6 301 läst · 41 svar
6k läst
41 svar
Avdrag för privat pensionssparande upphör.
1:- är ett exempel om man sparar 100:- 200:- 300:- eller 400:-
men visst, man ska alltid kolla upp villkoren noggrant=)
men visst, man ska alltid kolla upp villkoren noggrant=)
Är det därför de vill man skall månadsspara i ISK. Jag har även vanliga fonder i konto på Swedbank som behöver flyttas till ISK. Skall man passa på att lägga dem i en annan bank när man ändå är i gång? Vad kom vi fram till att bankens behållning med att stå för ett gratis ISK konto är? IP kontot kostar ju ändå 150 kr/ år
Tänker ni inte använda pengarna eller byta fond så låt det vara.nino skrev:
Eller om du har fonder/värdepapper med förlust så kan du sälja motsvarande av vinstfonderna så att förlust och vinst kvittas.
Och om man överstiger 1800 kr så blir man utan pengar den dagen det är dags att kvittera ut pengarna?Alfredo skrev:
Min poäng är att det inte spelar någon roll om man gör det nu eller i mars. Det handlar bara om några hundralappar
Nej riktigt så illa är det inte, men nästan. Dubbelbeskattningen gör väl i runda slängar att 50 procent av pengarna "försvinner".Nyfniken skrev:
Personligen tycker jag att även några hundralappar är värt att "rädda". Sen verkar du förutsätta att alla har ett regelbundet månadssparande. För den som exempelvis sätter in 12 tkr den 1/1 varje år handlar det om mer än några hundralappar.Nyfniken skrev:
Men jag håller med om att exempelvis Aftonbladets "ödesrubriker" är extremt överdrivna och att det inte är några livsavgörande belopp som står på spel.
Om pengarna skall räknas in i summan (max 12000) för 2014 är det för sent nu.
ont. Har kollat upp Villkoren för ISK och det kommer att kräva att man har mycket mer koll på pengarna, minst fyra ggr om året och plockar ut allt som närmar sig noll före varje kvartal då snittet på värdet räknas ut för att minska skatteuttaget. Att lyssna på fondpodden hos avanza har varig givande i ämnet.
ont. Har kollat upp Villkoren för ISK och det kommer att kräva att man har mycket mer koll på pengarna, minst fyra ggr om året och plockar ut allt som närmar sig noll före varje kvartal då snittet på värdet räknas ut för att minska skatteuttaget. Att lyssna på fondpodden hos avanza har varig givande i ämnet.
Liknande trådar
-
Göra föranmälan som privatperson (med auktorisation)
El -
Vad är det för avdrag, RUT eller ROT vid trädfällning vid byggnation p
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Förslag om utökat rot-avdrag
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Solcellsanläggning för företaget på ”privat” tomt?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Rotavdrag bortglömt eller förskjuten?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.