Ja det borde väl funka som bjornligan skriver. Ring annars smålandsvillans tekniktjofräsavdelning o fråga lite snällt.
 
Så, jag och frugan är tillbaka på Smålandsvillan och framförallt.
Bygga ett nytt hus där man kan bo relativt bekymmersfritt i bra många år innan renoveringar, målningar och allt annat måste göras.

Har kollat andra Hustillverkare, men storleken 130-160kvm så är för vår del Smålandsvillan det absolut mest prisvärda.
Vi har offert på både Kalmar och Gränna, båda ligger runt 2.5m (Detta pris är då inkluderat med Byggherrekostnader,lagfarter, bygglov osv samt tomt 1400ish kvm med anslutande fjärrvärme, kommunalt vatten/avlopp, Fiberanslutning, priset på husen skiljer +/- någon sketen 1000lapp)
Där i helhetspriset utgör ca 270k extra tillägg såsom braskamin, takkupa, fönster i gavlar, lvl 3 kök osv.

I det område vi vill bygga så är det priset, faktiskt skulle jag vilja påstå helt superb!
Har avvaktat endel sen jag var aktiv i tråden innan, för att scanna av Hemnet och se begagnatmarknaden.
Men de hus vi hittat där som följer våra önskemål har varit alltför nedgånga och priser från 2m och upp där man efter ett köp bör lägga minst 1m på att få det beboligt pga mögel, fuktskador, takbyte, dränage osv som behövts göras.

Så, som sagt så är vi rätt bestämda nu med på bygga nytt.
Enda vi väntar på är svar från kommunen om tomten vi vill ha, finns andra intressenter på just samma tomt.
Dock väntar dom på ett bygglov enligt kommunen då dom intressenterna vill bygga nåt speciellt så verkar svaret om bygglovet dra ut på tiden.
Enda jag vet är att om dom inte får bygga som dom vill, så är tomten ledig och vi har då bestämt att köpa lös tomten för att sen få 100% klart med vilket hus vi vill bygga från SMV.

Som jag förstått tidigare i tråden så är folk nöjda med Kalmar.
Hur många i tråden har byggt Gränna och är sugen på tillföra lite råd, tips och tänkvärt?

Det som gör att vi vill ha Gränna just nu är att det är lite mer bättre planlösning för kök/vardagsrum samt veranda på baksidan av huset från köket sett.
Vilket då skulle ge oss en härlig sydvästligt läge för dag, eftermiddag och kvällssol på verandan.
 
Hade jag kunnat bygga nytt idag (går väl i och för sig om man hittar en bra tomt hehe) hade jag nog valt villa Husqvarna eller Nybro. Nu är ju denna tråden om Kalmar, men just vinkeln i Nybro är riktigt trevlig då man får ett större vardagsrum och ett extra sovrum utan att behöva bygga om senare i livet. Vi byggde Västervik och det är litet idag med två barn och 38 graders taklut på övervåningen.

Men håller med ovanstående, att ha köket i anslutning till altanen är riktigt trevligt som vi har i västervik, har svårt att förstå att fler hus inte har detta, men gissar det har att göra med väderstrecken. Men man sparar extremt mycket "spring" under den varma årstiden.

Lycka till!

/S
 
Freddo26 skrev:
Villa Västervik funderar vi på mest just nu, den ser estetiskt bäst ut i grundutförande.
Med takkupan på den med så ser den riktigt fräsig ut, hoppas dock det går att få den på "baksidan" och inte på entresidan för där vill vi gärna ha en "veranda" till entredörren så..
Hej!

Jag har sett flera bilder på smålandsvillor med både takkupa och veranda på framsidan tillsammans. Så det ska nog inte vara några problem, om inget har ändrats på senare tid. Det går ju annars alltid att bygga en takkupa i lösvirke efteråt. En nackdel vi såg med att ha takkupan på baksidan är att man t.ex. inte kan bygga till vinkel när det nu behövs.

/S
 
Grannen har en Nybro och vi har Kalmar och vi kommer ha lika många sovrum när övervåningarna är klara.
Jag tycker planlösningen är lättare att få bra på Kalmar än Nybro och att det blir bättre planlösning på Kalmar.
Men det är ju en smaksak förstås. Grannen har dessutom haft en del huvudbry att få till vinkeldelen på övervåningen.
Jag ville ha Nybro när vi skulle bygga, men är evigt tacksam att min äkta hälft övertalade mig att vi skulle bygga Kalmar.

Vi har för övrigt takkupa på vårt hus, det gör jättestor skillnad. När vi är klar kommer vi ha 6 sovrum i huset, och det räcker gott och väl.
 
Hade velanda haft en bättre lösning med sovrummen har jag valt den alla dagar i veckan.
 
Tvåvåningshus med belysning, snö, kväll, fridfullt, vinter, inhägnad tomt, garage, avskilt, arkitektur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har vi bott två år i vårt Kalmar och är nöjda. Inget stort har strulat. Jag tycker smålandsvillan har tagit ansvar för det de ska göra. Trivs bra, helt enkelt.
Som någon sade tidigare, det är smidigt att ha altan vid köket. Vi har två dörrar från köket ut på altanen som ligger i söder och vänsterläge.
 
Redigerat:
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.