Skulle det här funka?
Byt lås, och skicka ett meddelande till henne (kopia till hennes advokat?) att låset bytts ut pga borttappad nyckel, och att det finns en kopia till henne som hon får mot kvittering. Så länge hon formellt äger halva huset kan du inte neka tillträde, men du kan i alla fall få klara papper på nyckelinnehav.

Elektroniskt lås, som kan övervakas och senare blockeras?
 
H
Varför inte bara meddela advokaten att du skall byta lås och att du vill ha skriftligt på att hon har tagit den hon skall ha.
Är det något mer hon skall ha så bestäm en tid så får hon ta det hon skall ha och se till att du har någon oberoende med dig som vittne. Det är ju inte läge för henne att sätta sig på tvären i det läget, då blir ju hon inte samarbetsvillig och det kan ligga henne i fatet.
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Hade hon inte velat flytta ut hade hon väl knappast skrivit på pappren?
Vadå för papper? Har han köpt hennes del? I så fall - när träder det i kraft? Fortfarande oklart.
 
Redigerat:
H
elpaco skrev:
Vadå för papper? Har han köpt hennes del? I så fall - när träder det i kraft? Fortfarande oklart.
TS skriver, först i inlägget :)

Sambo har flyttat ut, byta låsen i huset?
Kan jag utan att vara olaglig byta låsen i huset?

Hon har flyttat ut, hämtat alla sina saker, vägrar lämna tillbaka nycklar. Problemet är att hon står som 50% ägare på huset, papprena ligger och väntar på banken så att huset skrivs över på mig.

Med dessa förutsättningar, kan jag byta låsen lagligt så att hon inte kommer in i huset?
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
HEM2121 skrev:
TS skriver, först i inlägget :)
Det var slarvigt av mig! RTFM liksom ..
 
Ett alternativ är att montera ett hemlarm som flygrc föreslog.
Jag har själv ett dylikt och jag har en app som jag både kan se vem som larmar av/på, historik samt jag kan larma på/av i. På detta sätt har hon tillträde på dina premisser och även om du inte är hemma, men då när du vet och så länge du vill.

Tillträde kan ges med:
* Egen kod som du ser när hon använder och du när som helst kan blockera.
* Tillfällig kod som du lägger till för att sedan ta bort vid behov
* När fråga sker larmar du av på distans, meddelar när du kommer att larma på om hon inte rapporterar detta själv
 
Redigerat:
Den enklaste lösningen är väl att skriva på papprena på banken så fort som möjligt och sedan byta lås?
 
Assar63 skrev:
Ett alternativ är att montera ett hemlarm som flygrc föreslog.
Jag har själv ett dylikt och jag har en app som jag både kan se vem som larmar av/på, historik samt jag kan larma på/av i. På detta sätt har hon tillträde på dina premisser och även om du inte är hemma, men då när du vet och så länge du vill.

Tillträde kan ges med:
* Egen kod som du ser när hon använder och du när som helst kan blockera.
* Tillfällig kod som du lägger till för att sedan ta bort vid behov
* När fråga sker larmar du av på distans, meddelar när du kommer att larma på om hon inte rapporterar detta själv
Det löser problemet med NÄR sambon är där, men inte VAD hon gör, vilket kanske är det viktigaste ..
 
b_hasse skrev:
Den enklaste lösningen är väl att skriva på papprena på banken så fort som möjligt och sedan byta lås?
Vad jag förstått så ÄR pappren påskrivna, det är bara bankens handläggning de väntar på.
 
Nerre skrev:
Vad jag förstått så ÄR pappren påskrivna, det är bara bankens handläggning de väntar på.
Det har gått 6 dagar sen tråden skrevs, är det banken man väntar på så hade jag bytt bank.
 
TS kanske håller på att byta bank också, men det kommer ju inte att göra att banken blir klar snabbare.

Sen har ju TS inte skrivit i tråden på ett par dagar heller, frågan är kanske överspelad nu.
 
Jag tror inte att det räcker med att byta lås för att man ska löpa en stor risk att åka dit för egenmäktigt förfarande. Den risken uppstår nog först i samband med att man nekar delägaren tillträde.

Så jag tror att det är helt lugnt att byta lås, så länge ex.sambon som inte längre bor i bostaden, om denne så önskar, får tillträde vid lämplig tidpunkt, t.ex. när TS, som också är delägare, själv är hemma.

En fastighetsägare har inte en självklar rättighet att när som helst och utan vidare gå in i sin egen fastighet. Detta är t.ex. rätt uppenbart i fallet med hyreslägenheter. I detta fallet är det TS som bor i bostaden och dennes ex-sambo gör inte det. Vill sambon få tillträde till TS bostad, gör hon lämpligen upp det med TS först, annars kan nog hon åka dit, kanske för olaga intrång, egenmäktigt förfarande el. dyl, beroende på vad hon hittar på.
 
thomasx skrev:
Jag tror inte att det räcker med att byta lås för att man ska löpa en stor risk att åka dit för egenmäktigt förfarande. Den risken uppstår nog först i samband med att man nekar delägaren tillträde.

Så jag tror att det är helt lugnt att byta lås, så länge ex.sambon som inte längre bor i bostaden, om denne så önskar, får tillträde vid lämplig tidpunkt, t.ex. när TS, som också är delägare, själv är hemma.

En fastighetsägare har inte en självklar rättighet att när som helst och utan vidare gå in i sin egen fastighet. Detta är t.ex. rätt uppenbart i fallet med hyreslägenheter. I detta fallet är det TS som bor i bostaden och dennes ex-sambo gör inte det. Vill sambon få tillträde till TS bostad, gör hon lämpligen upp det med TS först, annars kan nog hon åka dit, kanske för olaga intrång, egenmäktigt förfarande el. dyl, beroende på vad hon hittar på.
Skulle vara intressant om någon kunde länka till rättsfall som berör frågeställningen:x
 
Man ska även komma ihåg att brottet egenmäktigt förfarande kräver uppsåt hos gärningsmannen för att denne ska kunna dömas. Om man på goda grunder kan förutsätta att ex-sambon inte har något som helst legitimt syfte att ha tillgång till huset ser jag inte att man skulle kunna dömas för egenmäktigt förfarande.
 
roland53 skrev:
Skulle vara intressant om någon kunde länka till rättsfall som berör frågeställningen:x
Räcker det inte med att hänvisa till det som gäller för kvarsittningsrätt? Googla på "kvarsittningsrätt byta lås".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.