Ska ev köpa ett hus på 1 1/2 plan på 100 kvadratmeter. Nu sitter de en olje panna som jag naturligtvis vill byta ut. Då e frågan om man ska sätta in en pelletspanna för 80-90 eller bergvärme för 120-130?
 
Om du ska byta till pellets så kan man oftast sätta in en pelletsbrännare i befintlig oljepanna och kapa värmekostnaderna med 50% rakt av. En beg. brännare hittar du på blocket för 5000 - 10000 kr. Det kan vara ett bra första steg, så kan du fundera vidare på bergvärme sen.
 
Nja, pannan är ifrån sen 70 tal så den behövs bytas
 
Frågan handlar ju inte bara om hur gammal pannan är utan mest om vilket fabrikat och vilken typ det är på pannan, Finns många som eldar pellets i pannor från 70-talet.
Har du inte tummen mitt i handen så har det sålts rätt många moderna automatiska pelletspannor på Blocket för 15000-20000 den senaste tiden.
Om pannan är lämplig för pelletseldning skulle jag anskaffa och installera en begagnad bra modern pelletsbrännare direkt och lära mig lite om pelletseldning.
Vill du sedan fortsätta kan du byta panna i sommar och behålla brännaren eller sälja brännaren för samma pris som du gav.
Beställer du en ny pelletspanna av en installationsfirma så säljer de det fabrikat de har provision på utan hänsyn till om pannan passar dina behov. Ger dig där 70% chans att bli lurad om du inte först sätter dig in i pelletseldning så du själv kan bestämma vad som ska installeras.
Liknande fenomen också med värmepumpar. För att komma med den lägsta offerten erbjuder många en för liten värmepump utifrån husets framtida behov.
 
Jag har en gammal olje/koks-panna från -68 som jag utan problem använder till att elda pellets med. Brännaren (Janfire Flex-A) finns på Blocket för runt 5000.
 
Det finns även numera helt moderna pelletsbrännare på Blocket för runt 5000.
 
Fast pannan är dålig och enligt säljaren opålitlig på vintern när den behöver jobba lite extra. Så de är inte en fråga OM den ska bytas utan till vad?
 
Kolla hur hög framledningtemperatur du behöver.

Grova rör = Hög temp = Pellets samt motsatt gäller för bergvärme.

Generellt sätt så är väl bergvärme mer underhållsfritt.

Pellets ger dig ett oberoende för el.

Driftsprismässigt är en modern pelletspanna likvärdig som bergvärme enl http://www.energimyndigheten.se
 
Vad är det för något på pannan som är "opålitligt". Pannan är ju bara en passiv plåtdel med en cirkulationspump och så länge det inte har rostat hål någonstans så vattnet rinner ut så borde den fungera.
Vad är det för fabrikat av panna och vilken modell är det?
Kan det vara oljebrännaren som är opålitlig pga. dåligt underhåll?
 
OM alternativet är som du skriver i första inlägget, så är väl svaret rätt enkelt, och nöjer oss med en ekonomisk argumentation. Bergvärme.

Exakt hur lönsam bergärmen blir beror givetvis mycket på huset, hur stort osv.
 
Redigerat:
Det låter ju som att säljaren menar att befintlig oljebrännare är lite opålitlig.
 
Men är bergvärme så mycket billigare i drift så det är värt en 40 000 extra? Ska naturligtvis undersöka den nuvarande pannan mer noggrannare.
 
Nackdelen med pellets kontra bergvärme är ju snarare komfort än ekonomi. Kompletterar du din oljepanna med en begagnad brännare får du ju räkna med lite meck för att få den att fungera bra, du måste sota pannan ~1 gång i veckan och fylla på förrådet då och då. Köper du en modern panna/brännare och kör med bulk så blir det däremot betydligt mer underhållsfritt.

Har du ett hus med självdrag och byter till vp måste du ju även göra något åt ventilationen, sedan får du ju räkna med att pumpen kanske går sönder efter 10-15 år.

Ta gärna några bilder på pannan och ladda upp.
 
kulle
Skriv gärna här vilket fabrikat på pannan och ännu hellre en bild.
 
Vi stod nyss inför samma val och landade i bergvärme. Efter att ha gjort en grundlig research på värmepumpsforumet landade vi i bergvärme. Såg där att tillräckligt många som först konverterat från olja till pellets och sedan bergvärme sjunga värmepumpens lov. Att slippa sotningar, peletsförråd, beställningar med mer kan bara det vara värt någon tusenlapp om året. Det man får för mellanskillnaden är ju utöver ett närmast underhållsfritt system också en energibrunn som inte behöver bytas och i större utsträckning än pelletspanna bidrar till en värdeökning på fastigheten. Vidare kan man ju fråga sig varför det ligger så många begagnade brännare på Blocket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.