I
När man ska köpa hus kan jag tänka mig att det är massor av saker som surrar i huvudet, kanske ska man rådfråga någon, särskilt om man är förstagångsköpare och novis.
Ex.
Hur är det med elen?
--Ähumm,--elen? Jo, den är ok, det fanns det papper på.
Kan säga också, jag var och hjälpte en familj med lite småjobb, trodde de skämtade, sånt enkelt kan väl alla, men NOT. De var långt ifrån analfabeter, de tillhörde kategorin yrkesfolk som dagligen räddar livet på människor.
Vill man tillhandahålla ett dokument om elinstallationen kan man låta en elektriker ordna fram ett sådant.
Allt annat är bara förvirrande.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Paxman skrev:
Problemet är väl att det är kanske många som inte har en aning om att det är helt meningslöst och att detta kan leda till att marknaden "kräver" att detta finns vid husförsäljningar. Jag menar, det finns nog massor av husspekulanter som inte gör sin läxa utan går in i princip blinda i husletandet. Dessa bländas lätt av branschlingo och dokument som ger sken av att vara betydelsefulla. Om de är tillräckligt många så kommer säljarna inte våga att inte ha med denna pseudokontroll och firmor som Indipendia Group skrattar hela vägen till banken.

I mina ögon är detta i samma klass som begagnatbilförsäljarnas 3 månaders "Trafiksäkerhetsgaranti", som endast täcker saker som har med trafiksäkerheten att göra. Denna "garantis" enda uppgift är att dra uppmärksamheten ifrån de i lagen reglerade 3 årens garanti (Konsumentköplagen) som täcker alla fel som anses vara ursprungliga.
Garanti är frivillig av försäljaren.
Det finns 3 års REKLAMATIONSRÄTT som man inte ska förväxla med garanti.
Skillnaden är vid garanti så har försäljaren lovat att fixa felen vid ursprungsfel en viss tid. Vid reklamation efter 6 månader är det du som ska bevisa att felet är ursprungligt.

Vem är det egentligen som ni anser vara lurade?

Av inläggen att döma så tycker ni att köparen blir lurade??!!

Jag tycker nog att säljaren är minst lika mycket lurad. Det är väl han som har betalat för "besiktningen"?? :x

Som köpare är ju naturligtvis detta papper lika väl som en av säljaren utförd "förhandsbesiktning" (av Anticimex ? :thumbdown:) att betrakta som reklamblad dvs. av noll och intet värde för köparen och skall därmed värderas därefter.

Säljaren har blivit mest lurad, kan jag tycka.

Thian skrev:
Garanti är frivillig av försäljaren.
Det finns 3 års REKLAMATIONSRÄTT som man inte ska förväxla med garanti.
Skillnaden är vid garanti så har försäljaren lovat att fixa felen vid ursprungsfel en viss tid. Vid reklamation efter 6 månader är det du som ska bevisa att felet är ursprungligt.
Jodå, jag kan Konsumentköplagen, har använt den i just beg.bil-köp vilket gjorde att jag slapp betala reparationer på över 50 % av vad jag köpte bilen för. Jag tog bara 3 mån trafiksäkerhetsgaranti som exempel på en rökridå som jag tycker denna elinstallationskontroll liknar.

roland53 skrev:
Vem är det egentligen som ni anser vara lurade?

Av inläggen att döma så tycker ni att köparen blir lurade??!!

Jag tycker nog att säljaren är minst lika mycket lurad. Det är väl han som har betalat för "besiktningen"?? :x

Som köpare är ju naturligtvis detta papper lika väl som en av säljaren utförd "förhandsbesiktning" (av Anticimex ? :thumbdown:) att betrakta som reklamblad dvs. av noll och intet värde för köparen och skall därmed värderas därefter.

