KristoferL skrev:
[länk]
Lustigt att de inte har stoppat dubbelbrytaren.
 
"Instruktionen nämner att den har en maximal ström på 16 A medans exempelvis anslutningsklämman i strömställaren är märkt med maximalt 10 A."

Hur i h$#*€@ kan en konstruktör för konsumentprodukter göra en sån miss?!
 
  • Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
Antagligen för att den inte testats, precis som alla andra puckar, laddare mm som inte testats men som säljs i Sverige ...
 
Johan_A_M
Hur har ni andra gjort med era beställningar? Jag har mailat IH men inte fått svar ännu. Hade enbart inköpsplaner för just brytarna/dimrar så kommer nog tyvärr att få stå över den här gången.
 
Nyfniken skrev:
Lustigt att de inte har stoppat dubbelbrytaren.
Jag tänker samma sak.
Är det elsäkerhetsverket som inte har förstått att det finns två snarlika produkter och bara testat den ena eller är dubbelbrytaren godkänd?

Jag äger bara ett gäng dubbelbrytare så frågan är om man ska försöka att reklamera dem eller inte.
 
Jag beställde ett gäng Fibarodimmers till från IH med grupprabatten. Med det rabatterade priset känns det OK att inte få leverans förrän det dyker upp en ny batch. Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag kunna tänka mig den gamla versionen också, har flera sådana installerade hemma redan.

För mig med gamla 2-ledningselinstallationer finns det ju inte så mycket att välja på.
 
Nyfniken skrev:
Lustigt att de inte har stoppat dubbelbrytaren.
De hade helt enkelt inte testat dem ännu så därav ingen åsikt från ESV. Nog kan man tycka att de borde testa den också när de ändå var igång med Fibarogrejerna. Men samtidigt är det ju inte speciellt svårt att gissa utgången om man testar den andra insatsbrytaren också.
 
Redigerat:
Det är förmodligen inget problem att få till ett extra gruppköp hos IH när Fibaro finns i lager igen.

Kanske värt att kolla, Troja?
 
Marcus Avenbrand skrev:
Men samtidigt är det ju inte speciellt svårt att gissa utgången om man testar den andra insatsbrytaren också.
Den andra brytaren är ju bara konstruerad för 1,5 kW, så det är inte alls säkert att den skulle stoppas. Isolationsavstånden kan mycket väl vara lägre där.

Samtidigt är ju naturligtvis märkningen lika undermålig på den. Men dålig märkning kanske inte föranleder ett försäljningsstopp.

Uppenbarligen är Fibaros CE-märkning inte vatten värd. Rimligtvis borde detta även stoppa all försäljning i hela EU. Man börjar ju undra hur det står till med den stekvarma controllern jag har i klädkammaren...
 
Nyfniken skrev:
Den andra brytaren är ju bara konstruerad för 1,5 kW, så det är inte alls säkert att den skulle stoppas. Isolationsavstånden kan mycket väl vara lägre där.
Mycket bra poäng som alltid Nyfniken, du är guld värd för detta forum. Tycker som sagt att man skulle testat alla samtidigt, även om det bara vore för att undvika missförstånd kring 2x1,5kW. Nu lämnar man ju en del frågetecken hängande i luften rörande den. Nåväl, den som lever får se :)
 
Fibaros svar ...

"Fibar Group would like to announce that Swedish National Electrical Safety Board asked for clarification according construction details of Fibaro Universal Dimmer and FIBARO Relay Switch. Bearing in mind the knowledge and authority of Swedish Electrical Safety Board, Fibaro began additional testing aforesaid devices in order to verify its compliance with the regulations of Swedish market. Until the end of the tests, all deliveries of Universal Dimmer and Relay Switch to the Swedish market have been suspended.
Our company would like to stress the fact that all Fibaro devices are safe for both the user and his property and this action is a matter of Swedish market requirements – does not concern other countries."

http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?p=46794&sid=51dbb92a9a61b5dcb1a496a8426e3100#46794
 
Johan_A_M
KristoferL skrev:
Fibaros svar ...

"Fibar Group would like to announce that Swedish National Electrical Safety Board asked for clarification according construction details of Fibaro Universal Dimmer and FIBARO Relay Switch. Bearing in mind the knowledge and authority of Swedish Electrical Safety Board, Fibaro began additional testing aforesaid devices in order to verify its compliance with the regulations of Swedish market. Until the end of the tests, all deliveries of Universal Dimmer and Relay Switch to the Swedish market have been suspended.
Our company would like to stress the fact that all Fibaro devices are safe for both the user and his property and this action is a matter of Swedish market requirements – does not concern other countries."

[länk]
Trodde inte att jag hade konspiratoriska anlag men jag får mer och mer känslan av att Fibaro-gänget kör en "fullständigt-oskyldigt-drabbad-och-nu-martyr"-attityd gentemot sina kunder nu när jag i ljuset av detta läser igenom vad de själva skriver samt skrev om wall plugs-debaklet. Börjar nästan få känslan av ett gäng grabbar där nere som har förbaskat bra idéer men som inte mäktar med intellektuellt eller ekonomiskt att driva sin affärsidé med den kvalitetssäkring som ESV och säkert andra länders elsäkerhetsmyndigheter kräver. Deras drift att lansera nya idéer är starkare än att säkra upp de de har, både hårdvaru- och mjukvarumässigt. Ja ja som sagt, är nog bara stundens uppgivenhet som ger de negativa tankarna...
 
Jag som precis beställt HC2 och ska lämna tillbaka zipan när jag fått min leverans börjar bli lite orolig att man satsat på fel kort.
Men jag tänker ändå löpa linan ut då jag är stor vän av apple och ser HC2 som ett mycket mer utvecklat system.
 
Freddan101 skrev:
Det är förmodligen inget problem att få till ett extra gruppköp hos IH när Fibaro finns i lager igen.

Kanske värt att kolla, Troja?
Det går säkert, men då får någon annan dra i det. Jag höll på att tappa allt hår pga att det blev sån tillströmning dagen innan deadline.

Men det finns ju inget som säger att de är villiga att erbjuda samma rabatt igen...

/
Johan
 
troja skrev:
Det går säkert, men då får någon annan dra i det. Jag höll på att tappa allt hår pga att det blev sån tillströmning dagen innan deadline.

Men det finns ju inget som säger att de är villiga att erbjuda samma rabatt igen...

/
Johan
Fantastiskt bra att du tog tag i detta Johan!.

Att det strulade till sig med fibaro var ju något ingen kunde ha förutsett, sjukt oflyt vi hade där.

Jag fick mail ikväll om att mitt paket är på väg! Visst dom kunde kanske ha mailat ut och sagt att dom väntade lite med leveranserna pga av fibaro men jag är toknöjd iaf!

- Krister
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.