Sundberg84 skrev:
Men startar den inte ALLS? Våra maskiner startar och rullar enligt schema, men stänger av sig på natten. Har du provat att ladda i laddstationen enligt manual för helt urladdat batteri? Fel på batteriet annars kanske?
det går ju att starta den manuellt men den startar inte på schema om den inte är fulladdad.
Ser jag till att den är fullladdad genom att sätta in den i laddstationen och trycka på "on-knappen" innan den röda lampan blir grön, så laddas batteriet. När den klipper så klipper den i ca 1.5h och återvänder till laddstationen som den ska. den laddar om och när den är fulladdad, så ger den sig ut igen om tiden är inom programmerad klipptid. Som den ska alltså.

Är displayen sedan "aktiv", så startar klipparen ibland efter schema och klipper hela den schemalagda tiden. Problemet är ju att det inte är alltid.
Det som stör mig mest är att klipparen stänger av sig helt till nästa dag och inte startar upp för att klippa eller ladda heller. Displayen är avslagen och startar man med on-knappen så får man slå in pin-kod. precis som om att den var frånslagen alltså.
Nu har jag provat att ändra till engelska. Återkommer i morgon med hur det gått.
Vi har förmodligen samma symptom på våra klippare. Har en 791E som jag införskaffat för säsongen...
 
Kanske lite osannolikt men ändå, du har inget som bryter strömmen till laddstationen på nätterna, eller mycket strömavbrott eller liknande? Blir laddstationen strömlös stänger klipparen av sig ganska snabbt, och den startar inte automatiskt när strömmen kommer tillbaka utan man måste starta den manuellt. Man måste dessutom ta ut den ur laddaren och sen sätta in den igen för att aktivera schemat, knäpper man på den och bara låter den stå kvar i laddaren så ignorerar den schemat av någon outgrundlig anledning (åtminstone med programversion 0.5).
 
Redigerat:
Sundberg84 skrev:
Hej Johan!
Jag gjorde EXAKT samma igårkväll med datumet och min FUNKA i morse !!!
Hoppas det håller!! :)
Jag ändrade till datumformat 2015-MM-DD.
Sen har jag gått ut varje kväll vid 22 tiden inna läggdags för att kolla = avstängd så jag satte manuellt schema 16:01 + 6h (dvs 22:01).

Edit: Bifogar min display om det hjälper något:
[bild]

När jag ändrade manuella tider till 0+0h och satte på auto fungerade inte detta. Då lyste/mörkade inte staplarna på mån, tis, ons precis som det inte fanns tider på dessa dagar.
Nej, det är för att du antingen kan köra på auto och då väljer den själv tider utifrån inställd area, eller så kör man med manuellt inställda tider. Du kan inte göra både och således.
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
Lufsen L skrev:
det går ju att starta den manuellt men den startar inte på schema om den inte är fulladdad.
Ser jag till att den är fullladdad genom att sätta in den i laddstationen och trycka på "on-knappen" innan den röda lampan blir grön, så laddas batteriet. När den klipper så klipper den i ca 1.5h och återvänder till laddstationen som den ska. den laddar om och när den är fulladdad, så ger den sig ut igen om tiden är inom programmerad klipptid. Som den ska alltså.

Är displayen sedan "aktiv", så startar klipparen ibland efter schema och klipper hela den schemalagda tiden. Problemet är ju att det inte är alltid.
Det som stör mig mest är att klipparen stänger av sig helt till nästa dag och inte startar upp för att klippa eller ladda heller. Displayen är avslagen och startar man med on-knappen så får man slå in pin-kod. precis som om att den var frånslagen alltså.
Nu har jag provat att ändra till engelska. Återkommer i morgon med hur det gått.
Vi har förmodligen samma symptom på våra klippare. Har en 791E som jag införskaffat för säsongen...
Nej, kan tyvärr rapportera att min står död nu på morgonen med dom nya inställningarna.
Det jag dock gjorde i gårkväll var att ändra från 16:01-22:01 till 08:01-14:01.
Ska prova i morgon lördag på 16:01 igen.
 
A Haddock skrev:
Kanske lite osannolikt men ändå, du har inget som bryter strömmen till laddstationen på nätterna, eller mycket strömavbrott eller liknande? Blir laddstationen strömlös stänger klipparen av sig ganska snabbt, och den startar inte automatiskt när strömmen kommer tillbaka utan man måste starta den manuellt. Man måste dessutom ta ut den ur laddaren och sen sätta in den igen för att aktivera schemat, knäpper man på den och bara låter den stå kvar i laddaren så ignorerar den schemat av någon outgrundlig anledning (åtminstone med programversion 0.5).
Stänger den inte av sig direkt efter laddning så jör min jag stod och passade den när den laddar och istället för att gå ut o klippa Hej då[/I]
 
Redigerat:
Ingen annan än jag som har svårt att få droiden att acceptera uppdateringen? jag följer processen, och har provat med tre olika USB-stickor mellan 2 och 8GB; formatterade med FAT32, men får samma resultat varje gång jag bootar - "please enter PIN". Skall jag investera i en fjärde USB-sticka för att säkerställa att det inte är där problemet ligger? någon som har en specifikation på en sticka som bevisligen fungerar? Den för mig icke-fungerande processen:

  1. Stäng av maskinen
  2. Ta ut batteriet, sätt i stickan och återmontera batteriet
  3. Tryck och håll in start/stopp i ca 10s

Sista testomgången deaktiverade jag PIN-skyddet innan jag bootade om - men det gav ingen utdelning.
 