Säljaren har blivit mest lurad, kan jag tycka.
Jag skulle säga att alla är lurade. Säljaren som fått betala för den, de köpare som tror att dokumentet ger något och kanske t o m vissa mäklare. De mäklare jag stött på har varit sorgligt omedvetna och okunniga om saker och ting, så det finns säkert de som tror att detta dasspapper är en jättebra trygghet för köparna. Nu behöver ju inte mäklaren betala för tjänsten men det kan ju uppstå en ganska pinsam situation när en lite mer insatt husspekulant ställer mäklaren mot väggen i denna fråga. :p

Redigerat:
brunnbytarn skrev:
Det står ju precis vad de gör i dokumentet! För mig är det helt värdelöst men några tycker det är en bra idé och vill betala för det, vad är problemet?
Dokumentet får man när besiktningen är klar. Hur tror du de marknadsförde sin "tjänst"?

• Gilla
Spackelspaden
  • Laddar…
Nu tänker jag faktiskt gå liite mot strömmen här. Det protokoll vi ser i första inlägget är ju givetvis totalt värdelöst. Men vi vet ju faktiskt inte hur den här bes. mannen skulle agerat/skrivit om han tittar på ett hus där det faktiskt finns något att upptäcka vid en okulärbesiktning. I det besiktigade huset så kanske det faktiskt inte finns något överhuvudtaget att anmärka på.

Här finns ju ex. en aktuell tråd om en person som köpt ett hus där taket är sänkt så att takdosor blivit inbyggda. En duktig bes. man skulle troligen ha upptäckt att här verkar saknas (synliga) kopplingsdosor, eller så var det faktiskt inte möjligt att upptäcka utan att börja mäta och dra i trådar osv.

Den här bes. mannen som skrev det värdelösa protokollet kanske skulle kunnat gjort lite nytta i ett sådant fall.

brunnbytarn skrev:
Det säger att jag tycker vuxna människor ska läsa, ta reda på och fråga innan dom betalar för något. Eftersom det står precis vad dom gjort så är det inget konstigt. Du kanske vill att det ska följa med en lärare som förklarar för alla vuxna vad det står i papperna?
Det finns ingen ursäkt för någon att gå på detta, eftersom det står klart och tydligt vad som hänt.

Exempelvis:" Besiktning av tapeter.
Vi har gjort en okulärbesiktning av tapeter.
Vi är inga experter, vi bara fyller i ett protokoll där det alla kan se ingår."

Det är precis samma sak i min värld och sen vad jättebebisar tycker om det bryr jag mig inte om. Kan du inte läsa innantill kanske du inte ska köpa hus?
Jag är övertygad om att vi skulle kunna leta fram områden där du själv skulle bli lurad av motsvarande upplägg. Dina svar tyder ju på att du själv inte har så bra koll. Synsättet att "var och en får skylla sig själv" är ju lite väl mycket hill-billy-resonemang. Som konsument och okunnig köpare ska man kunna förlita sig på att marknadsaktörerna erbjuder det som är rimligt. Om tjänsten dessutom kommer via mäklare så är kraven på etik och relevans ännu högre. I "sällanköps/sälj"-branscher är det speciellt viktigt att man som konsument får adekvat hjälp av sin motpart. Om en mäklare säger att det är standard att besiktiga hängrännorna vid en försäljning så ska du kunna lita på mäklarens råd.

En grundläggande princip är att en leverantör har ett kunskapsmässigt övertag mot kunderna. Det ger dem skyldighet att säkerställa att kunden har förstått innebörden i det som säljs. Om man skulle kunna visa på att leverantören utnyttjat kundens okunnighet så kan den aktuella marknadsföringen av tjänsten förbjudas och affären backas.

• Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
Kul läsning! Att folk betalar för sånt skit. Det or ju samma sak dom att mäklaren skulle ha bytt kamrem på din bil! Haha.

Är man dum så kommer man bli lurad oavsett. Som min kompis som gav en medicinman 1000€ när vi var i Senegal. Sen försvann han! Vi gick till polisen, och vad frågade dom?

Hur gammal är du?!

