Nerre skrev:
Problemet är att rörmokaren har andra kunders jobb som ska göras. Även om du är beredd att betala för merjobbet kanske han inte kan göra det utan att behöva skjuta på andra kunders jobb. Och som jag brukar säga nära våra kunder på jobbet (jag är inte hantverkare:) vill ha förtur, "Hade du accepterat att jag flyttade fram ditt jobb tre-fyra månader för att ge nån annan förtur? Vad gör dig till en viktigare kund än mina andra kunder?"
Det handlar inte om att vissa kunder skulle vara viktigare än andra, och det handlar inte om att få förtur. Det handlar om att hantverkaren avsätter tillräckligt god tid för att göra ett bra jobb. Yrkesstoltheten borde leda till att detta sker automatiskt, men ibland verkar det vara lite si och så med den saken. Och om hantverkaren snålar i sina tidsestimat, då är det klart att det förr eller senare blir problem som påverkar kunderna.

På en restaurang är det ibland stressigt när det är många kunder som kommer och vill ha mat mer eller mindre samtidigt. En bra kock, och en bra restaurang kan hantera ett ganska stort antal gäster utan större problem, men om det börjar bli för mycket så får man helt enkelt säga i dörren att det är fullt, eller att det kan bli lång väntetid. Inget konstigt alls med det. Och exakt samma sak klarar en mängd andra proffessionella yrkesarbetare att göra inom alla möjliga olika branscher. Jag förstår inte varför just hantverkare skulle vara något specialfall. Den enda förklaringen till det som jag kan se skulle isåfall vara att det är brist på många sorters hantverkare, och då innebär det att kunderna accepterar risken att det blir lite sämre jobb eftersom alternativet i många fall kan vara att jobbet inte blir utfört alls, eller väldigt långt fram i tiden. Det plus att de flesta hantverkare inom en kategori (t.ex rörmokare) verkar klumpas ihop av kunderna, och folk tänker "rörmokare som rörmokare", och alla tar ungefär samma pris (inom samma geografiska område). Hade folk i gemen varit mer kvalitétsmedvetna så hade det nog kunnat blivit en större spridning, och då kan budgetfokuserade personer få sina enkla jobb utförda samtidigt som mer kvalitétsmedvetna personer kan få just det, kvalité.

Och som sagt, på tal om kvalité, så står det detta i avtalet med aktuell byggfirma:

"Våra hantverkare är pålitliga, effektiva och levererar allt med högsta kvalitet."

Exakt vad högsta kvalité innebär är förstås en definitionsfråga, men jag hävdar bestämt att just detta arbete inte kan klassas som högsta kvalité.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
En fråga till proffsen på PEX, får man skarva ytterslangen om innerslangen är intakt? Isåfall skulle man kunna fixa om dragningen utan att göra om för mycket
 
jimih skrev:
Tittade igenom "Branschregler 2011:1" på [länk] men hittade inget.
nä jag hittar heller inget om det,men det finns säkert anvisningar om detta som,någon annan är bra på har på forat
men det kan inte vara godkänt med dom plastbrickorna som är monterade,dom är i stort bara medskickade
 
Nerre skrev:
Så du hade tur med dusch och toalett men fick "normal" standard på handfatet.
Jag menar att det inte kan vara rimligt att detta är normal standard när man totalrenoverar ett badrum. Gör en bildsökning på nätet ska du se. Hur många bilder på färdiga nyrenoverade badrum kan du hitta där det ser ut ungefär som i mitt fall?


Som flera har skrivit: Rörmokaren gjorde nog så gott han kunde, inom de ramar som fanns att röra sig inom. Om det är tid, pengar, informationsbrist eller regelverk som påverkat vet vi inte,

Tidsbrist har isåfall inte orsakats av mig, och borde flaggats tidigt. Och även om det hade orsakats av mig så skulle rörmokaren då sagt "ok, jag kan göra detta, men då finns det en risk att det inte blir perfekt pga tidsbristen", antingen direkt till mig, eller till byggfirman som då förmedlat det vidare till mig.

