Aha okej. Nej det behövs inte. Tack ändå! Om det är möjligt att plocka bort hanbjälkarna så är det mer intressant att ha öppet i nock i kupan! Dock är det inget jag vågar mig på själv med tanke på att man inte vill sabba konstruktionen. Får oxå ta in proffs på den biten om det blir aktuellt.

Nu har jag iaf plastat klart nere vid takfötterna, skönt! Inväntar nu en order från Soliduct med spirorör, böjar, tilluftsventiler etc etc. Jag ska bli bättre och dra mitt strå i stacken o ladda upp lite bilder på bygget oxå!:)
 
Pontus:
Låter intressant med öppet i nock i allrummet! Vi kommer också att bygga tre rum och bad rätt likt standardritningen. Jag förkastade öppet i nock i kupan -lösningen just för det verkade så svårt med hanbjälklaget. Berätta gärna vad snickaren säger och om du har någon bild från din brors bygge så vore det toppen att se hur det blir!
 
Hur noga är ni med plasten egentligen? Jag menar....följer ni 200 mm överlapp, skarv på regel, tejpa varenda häftklammer osv?
Något som jag tycker e jävligt knöligt är vid stödbenen närmast gavlarna. Sedan så tejpar jag först mitten i en skarv och sedan på var sida. Men det är inte säkert att en skarv kommer över en regel.
 
pcbjorklund - du får gärna lägga upp bilder vid tillfälle. Jag kikar gärna på din lösning på luftspalten i just takkupan! Och hanbjälkarna kan man ju behålla även om man isolerar ända upp till nocken, men jag själv ser nog hellre en takkupa utan synligt bjälklag.

helrob - jag har velat fram och tillbaka när det gäller takkupan, men jag har bestämt mig för att isolera upp till nock med tanke på vad det gör med rummet. Jag lägger upp lite bilder på brorsans takkupa och som kanske kan få dig att ändra dig... :) Jag kommer lägga upp bilder på min takkupa när snickaren är klar. Jag hoppas att han kan komma igång denna vecka eller nästa!

CHEMAS - du bör vara noga med ångspärren så att rummet blir tätt och luft kan gå via frånluft och inte ut i isoleringen. Du får gärna bifoga lite bilder på ditt bekymmer så blir det enklare att komma med svar!

/Pontus

WP_20131230_14_01_12_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20131230_14_01_18_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20131230_14_01_24_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_20131230_14_01_36_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solute1 och 1 till
  • Laddar…
Pontus.
Jag vet inte om jag har problem direkt. Undrar bara hur noga ni är. Följer ni regelboken till punkt O pricka ?
 
Pontus:
Tack för bilderna, men hur ser det ut åt andra hållet? Vi har en jättestor limträbalk där, men man kanske inte behöver ha öppet till nock där iofs?
 
Hur har ni gjort i snedtaket; bara en eller alternativt två lager isolering med plasten i mellan för att förbereda för eldragning? Man behöver kanske ingen el eller lamputtag i snedtaket utan allt sådant kan dras i gavel och innerväggar samt på hanvinden? Förutom spottar i trappen då.
 
Är det någon som har funderat på balkongdörr och balkong i anslutning till takkupan?
 
@helrob:
Jag kör två lager isolering och all isolering innanför plasten i snetaket.
I gavlarna blir det tre lager isolering, varav två lager är på den kalla sidan av plasten och ett lager på "den varma sidan".
Det lagret/regelverket närmast (inifrån sett) kommer det dras el + vvs i. Sen dras övrig el + vvs i stödbensväggen/kattvinden.
Flexslang kan sen dras mellan glespanel och plast upp till tak. Man vill ju inte punktera plasten mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
helrob skrev:
Pontus:
Tack för bilderna, men hur ser det ut åt andra hållet? Vi har en jättestor limträbalk där, men man kanske inte behöver ha öppet till nock där iofs?
helrob, du kan göra så här... :)

IMG_3296.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
Nu har jag varit uppe i kylan och kollat och jämfört med bilderna - ser rätt jobbigt ut så blir nog platt ändå...
 
helrob skrev:
Nu har jag varit uppe i kylan och kollat och jämfört med bilderna - ser rätt jobbigt ut så blir nog platt ändå...
Lägg gärna upp en bild på takkupan...
 
Jag vill passa på att säga att jag uppskattar att denna tråd levt upp på det vis den gjort!
Jag är ingen snickare men lite händig är jag, bara jag förstår :)

I nuläget har vi inte påbörjat vår isolering av Ljugby-huset vi hade klart januari 2013 (tre småbarn gör projektet liiiite mer komplext) men före isoleringen skall vi göra några saker;

  1. Anmälan till kommunen om fasadändring avseende tre takfönster
  2. Köpa och montera takfönster
  3. Sen påbörja isolering
Jag har gjort en SketchUp av hur vi avser att få till det som jag bifogar; hoppas den fungerar som den ska visas för alla intresserade.

[video=youtube_share;hE1-ZLUfrZY]http://youtu.be/hE1-ZLUfrZY[/video]
Lev väl och fortsätt lägga upp förklaringar och bilder - speciellt på "kluriga" bekymmer och era lösningar
 
  • Gilla
Pontus Ylander
  • Laddar…
Någon som passat på att borrat ner spottar till vardagsrummet innan golv och sådant lagts? Är det enkelt att öppna upp golvspånskivorna för eldragning till detta?
Tänker i så fall dra trådkopplade brandvarnarna också när man väl har golvet uppe.
 
Är i startgroparna nu för isolering i villa Västervik. När i processen måste man dra rör för elementen? Kul att se olika alternativ i takkupan, vi har inte bestämt oss ännu dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.