Antagligen en dum fråga men, hur vet man att ens Aeon Rage Extender är igång och fungerar?
Den ställer nämligen om sig på OFF hela tiden i Veran. Så här dser det ut:

rangeextender.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Har nyligen installerat dataMine och köpt en NorthQ powermeter. Det hela fungerar ganska bra, det är ett riktigt detektivarbete att lägga in alla prylar och kategorisera dessa. En sak återstår dock som jag inte har koll på, luft-vatten värmepumpen. Det är en Daikin-Altherma som har en egen säkringsbox som är avknoppad från huvudboxen med en mindre stigare (ordvalet avslöjar säkert att jag är en lekman).
Kan en manik som denna göra jobbet? https://www.m.nu/zwave-clamp-power-meter-three-clamps-second-edition-aeon-labs-p-800.html
Se bifogade bilder. Jag är ute efter att identifiera energiförbrukningen för värmepumpen och lägga in denna i dataMine.
fusebox_daikin_altherma.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

unaccounted.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand,
/Micke
 
Akahigi
Någon som vet hur tjurig qubinodimmern är på att den behöver en nolla?

Har ett par väggswitchar det blir jäkligt jobbigt att få en nolla till. Med fibarodimmern var ju det inget problem.

Är också lite fundersam över det här säljstoppet, man har ju inte krävt återkallelse utan bara säljstoppat till konsument. Det innebär ju att allt redan installerat är OK. Man kan ju fortfarande köpa dimmrarna utomlands, de är fortfarande CE-märkta. Kan verkligen någon ha synpunkter då, ex. vis försäkringsbolag.?

Någon som vill kränga sina fungerande fibarodimmrar och switchar etc. så skicka ett PM :)
 
Akahigi skrev:
Kan verkligen någon ha synpunkter då, ex. vis försäkringsbolag.?
De har ju lite uppförsbacke om de ska försöka bevisa när dina dimmers köptes in och installerades.
 
Akahigi skrev:
Någon som vet hur tjurig qubinodimmern är på att den behöver en nolla?

Har ett par väggswitchar det blir jäkligt jobbigt att få en nolla till. Med fibarodimmern var ju det inget problem.

Är också lite fundersam över det här säljstoppet, man har ju inte krävt återkallelse utan bara säljstoppat till konsument. Det innebär ju att allt redan installerat är OK. Man kan ju fortfarande köpa dimmrarna utomlands, de är fortfarande CE-märkta. Kan verkligen någon ha synpunkter då, ex. vis försäkringsbolag.?

Någon som vill kränga sina fungerande fibarodimmrar och switchar etc. så skicka ett PM :)
Hade en maildiskussion med en återförsäljare om eventuellt reklamation av mina Fibaro och fick bl.a. detta svar:

Det finns flera nivåer av försäljningsförbud. För Fibaros produkter är det säljstopp med återkallelse från återförsäljare, vilket innebär att inga fler produkter får sättas på marknaden. Elsäkerhetsverket har inte bedömt bristerna som så stora att produkterna behöver återkallas från konsument.

Det allvarligaste är så klart att isolationsavstånden enligt elsäkerhetsverket inte ska vara tillräckliga. Det finns ett antal undantag i standarden som elsäkerhetsverket inte tagit hänsyn till. Om Fibaro kan nyttja dessa undantag är i nuläget oklart.

Så här kan det t.ex. se ut när produkten ska återkallas även från konsument:
[länk]
samt

Av de få Fibaro-reklamationer vi fått in så har någon enstaka haft deformerad plast, men det kan lika gärna ha berott på handhavandefel (har hänt att kunder kopplat starkström på lågspänningskontakterna bland annat). Helt säker är man aldrig men på kort sikt finns det ingen anledning till oro
Jag har två puckar och tre pluggar men ligger så här lågt och avvaktar. En hel del för att det inte finns tilltalande alternativ, köpte två Aeon Labs Gen5 pluggar på classe men funkade inte med Vera så dessa har jag nu lämnat tillbaka.
 
Akahigi
Qubinodimmern är ju intressant, den har små ingångar också som man kanske kan göra ngt kul med på sikt. Men Fibarodimmern funkar ju så bra med HC.

Någon som vet om inkoppling av nollan är nödvändigt?
 
Fibaro är såvitt jag vet den enda som klarar sig utan nolla.
 
Akahigi
Tja, kör dock tre uttagsdimmrar modell everspring utan jord, funkar bra. Så man undrar, behövs nollan?
 
Akahigi skrev:
Tja, kör dock tre uttagsdimmrar modell everspring utan jord, funkar bra. Så man undrar, behövs nollan?
Nolla och jord är inte samma sak. I jordledaren skall det aldrig gå någon ström. (Och gör det det så löser jordfelsbrytaren ut)
 
Qubino bryter nolla och inte fas som Fibaro, nog behöver du nollan, tror egentligen det är mot svensk standard att bryta nollan men funkar naturligtvis..
 
leby skrev:
Qubino bryter nolla och inte fas som Fibaro, nog behöver du nollan, tror egentligen det är mot svensk standard att bryta nollan men funkar naturligtvis..
Qubino bryter naturligtvis fasen till lasten den är kopplad till, men ingångarna styr du med nollan.
 
power650 skrev:
Qubino bryter naturligtvis fasen till lasten den är kopplad till, men ingångarna styr du med nollan.
Har du förstås rätt i, poängen var främst att utan nolla så funkar den inte så bra. Som du säger så bryter "man" nollan med den manuella brytaren...
 
Akahigi
Så alla uttagsdimmrar är utan nolla? Borde jag förstås ha fattat...
 
Akahigi skrev:
Så alla uttagsdimmrar är utan nolla? Borde jag förstås ha fattat...
Alltså, i ett vägguttag har du ju nolla och fas. Det är allt som behövs. Eller hur menar du?
 
Jag funderar på att bygga en braskorg med konstgjord glöd att ha vid entrén. Braskorg, ved, en bit LED-list, en Fibarodimmer och ett konstgjort-glöd-script i LUA.

Är det någon som har m.nu's LED-list och tror att det är rimligt att göra något som skulle komma i närheten av glöd-ljus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.