Pengabrist borde också flaggats tidigt. Antingen så har byggfirman isåfall estimerat för snålt, och av den anledningen begränsat rörmokarens möjligheter till att göra ett bra jobb, och då är det i första hand byggfirmans fel. Eller så har rörmokaren inte ens försökt få mer betalt för att göra ett bättre arbete, och då är det rörmokarens fel.

Informationsbrist, ja då är det i första han ett delat ansvar på byggfirman och rörmokaren. Rörmokaren måste se till att han får all information han behöver för att göra ett bra jobb. Det är han som sitter inne på expertkunskapen. Och om han efterfrågat mer information, men byggfirman inte i sin tur frågat mig, ja då är det byggfirmans fel.

Regelverk kan såklart vara en orsak, men jag har inte fått några raka besked om exakt vilka regler det skulle handla om. Någon här nämde t.ex att avlopp måste sitta minst 60 mm från väggen, men avståndet är betydligt större än så.

Så för att sammanfatta så menar jag att det nog mycket väl kan vara någon av dom sakerna som varit orsaken till att det blev som det blev, men det är ingen rimlig ursäkt. Oavsett vad orsaken var så skulle det lyfts så tidigt som möjligt, och jag skulle blivit informerad eller utfrågad för mer information om vad jag vill ha. Och det totalansvaret ligger helt på byggfirman.

Detta fungerade utmärkt när det gällde golvet t.ex. Jag ville ha det nedsänkt, och de skulle dom försöka ordna sa dom. I slutändan gick det inte att få till (pga en järnbalk i golvet), men det framgick tydligt under ett byggmöte och jag accepterade att förutsättningarna inte var dom rätta för att få ett sänkt golv (dvs ungefär i nivå med hallgolvet).


men just eftersom du säger att duschen och toaletten blev bra gjorda så borde vi ju kunna utesluta "inkompetent hantverkare".
Kompetens infattar rätt mycket. En hantverkare kan vara alldeles ypperlig när det gäller det faktiska fysiska arbetet, men slarvig och lat när det gäller kommunikation med sin kund (oavsett om det är privatperson, byggfirma eller annat) och inköp av annat än det standardutbud han har enkel tillgång till. Jag skulle nog inte gå så långt att påstå att rörmokaren som utfört detta arbete är inkompetent, men jag hävdar bestämt att det inte är av högsta kvalité (vilket står i avtalet, som sagt).
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Kan detta vara något som fortfarande gäller?

http://www.vvs-centralen.se/newsfeed-all.html?feed_id=7

Regler enligt VVS AMA 98

Standarhöjd för tvättställ ovankant är 850 mm och 800 mm för handikapp tvättställ

Om tvättställs-avloppet kommer ur vägg,så skall röret vara 550 mm cc från golv.

KV och VV rör skall vara på 600 mm cc från golv, 80 mm isär
 
Vanbeasten skrev:
Ja, rören är ju dolda och nånstans måste dom in i väggen. Och med det handfatet är det svårt att dölja avloppet.
Ett dolt avlopp har aldrig varit på tapeten. :)
Däremot ville jag ha ett snyggt vattenlås, och då är det metall som gäller. Just denna punkt kan jag dock till viss del gå med på att jag borde sagt till om det tidigare, även om jag tycker att dom borde frågat. Men att röret ner till vattenlåset sitter snett pga skillnaden i sidled mellan avloppet i väggen och avloppet i tvättstället, det är något som dom definitivt borde gjort bättre.

När det gäller vattenledningarna är det såklart även där så att dom måste gå ut ur väggen någonstans. Men att de skulle vara sådär långt ner och långt från hörnet, det övergick min fantasi.


Och 90' per kvm har inte med saken att göra. Det är inte ett helt ovanligt pris för ett badrum i Sthlm. Vad jag menar är att om TS ställt krav på estetik på jobbet så hade det kostat mer än så.
Varför skulle det göra det? Jag har sett bildexempel från denna byggfirma, och flera andra byggfirmor i samma prissegment. Och ingenstans kan jag se något som är lika fult som det är under mitt tvättställ. Det handlar alltså inte om att jag förväntade mig högre kvalité än vad byggfirman gjort tidigare, utan samma. Men vad jag fick var sämre kvalité.

