17 673 läst · 71 svar
18k läst
71 svar
Strömbrytare som inte går att ta bort
Det kan ju inflikas att strömbrytaren borde levereras med en monteringsanvisning (det är i de flesta fall ett lagkrav, särskilt om det handlar om saker som kan bli farliga om de monteras fel). Där bör det ju framgå hur den monteras och demonteras.
Ja men själva lösningen med snäppfästena är ju knappast något som täcks av installationsbehörighet direkt, det är ju nåt som tillverkaren måste förklara.
Vi har en produktansvarslag i Sverige (som bygger på EG-direktiv) och enligt den så är det tillverkaren som är ansvarig för att se till att användaren (d.v.s. den som monterar produkten) får den information som krävs för att den ska bli rätt monterad.
Vi har en produktansvarslag i Sverige (som bygger på EG-direktiv) och enligt den så är det tillverkaren som är ansvarig för att se till att användaren (d.v.s. den som monterar produkten) får den information som krävs för att den ska bli rätt monterad.
Då kanske du kan förklara lite bättre vad som i det här sammanhanget menas med nödig kännedom. Jag trodde att det bla innebar att för att få byta brytare skulle man veta hur det går till och att man har den materialkännedom som behövs. Dessutom är snäppfastsättning ingen nyhet på något sätt den har förekommit i lite olika varianter och på lite olika "apparater" i minst 50 år i alla fall när det handlar om elinstallationsmatr.
Vi pratar om två helt olika lagstiftningar.
Jag pratar om produktansvarslagstiftningen (som bygger på EG-direktiv) som ställer krav på tillverkaren av strömbrytaren.
Du pratar om våra svenska elinstallationsregler, som pratar om vem som får göra vad i elektriska installationer.
Nödig kännedom handlar ju mer om att förstå vad som är fas, nolla, skyddsjord och tändtråd, att förstå vilka anslutningar på strömbrytaren som är till för vad etc. Det har inget att göra med hur den aktuella strömbrytarmodellens ram monteras och demonteras. Det senare kan man alltid läsa sig till i bruksanvisningen som tillverkaren är skyldig att tillhandahålla (på svenska dessutom).
Jag pratar om produktansvarslagstiftningen (som bygger på EG-direktiv) som ställer krav på tillverkaren av strömbrytaren.
Du pratar om våra svenska elinstallationsregler, som pratar om vem som får göra vad i elektriska installationer.
Nödig kännedom handlar ju mer om att förstå vad som är fas, nolla, skyddsjord och tändtråd, att förstå vilka anslutningar på strömbrytaren som är till för vad etc. Det har inget att göra med hur den aktuella strömbrytarmodellens ram monteras och demonteras. Det senare kan man alltid läsa sig till i bruksanvisningen som tillverkaren är skyldig att tillhandahålla (på svenska dessutom).
Så om det kommer en ny strömbrytarmodell nästa år utan medföljande instruktion så saknar du plötsligt nödvändig kännedom för att utföra elarbeten?elmont skrev:Då kanske du kan förklara lite bättre vad som i det här sammanhanget menas med nödig kännedom. Jag trodde att det bla innebar att för att få byta brytare skulle man veta hur det går till och att man har den materialkännedom som behövs. Dessutom är snäppfastsättning ingen nyhet på något sätt den har förekommit i lite olika varianter och på lite olika "apparater" i minst 50 år i alla fall när det handlar om elinstallationsmatr.
Men nu vet jag ju hur man öppnar den så då har jag väl nödvändig kännedom. Hur man kopplar trådarna visste jag sedan förut. Sedan är det ju inte konstigt att man bara stött på äldre brytare om man inte är elektriker. Nyinstallationer får man ju inte göra.
Nu råkar det här vara det men jag gör det under överinseende av min bror som är elekriker sedan 30 år tillbaka. Hade kunnat fråga honom om strömbrytaren också men det gick ju lika bra här.
/Mats
Redigerat:
Jag har ALDRIG under mina år fått med någon instruktion till hur brytare eller uttag ska monteras/öppnas/stängas.
Jag gissa att det har ett visst samband med att man förväntas ha en viss "kunskapsnivå" när man monterar den typ av apparater.
Jag gissa att det har ett visst samband med att man förväntas ha en viss "kunskapsnivå" när man monterar den typ av apparater.
I de flesta fall är det kanske uppenbart (när det t.ex. är skruvar), men just med snäpplåset som beskrivs finns ju risken at man bryter av plastflärparna om man gör fel och då är det inte längre så uppenbart.
Tillverkaren har i alla fall ett ansvar.
http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/?ids=q50759
Så om man inte fått med anvisningar och inte förstår hur man ska göra så ska man kontakta den man köpt av och säga att man vill ha en anvisning. Om det t.ex. är produkter som säljs i storpack så kanske det inte ligger en anvisning per brytare utan en per låda. Nekar de kan man lämpligen anmäla ett tillsynsärende till elsäkerhetsverket.
Tillverkaren har i alla fall ett ansvar.
http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/?ids=q50759
Så om man inte fått med anvisningar och inte förstår hur man ska göra så ska man kontakta den man köpt av och säga att man vill ha en anvisning. Om det t.ex. är produkter som säljs i storpack så kanske det inte ligger en anvisning per brytare utan en per låda. Nekar de kan man lämpligen anmäla ett tillsynsärende till elsäkerhetsverket.
Är det inte tryckt på kartongen då? Instruktionen behöver ju inte vara en hel bok, det räcker ju med typ 2-3 bilder som visar hur man monterar och demonterar.
Ens vän elektrikern lär ju inte veta något om en strömbrytare han aldrig sett tidigare? Det finns ju trots allt hundratals modeller av strömbrytare på marknaden inom EU.
Ens vän elektrikern lär ju inte veta något om en strömbrytare han aldrig sett tidigare? Det finns ju trots allt hundratals modeller av strömbrytare på marknaden inom EU.
Jag skriver väl det en gång till, det följer INTE med någon "monteringsanvisning" om man köper dom "vanliga" brytarna. Dom ligger förpackade (elko/eljo 5 st) i mindre "kartonger" som sedan packas i större kartonger.
För ELKO hittar man lätt montageanvisningar på deras hemsida men ELJO hittar jag inte nu på en gång.
Att man kan hitta montageanvisningen på hemsidan torde räcka.
För ELKO hittar man lätt montageanvisningar på deras hemsida men ELJO hittar jag inte nu på en gång.
Att man kan hitta montageanvisningen på hemsidan torde räcka.
Nu är jag inte insatt i just installationsmateriel, men för väldigt många typer av produkter KRÄVS det att all säkerhetsrelaterad information levereras i fysisk form tillsammans med produkten. Och spontant borde fastsnäppningen av ramen ses som säkerhetsrelaterad, eftersom om man bryter av flärparna sitter ramen lös och beröringsskyddet fungerar inte som det ska.
Kollar jag bruksanvisningen för ELKOs brytare så finns det t.ex. viktig information om att 5 mm dräneringshål måste klippas upp vid installation i nån våtrumszon (jag läste inte så noga vilken zon).
Kollar jag bruksanvisningen för ELKOs brytare så finns det t.ex. viktig information om att 5 mm dräneringshål måste klippas upp vid installation i nån våtrumszon (jag läste inte så noga vilken zon).
Det följer inte med instruktioner till vanliga brytare och uttag som man hämtar i 5-pack hos grossisten. Om jag minns rätt så finns det ingen beskrivning när man köper 1-pack på CO/Jula (typ Schneider/Elko)