Ellinor Hallberg skrev:
Sålde precis våran Volvo s40 1.8 125hk 2001 som gått 10060mil och herregud!!!!!!!!! Shit vad jag tyckte det var jobbigt att sälja en bil på blocket med alla KORKADE spekulanter och (förlåt) idioter!!!!! Bara för att slippa denna upplevelser (en del rejält hotfulla) så är jag så glad att jag nu har köpt en NY bil och kommer byta var typ 5:e år och då som inbyte på bilfirman. Aldrig mer en gammal bil!!!!! Är nu ännu mer säker på mitt beslut att köpa en ny Dacia istället för en äldre tex XC60!!!!!!
Tyvärr är det så att bilar i det lägre prissegmentet lockar till sig samhällets avarter. Numer låter jag bilarna gå till skroten, det är inte värt att hålla på att sälja bilar under 10000-strecket.
 
Jag vill verkligen inte vara taskig men varför tar ni upp xc60. Den bilen ska inte jämföras med Dacia. Finns en anledning varför xc60 kostar så mycket mer än en Dacia. Man får vad man betalar för och som det skrevs innan billiga bilar drar till sig "samhällets avarter". jag hade inga såna problem när jag sålde min bil som var i 200 000:- klassen hade inga problem med köpare eller spekulanter. Som sagt ville inte vara taskig men lycka till med bilen och njut av den. Om du är nöjd alla är nöjda men förvänta inte dig att den bilen ska eller ör bättre en xc60,X3,Q5
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
A
Ellinor Hallberg skrev:
Sålde precis våran Volvo s40 1.8 125hk 2001 som gått 10060mil och herregud!!!!!!!!! Shit vad jag tyckte det var jobbigt att sälja en bil på blocket med alla KORKADE spekulanter och (förlåt) idioter!!!!! Bara för att slippa denna upplevelser (en del rejält hotfulla) så är jag så glad att jag nu har köpt en NY bil och kommer byta var typ 5:e år och då som inbyte på bilfirman. Aldrig mer en gammal bil!!!!! Är nu ännu mer säker på mitt beslut att köpa en ny Dacia istället för en äldre tex XC60!!!!!!
Jag har samma upplevelser av att sälja en Volvo V70 i ungefär samma prisklass. Spekulanter beväpnade med moraknivar, kör som vettvillingar vid provkörning och andra mer eller mindre underliga beteenden. Att byta in nästkommande bil via bilfirman var inte något svårt beslut efter det.
 
  • Gilla
Per72
  • Laddar…
celox skrev:
Jag vill verkligen inte vara taskig men varför tar ni upp xc60. Den bilen ska inte jämföras med Dacia. Finns en anledning varför xc60 kostar så mycket mer än en Dacia. Man får vad man betalar för och som det skrevs innan billiga bilar drar till sig "samhällets avarter". jag hade inga såna problem när jag sålde min bil som var i 200 000:- klassen hade inga problem med köpare eller spekulanter. Som sagt ville inte vara taskig men lycka till med bilen och njut av den. Om du är nöjd alla är nöjda men förvänta inte dig att den bilen ska eller ör bättre en xc60,X3,Q5
Självklart du har helt rätt!!! Att jag tar upp det är att när vi skulle köpa bil ville vi ha en stor vit bil för max 160' och valen blev mellan begagnad Volvo XC60, Kia Sportage, Nissan Qashqai och BMW X1 eller en ny Dacia Duster. I stunden var det inte ett LÄTT val för jag tycker xc60 är sjukt snygga men min budget gav mig bara valet att välja en begagnad och det är där jag menar att jag är glad i mitt val att jag valde en ny bil. Hade min budget haft utrymme för en ny XC60 hade jag valt den utan tvekan!!!! Tycker den är skitsnygg!!!!! Så i den här tråden har jag mest velat veta om Dacia är en ok bil. Jämför inte alls bilarna XC60 och Duster mot varandra som bilar. Tyckte att igår var en väldigt jobbig dag att sälja vår gamla Volvo och vill aldrig mer sätta mig i den situationen. Detta tänkte jag inte på när jag valde bil utan detta hände igår.
 