Dessutom, vad betyder "högsta kvalité" för dig?


Jag försvarar inte entreprenören på nåt sätt, för det kunde gjorts bättre, inget snack om det.
Märkligt, för jag kan verkligen inte läsa dina inlägg på något annat sätt än att du just försvarar entreprenören. Och det säger jag helt utan aggression :)

Du säger att hantverkaren inte gjort något fel. Och du säger att jag har inget på fötterna för att få byggfirman att ta ansvaret för detta. Hur ska jag tolka det som något annat än att du står på byggfirmans sida, och försvarar dom?
 
richardtenggren
Tråkigt som beställare att få ett sådant dåligt jobb utfört, jag har redan börjat gruva mig inför den dagen jag ska bygga hus då man troligen kommer råka ut för hantverkare utan yrkesstolthet, kryllar ju uppenbarligen av dessa .

Bättre att göra själv och få ett gott resultat kanske, men inte alltid man har tid och kunskap, men jag skulle aldrig betala fullt för något jag inte varit nöjd med.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
TS, om du lagt detta engagemang på badrummet innan det byggdes så skulle allt vara frid och fröjd nu.

Denna tråd är rena skämtet.
 
richardtenggren
Är väl uppenbart att alla som försvarar detta troligen är hantverkare utan yrkesstolthet och vet med sig att de inte alltid lämnar ett bra resultat?
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Thomas59
jimih skrev:
Jag menar att det inte kan vara rimligt att detta är normal standard när man totalrenoverar ett badrum. Gör en bildsökning på nätet ska du se. Hur många bilder på färdiga nyrenoverade badrum kan du hitta där det ser ut ungefär som i mitt fall?





Tidsbrist har isåfall inte orsakats av mig, och borde flaggats tidigt. Och även om det hade orsakats av mig så skulle rörmokaren då sagt "ok, jag kan göra detta, men då finns det en risk att det inte blir perfekt pga tidsbristen", antingen direkt till mig, eller till byggfirman som då förmedlat det vidare till mig.

Pengabrist borde också flaggats tidigt. Antingen så har byggfirman isåfall estimerat för snålt, och av den anledningen begränsat rörmokarens möjligheter till att göra ett bra jobb, och då är det i första hand byggfirmans fel. Eller så har rörmokaren inte ens försökt få mer betalt för att göra ett bättre arbete, och då är det rörmokarens fel.

Informationsbrist, ja då är det i första han ett delat ansvar på byggfirman och rörmokaren. Rörmokaren måste se till att han får all information han behöver för att göra ett bra jobb. Det är han som sitter inne på expertkunskapen. Och om han efterfrågat mer information, men byggfirman inte i sin tur frågat mig, ja då är det byggfirmans fel.

Regelverk kan såklart vara en orsak, men jag har inte fått några raka besked om exakt vilka regler det skulle handla om. Någon här nämde t.ex att avlopp måste sitta minst 60 mm från väggen, men avståndet är betydligt större än så.

Så för att sammanfatta så menar jag att det nog mycket väl kan vara någon av dom sakerna som varit orsaken till att det blev som det blev, men det är ingen rimlig ursäkt. Oavsett vad orsaken var så skulle det lyfts så tidigt som möjligt, och jag skulle blivit informerad eller utfrågad för mer information om vad jag vill ha. Och det totalansvaret ligger helt på byggfirman.

Detta fungerade utmärkt när det gällde golvet t.ex. Jag ville ha det nedsänkt, och de skulle dom försöka ordna sa dom. I slutändan gick det inte att få till (pga en järnbalk i golvet), men det framgick tydligt under ett byggmöte och jag accepterade att förutsättningarna inte var dom rätta för att få ett sänkt golv (dvs ungefär i nivå med hallgolvet).




