Hatten av - eller vad säger man ?

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Det kanske utländska universalhantverkare som " kan allt " inom småbygg..

• Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
tommib
Den här lilla godbiten är enl uppgift från 1995, var sånt vanligt redan då?
Hinner jag så kopplar jag om den redan ikväll, måste bara kolla att jag har några länpliga wago hemma.

hsd
Det finns ju plint insatser med "näsa" på locket för kabeluttaget och avlastning, för det verkar vara en dosa i väggen
(används för elementanslutningar ,tvättmaskin mm)

tommib
Det är en dosa i väggen, bakom/ovan fläktskåpet. För säkerhets skull hade de lämnat kvar massa sågspån i dosan också från borrningen genom träregeln bredvid. Samt att hela utrymmet är lite lätt flottigt från den dåliga anslutningen mellan fläkt och (oisolerad) imkanal.

Nu är det i alla fall åtgärdat. Nya Wago sitter på alla anslutningar och det är uppstrukturerat lite mer. Olagligt, ja. Kommer jag sova bättre, definitivt.

Alfredo skrev:
Hmmm, det kunde ha varit jordat om hemmapularklantskallen anslutit tråden med skyddsjord... ;)
Extrauttaget ja. Men uttaget på bilden är jordat korrekt så det chassit blir inte spänningssatt utan att säkringen går.

Hittade idag denna fina "fasta" installation bakom diskmaskinen i köket som ska rivas. I skåpet till vänster slutar kabeln i ett uttag för diskmaskin. Och ja, det verkar ha brunnit lite i isoleringen, det lite ljusare som sticker fram i det svarta är fasledarens isolering (gissar att det brann/smälte innan vi flyttade in - ingen konstig lukt och kabeln är inte varm).

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
osiris skrev:
Hittade idag denna fina "fasta" installation bakom diskmaskinen i köket som ska rivas. I skåpet till vänster slutar kabeln i ett uttag för diskmaskin. Och ja, det verkar ha brunnit lite i isoleringen, det lite ljusare som sticker fram i det svarta är fasledarens isolering (gissar att det brann/smälte innan vi flyttade in - ingen konstig lukt och kabeln är inte varm).

[bild]
Det ska vara så, det är för att öka kylningen till diskmaskinen. Det har med omvänd mosmos att göra, Det blir ett antigruff fält runt kabeln som bidrar till extra kylning av vattnet som diskar rent.
:p

• Gilla
osiris
  • Laddar…
Kan vara åskan som gjort det. Har varit med om att det i ett kök lyste upp och small riktigt bra. Drog fram spisen och såg då hål (2-3 mm stora) BÅDE i blyad kabel och spisens stålplåtsbakstycke. Den kabeln satt dock regelmässigt fastsatt ;)

osiris skrev:
Nej, den borde ju inte gå varm med så luftig och fri förläggning. ;)

Det kan vara bra att megga (isolationsprova ) elanläggningen om man misstänker blixtnedslag. Har det varit luftledning som har konverterats jordkablar i området?

Tobbe_3 skrev:
Det kan vara bra att megga (isolationsprova ) elanläggningen om man misstänker blixtnedslag. Har det varit luftledning som har konverterats jordkablar i området?
Inte vad jag vet... Centralerna är helt nyinstallerade så de är det inget fel på, även en hel del nya kablar dragna. De befintliga vet man förstås inte. Är idén att man ska testa varenda dragen kabel?

Ja om man misstänker åskbesök ska alla grupper meggas. Man behöver ju inte megga varje kabel för sig utan hela grupen.

electrocuted skrev:
eller en torix med avklippta vingar och blåspistol med tryckluft, ja det blir bucklor i plåten i klädskåp i omklädningsrum, har testat ;)
1 m VP 16mm, 1 båtpump typ större (den jag använde var tillbehör till en Avon S250), 1 x dartpil med klippt svans och tejp kring framdelen så att den just passar i röret, 1 tegelstensvägg på ca. 4 m distans.

Pilen i röret, pumpslangen på röret, sikta röret mot väggen och hoppa på pumpen. Pilen gick ca. 1 cm in i tegelstenen. Det var för ca 35 år sedan, men det funkar säkert med moderna tegelstenar också...

Svärfar kopplar lite...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Broken arrow och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.