image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snart klart! Lite mer målning och fogning. Elektrikern kommer på måndag och gör det sista. Lika så rörmokaren. I morgon blir det listning för min del.
 
Någon här som köpt köksfläkten själva och inte genom s-villan?
Vad är det för typ av fläkt man ska ha? :x
 
Nix tog smålandsvillans nivå tre.
Tycker den är fin..

Imorgon kommer huset o nu är jag lite smått manisk :wow:
 
Är det någon här som har byggt övervåningen enligt smv skiss med tre sovrum uppe?
 
Vi vill gärna ha vita vitvaror så valde bort alla :) Har frågat två st på smålandsvillan men ingen bet vad för typ av fläkt man ska ha. Haha (y)

Kul!! Vårat kommer om nio dagar 👏
 
Många fläktar borde väl passa? Tror att det mest är fråga om tycke och smak.
 
Fläkten får dock inte vara bredare än 77 cm för att passa mellan skåpen.
 
Du kan köpa vilken fläkt du vill det är separat utblås.
Vi plockade ner ett av skåpen till höger och bytte ett dubbelt till ett enkelt till vänster. Blir mycket luftigare =)
 
  • IMG_20141102_163906.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20141022_214414.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robelle och 1 till
  • Laddar…
Kul att se lite inspirationsbilder :)
 
Robelle skrev:
Någon här som köpt köksfläkten själva och inte genom s-villan?
Vad är det för typ av fläkt man ska ha? :x
Nix, vi tog standardfläkten. Vi kommer nog på sikt byta ut den mot någon annan.
 
jeepmats skrev:
Jag slog på 95 mm i snedtak och stödbensväggarna och 120 på gavlarna. Har snart byggt färdigt men Hr ännu inte installerat radiatorerna. Två bygglampor värmer tillräckligt och det är inte kallt på morgonen. Tror att det räcker gott. Funderade på att sätta ytterligare 45 för elen, men vill inte krympa rummen mer. Jag lade även alla reglar ned så elektriker och rörmokare kunde dra sina grejer enkelt.
CHEMAS och jeepmats: Jag skall börja med min övervåning efter Jul så jag är också intresserad av vad ni valt, tror inte det räcker att säga vad ni slog på, för eventuellt skiljer sig takreglarnas tjocklek efter snözonen eller i varje fall om man jämför med gamla modeller av huset. Så vad får ni totalt?
 
Soderlund skrev:
Du kan köpa vilken fläkt du vill det är separat utblås.
Vi plockade ner ett av skåpen till höger och bytte ett dubbelt till ett enkelt till vänster. Blir mycket luftigare =)
Jättesnyggt!

Va bra, då ska. Då ska vi nog kunna hitta en fläkt :) Tack!
 
  • Gilla
Soderlund
  • Laddar…
helrob:
Jag kan bidra med vad jag vet. SMV rekommenderar alltid 95mm påspik på takstolarna, oavsett var i landet man bor. Själv bor jag i Småland och takstolarna från fabrik var 45x195, sen 95mm påsalning på det. Sen knycker luftspalten lite djup så för min del blir det ca 265mm isolering i snetaket. Gavlarna har 45x95 plus cirka 30mm av något material som bygger lite djup innan som ligger mot vindpappen på insidan.
 
helrob skrev:
CHEMAS och jeepmats: Jag skall börja med min övervåning efter Jul så jag är också intresserad av vad ni valt, tror inte det räcker att säga vad ni slog på, för eventuellt skiljer sig takreglarnas tjocklek efter snözonen eller i varje fall om man jämför med gamla modeller av huset. Så vad får ni totalt?
Det står i tråden nedan: (länken funkar inte att kopiera med min tele tydligen)
Sök på inreda och isolera övervåningen tråden. Finns under isolering iaf.

Sedan så kommer jag nog slå på en 120 eller 145 på takstolarna. Rek enligt roxull tror jag det va är ju 350 mm i snedtak så rek enligt smålandsvillan är ju för lite.
 
Håller på med en övervåning nu. Blir 300 isolering i snedtak och runt 500 i nock.
Blir 3 sovrum samt litet badrum
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.