantverkaren visste ingenting om arbetet som skulle utföras under dag 2 och därför behövde de köpa material denna dag också.

Jag vet ärlig talat inte vad jag ska säga....
Finns ju inte en chans i världen att jag skulle betala extra för att han (företaget) ska instruera och lämna över nyckeln till ytterligare personer på ett sånt litet jobb.

Nästa fråga är ju varför han måste vara 2 personer för att instruera och lämna över nyckeln på ett litet skitjobb.

Vill han som företagare lägga ut detta jobb på en underentreprenör (vilket det i detta fallet blir) så bör alla kostnader för detta byte av utförare ligga på honom och inte något du som kund/beställare ska stå för.

Hade jag inom min yrkesutövning provat göra samma sak på den tunga industrin där jag är verksam så hade dom nya killarna inte ens kommit innanför grindarna pga av att jag inte en veckan innan anmält att jag skulle använda den underentreprenören. I klartext betyder det att du har ett avtal med den första firman. Hur han sen löser sina anställningsförhållanden är inte ditt problem.

Finns inte en chans i världen att jag hade betalat en sån faktura, varken privat eller i mitt jobb.

• Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
Som andra redan sagt- prisuppgift till privatpersoner är alltid inklusive moms. Ett företag får inte ange pris exklusive moms till privatpersoner.

M
sunqan skrev:
Som andra redan sagt- prisuppgift till privatpersoner är alltid inklusive moms. Ett företag får inte ange pris exklusive moms till privatpersoner.
Får och får... Det är helt i sin ordning att säga exempelvis "320 kronor per timme plus moms" men eftersom en privatkund i 99,99953% av fallen endast är intresserad av slutsumman inklusive moms så är det onödigt att säga så och bara krångligt för kunden som då måste börja räkna. Finns liksom ingen anledning mer än lathet.

Ur prisinformationslagens definitioner:
pris: det slutliga priset för en bestämd produkt eller en bestämd enhet av en produkt, uttryckt i kronor, inbegripet mervärdesskatt och andra skatter.

Lämnar inte mycket utrymme till tolkning

M
I samma lag står det också i paragraf 10:

Prisinformationen skall vara korrekt och tydlig. Om det
kan tillkomma avgifter och andra kostnader, skall detta anges
särskilt.

Att säga "moms tillkommer" eller "plus moms" till exempel anser jag att momsen anges särskilt.

Momsen är enligt definitionen ilagen en del av priset, inget som kan tillkomma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.