Vår diskmaskin börjar sjunga på sista versen, så nu tänkte jag vara ute i god tid och fundera på en ny, INNAN den brakar ihop! Nästa maskin skall bli en BRA en, inte bara "den billigaste vi hittar just nu då det är bråttom" typ... ::)

Så om ni har rekommendationer på en diskmaskin som ni trivs med, som inte har bökig bestickkorg som går sönder lätt eller knepiga tallriksställ som man måste ställa tallrikarna varannan i för att det skall bli rent, eller dumma överkorgar där glasen aldrig får plats ordentligt, osv... Så dela med er! Vad rekommenderar ni att vi skall köpa för maskin?

Har en kompis som är butikschef på en av de stora elkedjorna, och när vi skulle handla diskmaskin till nya huset sa han att det märke som var "bäst" för disk och tvätt var Bosch.
Har dock inte hunnit köpa och testa ännu, men vår nuvarande är en Whirpool, och den är väl sisådär om jag ska vara ärlig

Vi har köpt en AEG 80860UM och den verkar väldigt bra.
Marknadens tystaste diskmaskin, 41dB.

F80860UM.jpg

Noel skrev:
Har en kompis som är butikschef på en av de stora elkedjorna, och när vi skulle handla diskmaskin till nya huset sa han att det märke som var "bäst" för disk och tvätt var Bosch.
Har dock inte hunnit köpa och testa ännu, men vår nuvarande är en Whirpool, och den är väl sisådär om jag ska vara ärlig
Mina föräldrar har en Bosch och jag har en Electrolux, kan nog hålla med om att deras är bättre uppbyggd inuti samt känns den mer välbyggd generellt.
Så ditt påstående är nog inte helt fel.

Då ska jag börja titta på "boschar" då (nu vet jag nån som torde le brett) och se vad som finns att hitta. Tack för hjälpen! Och fortsätt gärna komma med fler åsikter!

Vi är jättenöjda med vår Siemens. Den är så tyst att den knappt hörs. Disken blir alltid ren trots att vi är rätt dåliga på att ta bort matrester innan. Tysta maskiner kostar ofta lite mer. Om man har köksbordet i köket så är det ju bra med tyst maskin, eftersom man då kan prata utan att störas. Om man däremot äter i något annat rum kanske ljudet är av mindre betydelse?

Har själv köpt en husqvarna helintegrerad. Har själv blivit tipsad om denna innan väldigt tyst och väldigt nöjd än så länge.

Bosch, Siemens och Bauknecht är samma maskiner/tillverkare men olika lyxiga/kvalitetsskillnader i nämnd ordning. Priserna är i samma ordning och Bosch är billigare.

Har en Siemens och är helnöjd med den.

Vad är det för Siemens maskiner ni har?
Det finns en hel del att välja på har jag upptäckt... :-/

C
perese skrev:
Bosch, Siemens och Bauknecht är samma maskiner/tillverkare men olika lyxiga/kvalitetsskillnader i nämnd ordning. Priserna är i samma ordning och Bosch är billigare.
Bauknecht?
Siemens/Bosch/Gaggenau är samma.

Hej!

Vi har köpt en Cylinda DM62, och är toppennöjda. Vi gick mycket på inredningen i maskinen när vi valde. Har hört alldeles för många som är missnöjda för att deras porslin inte passar in i maskinen. Därför bet jag ihop och tog med tallrikar och glas till affären för att testa (japp, pinsamt men väldigt givande). Flera maskiner som vi tyckt såg bra ut fungerade helt enkelt inte till vårt högst normala porslin, pinnarna som skulle hålla isär tallrikarna var för korta, hade fel avstånd etc. En del överkorgar hade en massa märkliga "finesser" som inte gjorde dem så smidiga att bara använda till vanliga glas, muggar, småskålar och sådant som vi oftare kör än tex vinglas och vassa knivar. Många maskiner har en märklig upphöjning i mitten där det i princip bara ryms kaffefat, dessa valde vi bort direkt. Enligt en anställd i butiken så beror denna inredning på att själva korgarna köps in billigt från mellaneuropa och där dricks det en del kafffe i små koppar.. Vet inte hur det är med det, men jag skulle irritera mig väldigt på en så låst och svåranvänd planering av överkorgen.

För övrigt gillade vi att inredningen är i metall. Håller kanske inte längre för det, men det känns rejält och bra. En annan finess vi uppskattar är knapplås, det underlättar vardagen i några år till. Vår maskin hör inte till de tystaste men jag tycker inte att det gör något om man hör att den går när man är i köket.

Mitt tips är absolut att testa maskinen med tallrikar och glas. Det är lite pinsamt att ta med till affären men hellre det än att irritera sig på inredningen varje gång man ska ställa in något i maskinen, som flera jag känner..

Håller med Kix helt och hållet. Ta med dig ett par tallrikar och några vanliga glas och testa om de ryms i maskinen. En kollega till mig köpte en ny maskin nyss och de fick springa runt en hel del innan de hittade någon som passade deras porslin på ett bra sätt. Vet tyvärr inte vilken modell de fastnade för. Själv så bytte jag diskmaskin förra året till en Bosch. Den diskar otroligt bra, men bestickstället var konstigt och lite vekt så där behöll jag det från den gamla maskinen istället :)

cpalm skrev:
[quote author=perese link=1137400880/0#8 date=1137448291]Bosch, Siemens och Bauknecht är samma maskiner/tillverkare men olika lyxiga/kvalitetsskillnader i nämnd ordning. Priserna är i samma ordning och Bosch är billigare.
Bauknecht?
Siemens/Bosch/Gaggenau är samma.[/quote]

Du har så rätt så, sökte namnet i minnet men det dök bara upp ett namn hela tiden :-?.

Vår Siemens vet jag inte vilken modell det är men den har sensor för att spara vatten, restindikator, höj/sänkbar korg och några program (gryt, auto, lågtemp och skölj)

Peter

Bauknecht är Whirlpools syskon om jag inte minns helt illa. :)

Vi är mycket nöjda med vår bosch (knappt ett år gammal).
Är till skillnad från Tosca inte imponerad av besticklådor, så det är nog individuellt. :)
Tycker inte heller att man använder höj- och sänkfunktionen särskilt ofta, men det kanske beror på att vi har stora tallrikar och således inte kan diska höga glas och stora tallrikar samtidigt och därför inte använder höga glas... ;D
Håller därför med om att man borde testa sina tallrikar och glas i den modellen man funderar på.

Vad du än köper (förlåt om jag är tjatig, har skrivit om detta förr), var väldigt försiktig med att beställa installation av butiken. Det gjorde vi, vilket resulterade i en vattenskada och flera månaders krigföring med butiken...
Maken till inkopetent rörmokare och butikschef har jag aldrig varit med om.
Dvs håll koll på installationen några månader så inte skarven läcker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.