Jag har ett tag funderat på att konstruera ett "mät-ägg" som man lägger tillsammans med övriga ägg som räknar ut integralen av värme och tid. "Mät-ägget" ska ha wifi och kommunicera med en app på telefonen där familjen kan ha sina personliga äggprofiler lagrade. Appen säger till när respektive familjemedlems ägg är klart att ta upp.På så vis erhålls alltid Perfekt kokta ägg till varje familjemedlem.

Men det kanske är att göra något ganska enkelt väldigt komplicerat. Å andra sidan kan ett felaktigt kokt ägg sabba halva frukosten.

Men något sådant här borde väl redan finnas?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Här är en annan variant
9a692df6f26d7ea355c01869364b066e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Koka perfekta ägg, oavsett hur du vill ha dem, med detta sjungande hjälpmedel!
http://www.coolstuff.se/Beep_Egg?gc...2PV_ZcduJ8EvoJE4fDShpQIkJtxSL9GTP4xoCMu3w_wcB :)

Sedan har ägg olika storlek, om man inte håller sig till äggfabrikernas smaklösa produkter.
Våra sex Åsbohöns värper ägg mellan 40 och 55 gram.
Grann-bondens 130.000 hönor lägger ägg som varierar mellan 61 och 63 gram.
Varje storlek kräver sin koktid.
 
Pompadom skrev:
Riktigt ot nu men en liten besparing finnes i detta recept.
...
Italienaren kräver att pastan är al dente, dvs precis genomkokt men fortfarande med en kärna som ger tuggmotstånd.
Andra föredrar sin pasta ala bamba.
Här regnar fackuttrycken!
Vad betyder ala bamba?

Jag bidrar med
acqua del rubinetto
acqua-rubinetto.jpg
Just det, vanligt kranvatten :)

Bra att veta när man åker skidor i Italien och vinerna är lite för dyra på restauranten.
Kranvattnet är nämligen oftast gratis.
 
KnockOnWood skrev:
Vad betyder ala bamba?
"Bamba" som här i Göteborg med omnejd (http://sv.wikipedia.org/wiki/Bamba); "på skolbespisningsvis", alltså så sönderkokt att den rinner ut på tallriken.. :)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
"Bamba" som här i Göteborg med omnejd ([länk] "på skolbespisningsvis", alltså så sönderkokt att den rinner ut på tallriken.. :)
Aaah, det borde jag ju kunnat gissa, gammal urgöteborgare som jag är.
För det hette ju Barnbespisning, vilket följdriktigt blev Bamba.

Jag gick i Landalaskolan, och vi hade syslöjd och gymnastik i Götabergsskolan på andra sidan gatan.
Och där låg också Bamba.
Alla skulle stå upp, knäppa händerna, och en tant mässade
I Jesu namn till bords vi gå, välsigna Gud den mat vi få
Och sedan serverades vi t. ex. urvattnad inlagd sill med vattnigt PEM (PEM = potatismos gjort på pulver).

Tiderna har trots allt gått framåt :)
 
KnockOnWood skrev:
Jag gick i Landalaskolan, ... Tiderna har trots allt gått framåt :)
Jag kommer ihåg en intervju med ordföranden i "Gamla landalapojkar" när jag bodde i Landala på 80-talet. Apropå att de "sista lägenheterna nu revs och renoverades, kändes inte det vemodigt?" "Du," svarade han. De där trånga, kalla, mörka, små hålen med dass på gården. De var han bara glad att de byttes ut mot större, öppnare, ljusare, fräschare boende. Han tyckte att man kunde ha sparat en lägenhet så att ungarna av idag kunde se hur knapert det var förr. Då det inte var bättre.

Så något här och där har som du säger faktiskt fallit framåt. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Som kuriosum kan jag berätta att på frukostrasten gick vi runt i landshövdingehusen i Landala och tiggde gamla tidningar. Sedan sålde vi dem till en uppköpare med lastbil och våg på Kapellplatsen.
Vi fick 10 öre/kilo, och pengarna gick direkt till gottaffären eller det närliggande hönekaksbageriet.

Hur mycket får vi för tidningarna som vi "återvinner" nu?

Jag bodde sedan ett år i rivningslägenhet på Landalagatan efter studenten.
Använde dock aldrig dasset på gården, för det var så nära till Studentkåren.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kul tråd!
Får att återknyta till ursprungsfrågan har jag för mig att mikron är som mest energieffektiv när det är små mängder som ska värmas – och att det är framför allt är vid uppvärmning (alltså inte tillagning, som tar längre tid) som mikron är energieffektiv.
Som flera andra har varit inne på tror jag att man kan göra betydligt större besparingar på andra områden.
2007 skrev jag en artikel om hur man kan spara energi, uppgifterna dubbelkollades med hjälp av Energimyndigheten. Drar några vardagsexempel (att se över isolering, uppvärmningssystem samt att välja energisnåla vitvaror ser jag som självklara):
* Långa, varma duschar är sköna men dyra: 2007 kostade det ca 50 öre per minut.
* Om man sätter lock på kastrullen när man kokar upp och tillagar mat minskar man energiåtgången med ca 30 %.
* Alla elprylar som har en transformator, t.ex. halogenlampor och laddare till mobiltelefoner, drar energi även när de inte används – dra ur kontakten ...
* Om man drar ner persienner och rullgardiner på natten sparar man värme som annars strålar ut genom fönstren.
 
Hörde ett kul program på radion för nån vecka sedan. 20 minuter in i programet talar de om mikrovågsugnar.
Ev går länken direkt till rätt tidpunkt:
http://t.sr.se/1C2oidL
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.