Haha.

hempularen skrev:
Nu tänker jag faktiskt gå liite mot strömmen här. Det protokoll vi ser i första inlägget är ju givetvis totalt värdelöst. Men vi vet ju faktiskt inte hur den här bes. mannen skulle agerat/skrivit om han tittar på ett hus där det faktiskt finns något att upptäcka vid en okulärbesiktning. I det besiktigade huset så kanske det faktiskt inte finns något överhuvudtaget att anmärka på.
Du har en poäng men tjänsten är ändå värdelös eftersom vem som helst kan utföra den. Som jag skrev kunde grannens femåring lika gärna ha gjort det (och därför lika gärna hussäljaren själv och givetvis alla husspekulanter) och därför är det i mina ögon inte etiskt att ha med den som ett säljargument. För en sak kan vi vara 100 % säkra på, tjänsten finns för att någon ska tjäna pengar på den/få marknadsandelar.

cdx873v skrev:
Kul läsning! Att folk betalar för sånt skit. Det or ju samma sak dom att mäklaren skulle ha bytt kamrem på din bil! Haha..
Jag tror inte att säljarna direkt betalar för tjänsten utan den bakas nog in i hela mäklararvodet, vilket jag tycker är än värre. Då har ju kunden inget val...

Jag förstod inte riktigt liknelsen med kamreren dock...

Menar att han är lika kvalificerad att byta din kamrem som att han besiktat elen i huset.

Undrar hur svårt det är att få bort den kostnaden när den väl är inbakad. Ganska absurt egentligen. Dra till med lite facktermer så fattar kunden inte ett skit, hehe

Skulle nog vara ganska kul att som elektriker ta med han som besiktigat och gå igenom punkterna på plats!

Det är ju inget fel på punkterna, där har ju brunnsbytarn rätt. Problemet är att punkterna inte visar på något väsentligt och att tjänsten finns för att ge sken av att vara någon slags trygghetsbevis, när det inte bevisar någonting alls!

Nej, såvitt du vet. Men det kan ju lika gärna hänga ut en skarvsladd ur centralen bredvid badrummet. Han som gjort besiktningen kanske också har så på sitt hus och han tycker att det är jättebra med extra uttag. Har sett mycket konstigheter när man gått på husvisningar, hehe

brunnbytarn skrev:
Det är inte ett dugg värre än alla livscoacher, heminredare och stylister som tjänar grova pengar på rent nonsens.
Om du ska ge exempel på yrken som levererar nonsens så borde du kunna komma på några bättre exempel än så, kan man tycka. Och de kan i många fall erbjuda ett mervärde för kunden.

Såhär resonerar jag:

Livscoach:
Många människor har någon gång i sitt liv känt sig lite smådeppiga, eller känt sig osäkra inför ett stort beslut, eller kanske känt sig håglös och inte riktigt kan sätta igång med saker. Och det är inte säkert att man just där och då har en familjemedlem eller nära vän som man kan prata med, och få stöd och hjälp av, och som kanske t.om kan peppa en att förändra sig själv. Och samtidigt kanske inte problemen är så pass stora att det känns rimligt att gå till en psykolog. Då kanske en livscoach är rätt väg att gå. Ungefär som en personlig tränare kan hjälpa en att komma igång med ett lite hälsosammare liv, om man känner att man blivit för lat och onyttig och behöver en spark i ändan för att komma igång.

Heminredare/stylist:
Alla är inte födda med ett sinne för färger, design och mode, och kanske inte heller har intresset, tiden eller orken att engagera sig i det. Men samtidigt är det många som uppskattar en fint inredd bostad, och en väl sammansatt klädstil. Således finns det gott om folk som vill ha hjälp med detta, och alla kanske inte har turen att ha en design- och/eller mode-intresserad bekant man kan ta hjälp av. Då kan en heminredare/stylist vara ett utmärkt alternativ.

I mitt fall är framför allt heminredning definitivt ett område som jag inte är främmande för ta hjälp med. Jag har inga större svårigheter att avgöra om jag tycker att en enskild möbel, enskild matta, eller dylikt, är snygg. Men att avgöra huruvida möbel X passar ihop med matta Y i mitt vardagsrum som har tapeter i färgen Z, det är något som inte faller sig naturligt för mig. Det är helt enkelt svårt för mig att visualisera sakerna i huvudet, utan jag behöver oftast se allting på plats i verkligheten innan jag kan säga bu eller bä. Så om alternativen då är att antingen köpa en massa grejer som jag tycker är snygga var för sig och sen hoppas på att allt passar ihop i just mitt hem, eller få en helhetslösning presenterad för mig, så tycker jag att det sistnämnda låter betydligt intressantare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.