Är det ni med orange däcksidor från 2014 som har problem med maskinen efter uppdateringen? Jag och fyra andra köpte klipparen 2013 med silvriga däcksidor och alla är jättenöjda med senaste uppdateringen. Innan har vi haft samma problem med klonket som dock är som bortblåst nu... Är det någon årsmodell som krånglar specifikt just nu?
 
Martin84 skrev:
Är det ni med orange däcksidor från 2014 som har problem med maskinen efter uppdateringen? Jag och fyra andra köpte klipparen 2013 med silvriga däcksidor och alla är jättenöjda med senaste uppdateringen. Innan har vi haft samma problem med klonket som dock är som bortblåst nu... Är det någon årsmodell som krånglar specifikt just nu?
Min med orange däcksidor från 2014 har inga problem efter uppdateringen! Jag har inte haft något klonk innan i heller. Och allt verkar fungera nu efter uppdateringen.
 
  • Gilla
Martin84
  • Laddar…
Då kan vi utesluta det =)
 
nissenhj skrev:
Min med orange däcksidor från 2014 har inga problem efter uppdateringen! Jag har inte haft något klonk innan i heller. Och allt verkar fungera nu efter uppdateringen.
Samma här har förutom zonklippningen noterat följande förbättringar.
1. Auto kantklippning
2. pinkoden
3. går rakare
4. klonket
5. mjukare svängar.
någon som kommit på mer?
Jag är supernöjd med vo.72
 
  • Gilla
Martin84
  • Laddar…
peternicklas
Nyfiken-41 skrev:
Samma här har förutom zonklippningen noterat följande förbättringar.
1. Auto kantklippning
2. pinkoden
3. går rakare
4. klonket
5. mjukare svängar.
någon som kommit på mer?
Jag är supernöjd med vo.72
Går överlag tystare.
 
  • Gilla
subaru95
  • Laddar…
Det ända som jag kan störa mig på är oljudet när den krockar och backar samt när den rätar upp sig när den ska hem.. Skönt att klonket när drivningen startar är borta.
 
A Haddock skrev:
Kanske lite osannolikt men ändå, du har inget som bryter strömmen till laddstationen på nätterna, eller mycket strömavbrott eller liknande? Blir laddstationen strömlös stänger klipparen av sig ganska snabbt, och den startar inte automatiskt när strömmen kommer tillbaka utan man måste starta den manuellt. Man måste dessutom ta ut den ur laddaren och sen sätta in den igen för att aktivera schemat, knäpper man på den och bara låter den stå kvar i laddaren så ignorerar den schemat av någon outgrundlig anledning (åtminstone med programversion 0.5).
Jag har konstant strömmatning till klipparen så det är uteslutet.
Hur menar du med att "aktivera schemat"? Finns det något annat att göra än att knappa in klipptiderna och stänga luckan? Trycker man på start och stänger luckan så sticker den ut och klipper för att åka hem och ladda när det behövs. Om den laddat klart och det inte är någon klipptid kvar så stannar den i laddaren. MEN den är avslagen på morgonen när det är dags att jobba igen...
 
Lufsen L skrev:
det går ju att starta den manuellt men den startar inte på schema om den inte är fulladdad.
Ser jag till att den är fullladdad genom att sätta in den i laddstationen och trycka på "on-knappen" innan den röda lampan blir grön, så laddas batteriet. När den klipper så klipper den i ca 1.5h och återvänder till laddstationen som den ska. den laddar om och när den är fulladdad, så ger den sig ut igen om tiden är inom programmerad klipptid. Som den ska alltså.

Är displayen sedan "aktiv", så startar klipparen ibland efter schema och klipper hela den schemalagda tiden. Problemet är ju att det inte är alltid.
Det som stör mig mest är att klipparen stänger av sig helt till nästa dag och inte startar upp för att klippa eller ladda heller. Displayen är avslagen och startar man med on-knappen så får man slå in pin-kod. precis som om att den var frånslagen alltså.
Nu har jag provat att ändra till engelska. Återkommer i morgon med hur det gått.
Vi har förmodligen samma symptom på våra klippare. Har en 791E som jag införskaffat för säsongen...
Funkade inte...
Ringde supporten och de sa att det jobbas på att lösa problemet...
Några hade fått igång sina om de ändrat till yyyy-mm-dd...testar det + engelska nu...
 
Lufsen L skrev:
Jag har konstant strömmatning till klipparen så det är uteslutet.
Hur menar du med att "aktivera schemat"?
På fjolårets modell (med programversion 0.5) var det så att om klipparen stängdes av (manuellt eller automatiskt pga strömavbrott) när den stod i laddaren, så räckte det inte med att bara starta den igen. Då ignorerade den helt klippschemat och struntade i att klippa. Drog man däremot ut den en halvmeter ur laddaren och körde in den igen så lydde den snällt schemat. En bugg alltså, och jag tror den rapporterades av oss tillsammans med flera andra så det borde vara åtgärdat i nya programvaran.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.