Fredrik-i-skogen skrev:
Tyvärr är det så att bilar i det lägre prissegmentet lockar till sig samhällets avarter. Numer låter jag bilarna gå till skroten, det är inte värt att hålla på att sälja bilar under 10000-strecket.
Med facit i hand så är det så vi skulle ha gjort. Bilen var ute för 20' och vi la ut bilen igår. Helt galet gensvar från hela Sverige men oseriösa hotfulla spekulanter dök upp för att gå när det inte gick att pruta till 5000kr. Vi sålde den till slut för 13000kr till en ok köpare, arrogant med cigg i munnen över motorhuven när han kolla men inte hotfull iallfall. Men kommer inte göra igen!
 
Precis, man får tre nya Dusters för samma peng som en XC60. Det vore ju tusan om inte Volvon är en betydligt bättre bil.
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
pelpet skrev:
Precis, man får tre nya Dusters för samma peng som en XC60. Det vore ju tusan om inte Volvon är en betydligt bättre bil.
Det är nog snarare så att XC60 Lever på varunamnet (Volvo) och tar 3ggr överpris ;)
 
  • Gilla
geekling och 2 till
  • Laddar…
maah skrev:
Det enda jag är missnöjd med är avsaknaden av stänklappar vid julen.
Faller stänkskydden av vid jultid eller saknar du sådana speciellt mycket vid den tiden på året?
 
  • Gilla
Chaly
  • Laddar…
Micro skrev:
Det är nog snarare så att XC60 Lever på varunamnet (Volvo) och tar 3ggr överpris ;)
Jo, för vid provkörning av de båda är det ju tydligt att det endast är priset som är skillnaden :screwy:
Jämförelsen med xc60 är lika absurd som att jämföra Älvsbyhus med Gripsholmshus.

Vilken av bilarna som är mest prisvärd är däremot upp till var och en att avgöra.
 
  • Gilla
Per72 och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Mer relevant än att jämföra inköpspriset är milkostnaden. Duster kostar 30 kr/mil att köra, medans XC60 kostar 48 kr/mil om man köper nytt.
Tack för länk!!!!

Dock så känner jag att man vet väl att Dacia Duster är billigare men att Volvo har mer påkostade matrial och finesser... Sen får man välja efter plånbok, smak och prioritering :)
 
Ellinor Hallberg skrev:
Med facit i hand så är det så vi skulle ha gjort. Bilen var ute för 20' och vi la ut bilen igår. Helt galet gensvar från hela Sverige men oseriösa hotfulla spekulanter dök upp för att gå när det inte gick att pruta till 5000kr. Vi sålde den till slut för 13000kr till en ok köpare, arrogant med cigg i munnen över motorhuven när han kolla men inte hotfull iallfall. Men kommer inte göra igen!
Det finns många däcksparkare som håller på och pular med billiga bilar på blocket. Jag har tom fått förslag på avbetalning. (Fet chans att man fått betalt).

Jag sålde en hyfsat billig bil (24000:) på blocket för några år sedan och då la jag ut en massa högupplösta bilder, besiktningsprotokoll, regnr mm och listade alla fel jag kände till på bilen och skrev att ingen prutning sker på plats, såvida inte några för mig okända fel upptäcks vid provkörning. Då slapp jag däcksparkarna, och fick en bra och seriös köpare som prutade en femhundring på telefon innan och sedan kom och kontrollerade och köpte bilen.
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg
  • Laddar…
Datum klart för leverans!!!! 7maj hämtar vi vår bil :) :) :) :)
 
Redigerat:
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Ellinor Hallberg skrev:
Datum klart för leverans!!!! 7maj hämtar vi vår bil :) :) :) :)
Grattis! Jag ser fram emot en recension och lite bilder. Gärna hur den funkar som släpdragare, åkkomfort, vad grannarna tycker osv.

Jag skulle också gärna köra en XC60, men jag vill inte betala vad det kostar.
 
Som släpdragare fungerar den utmärkt. Jag har 1.5dCi modellen, framhjulsdriven.
Den är stabil på vägen och motorn räcker gott och väl till. Jag har i och för sig inte kört så tungt, kanske runt 250-300kg, men då märktes det ytterst lite att jag hade en kärra efter. Normal acceleration upp till landsvägsfart utan problem.

20150419_093533.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skitig och med vinterhjulen på.

20150424_064848.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någorlunda nytvättad med sommarhjulen på.
 
  • Gilla
Ellinor Hallberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.