Kompetens infattar rätt mycket. En hantverkare kan vara alldeles ypperlig när det gäller det faktiska fysiska arbetet, men slarvig och lat när det gäller kommunikation med sin kund (oavsett om det är privatperson, byggfirma eller annat) och inköp av annat än det standardutbud han har enkel tillgång till. Jag skulle nog inte gå så långt att påstå att rörmokaren som utfört detta arbete är inkompetent, men jag hävdar bestämt att det inte är av högsta kvalité (vilket står i avtalet, som sagt).
Jag tycker att du har helt rätt i det du skriver. Den största och vanligaste bristen bland hantverkare är dålig kommunikationsförmåga. Den näst största bristen är att dom inte verkar fatta det själva.

Är man nu så dålig på att kommunicera men ändå vill jobba som hantverkare kan man väl upplysa kunden om det:

"-Jag är otroligt dålig på att kommunicera. Det innebär att jag bara jobbar på och uppkommer avvikelser eller problem eller bara att jag skulle vilja veta hur du vill ha det så kommer jag INTE självmant att fråga dig innan jag jobbar vidare, utan då kör jag på som jag alltid gjort även om det blir fult. FUNKAR DET FÖR DIG?"

Då kan ju kunden själv välja om han vill anlita den hantverkaren.

Att sedan många hantverkare helt verkar sakna estetiskt sinnelag och yrkestolthet gör ju inte saken bättre. Att gömma sig bakom standards och "det funkar ju" är bara bedrövligt.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Kan detta vara något som fortfarande gäller?

[länk]

Regler enligt VVS AMA 98

Standarhöjd för tvättställ ovankant är 850 mm och 800 mm för handikapp tvättställ

Om tvättställs-avloppet kommer ur vägg,så skall röret vara 550 mm cc från golv.

KV och VV rör skall vara på 600 mm cc från golv, 80 mm isär
Intressant. Men om det skulle vara dessa regler som rörmokaren följt så har han ju ändå gjort fel. Avloppet sitter isåfall ca 150 mm för lågt, och rören ca 200 mm för lågt. Dessutom sitter rören ca 50 mm för tätt.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
injonil skrev:
TS, om du lagt detta engagemang på badrummet innan det byggdes så skulle allt vara frid och fröjd nu.
I avtalet står att arbetet utförs med högsta kvalité. Menar du att resultatet av arbetet, som du kan se på bilderna i början av tråden, är av högsta kvalité?

För övrigt har du inte en susning om hur mycket engagemang jag la på detta projekt innan första "spadtaget" togs, eller under arbetets gång. Och alla grejer som ska synas (wc, tvättställ, blandare, dusch, kakel, klinker m.m) har jag valt ut med stor omsorg. Rören skulle dock vara dolda, så inte hade jag en tanke på att jag behövde säga till något speciellt om dom. Och inte heller var det enligt mig rimligt att förutsätta att rörmokaren kommer att göra ett dåligt jobb om jag inte specifikt ber om ett bra och snyggt resultat.


Denna tråd är rena skämtet.
Det är ingen som tvingar dig att deltaga i denna tråd, eller ens läsa den. Du har väl en egen vilja?
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att det finns skarvar för ytterrören
 
Full förståelse att du inte är nöjd med de synliga rören.

Tyvärr är det ju så att hög kvalitet kan betyda olika nivåer för oss alla, jag skulle säga att man som kund bör visa referensbilder på vad man menar med den nivå slutresultatet ska ligga på. Vissa är nöjda med funktion medan vissa tycker att det inte spelar någon roll vad man ser eller inte och andra vill ha estetik som ett av de viktigare målen.

Fanns det en ritning över placering av handfat o wc mm när de började renovera? denna borde ju alla inblandade använt som underlag för att få rätt i alla led oavsett vad som sägs muntligt.
 
Om det är okej enligt gällande regler så finns mao inga hinder att ta bort några plattor lokalt och flytta tappvatten och även avlopp, krävs nog en del för att övertyga hantverkaren dock :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.