Jag har precis köpt ett hus och insett att man "glömt" att montera en blå klämring när man monterade golvbrunnen i ett av badrummen. Jag har inte ännu kontaktat säljaren ännu men jag undrar om man kan montera en klämring nu i efterhand??????? Det är klinkers på golvet och det är betongplatta som underlag.
Visst går det, bara man får ner den genom klinkerramen. Men jag fattar inte, finns det alltså ingenting idag (förutom klistret) som hindrar brunnsmanschetten från att fladdra upp från brunnens insida? Hur kan man glömma klämring..?
Eftersom jag har bott i hyreshus innan så har jag ingen koll på hur en brunn skall vara monterad, det var en slump att en kompis till mig såg det. Så jag antar att det endast då är klistret som håller fast den. En dum fråga till: vad är klämringens funktion? Att han hade glömt klämringen förvånar mig inte eftersom min svärfar är elektriker och han har fått dra om en hel del "egna" lösningar gjorda av förra ägaren.
Klämringens funktion är att klämma fast manschetten mot insidan av brunnen, så att inget vatten kan krypa upp under manschetten. Är det en purusbrunn (sjöbo bruk) så är det en blå (eller gul) fjädrande klämring som trycks fast. Är det en jafobrunn så är det en vit klämring som skruvas fast. Det är inte så att din polare tror att alla brunnar ska ha en blå ring, men att det i själva verket sitter en vit skruvad klämring?
Det är en likadan brunn på övervåningen (båda badrummen renoverades samtidigt med likadant kakel och klinkers så jag antar att det är samma fabrikat av brunn oxå) och den har en blå klämring, det var så min kompis upptäckte skillnaden. Jag skall kontrollera detta iallafall när jag kommer hem. Jag köper nog en blå klämring på vägen hem och se om det går att montera.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Det är nog så att riktigt illa blir det inte så länge du inte har stopp eller halvstopp i brunnen. Det drabbar alla brunnar förr eller senare. Då trycks det upp massor med vatten in under manchetten och vattenskadan blir akut.
Får väl hoppas att det inte fanns något skäl till att den inte blivit monterad, typ att det inte går att få dit den av någon anledning.
Får väl hoppas att det inte fanns något skäl till att den inte blivit monterad, typ att det inte går att få dit den av någon anledning.
Ngn ny klämring behövdes inte eftersom anledningen att det inte var klämring var att förra ägaren inte bytt ut brunnen när han renoverade, så jag nu måste montera dit en ny golvbrunn. > Man har bytt golvbrunn på övervåningen när man renoverade badrummet men inte på undervåningen. Någon som vet om jag måste riva upp hela golvet för att få det rätt?
Bara riva upp för du kommer aldrig att få tätskicktet garanterat tätt om du börjar riva.
Vad som kan hända beror ju helt på vad som finns under. Om vatten tränger in under manschetten gör det ju mycket större skada i ett träbjälklag än i ett betongbjälklag (ingen alls i princip). Men du får väl se till att brunnen alltid är rensad, så att vattnet inte stiger upp.
Fast jag förstår inte, finns det alltså ingen klämring alls i brunnen? Är det en gjutjärnsbrunn med förminskning? Eller är det en plastbrunn där det egentligen ska vara en ställbar klämring?
Kostnaden för en totalrenovering beror ju helt på vad förutsättningarna är, hur mycket du gör själv och vad du vill ha för grejer, men nånstans 30-70 000 kanske.
Fast jag förstår inte, finns det alltså ingen klämring alls i brunnen? Är det en gjutjärnsbrunn med förminskning? Eller är det en plastbrunn där det egentligen ska vara en ställbar klämring?
Kostnaden för en totalrenovering beror ju helt på vad förutsättningarna är, hur mycket du gör själv och vad du vill ha för grejer, men nånstans 30-70 000 kanske.
Lät ni ingen besiktningsman besiktiga huset? Gjorde ni det så borde han ha upptäckt detta såvida inte han friskrev sig från VA. Läs igenom besiktningspappren och se vad som ingår resp inte ingår i besiktningen. Jag skulle kontakta honom och ifrågasätta hans besiktning. De ska ha en ansvarsförsäkring som ev kan komma ifråga. Kontakta även mäklare och ditt försäkringsbolag för info.
Tompa
Tompa