Ja vart skall jag börja.

Håller på och bygger ett badrum i min källare. För några månader sedan var jag på Byggmax och passade på att ta med en golvbrunn från dem. Frågade personalen om den fungerade med olika tätskiktssystem och de svarade att det gjorde den.

Gjöt fast brunnen i golvet, flytade till fallet och började med tätskikt. Kom till brunnen och tyckte att det inte kändes rätt. Läste i monteringsanvisningen där det stog något om en vattenskyddsfläns till brunnen. Ringde Byggmax och frågade efter den men fick till svar att de inte hade den, men de skulle gå med vanlig manchett, bara att rolla på mycket tätskikt över manschetten menade de. Kände mig inte nöjd med svaret och kontaktade då importören. De sa direkt att jag var tvungen att ha vattenskyddsflänsen och skickade en. Ringde Byggmax som var helt ovetande om detta. Byggmax menade dock fortfarande att det gick med vanlig manchett. Hela grejen kändes nu lite olustig så jag Ringde till tillverkaren i Finland som meddelade att det inte gick att använda schönox manschett utan det var vattenskyddsflänsen som gällde.



Situationen är nu denna. Har en brunn i golvet som endast kan monteras med plastmatta alt rollat tätskikt. Går inte att få den godkänd i Sverige då tätskiktstillverkarna inte tar ansvar om man frångår deras brunnsmanchett.

Turen i oturen är att jag jobbar på oisolerad källarplatta och därför använder rollat samt att jag använder schönox vilket är likaledes casco och detta är brunnens vattenskyddsfläns testad och godkänd där med. Det kommer alltså bli tätt även om det inte är rätt enligt reglerna.

I morgon kommer de ringa mig från Byggmax och jag kommer då upplysa dem om att de inte har en aning om vad de säljer och att flera hemmapulare troligtvis har en brunn där klämringen aldrig någonsin kommer hålla tätt, än mindre vara godkänd ur försäkringshänsende i sina träbjälklag. Samt att jag vill ha någon form av kompensation för detta.

Vad bör jag kräva i kompensation, våtrummet kommer vara tätt men inte godkänt enligt branschregler pga Byggmax och deras felinformation.

BRUNNEN ÄR EN MERIK 199, HAR DU EN SÅDAN MONTERAD MED TÄTSKIKTSDUK SÅ ÄR DET INTE TÄTT OCH INTE HELLER RÄTT.
 
Redigerat:
Det är knappast så att dom lurat dig, utan det handlar enbart om okunskap. Och inte bara från deras sida.

Om det är viktigt för dig att badrummet ska uppfylla branschreglerna är det upp till dig att ha koll på vad du använder för komponenter. Du kan omöjligt hävda att en butiksanställd i en lågprisbygghandel ska kunna branschreglerna för våtrum och ha koll på vilka komponenter som uppfyller kriterierna i olika system.

Kanske kan du få en ny brunn med rätt klämring, så du kan göra om jobbet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cirs och 1 till
  • Laddar…
Byggmax är ju pepprade med skyltar som upplyser om att deras personal plockar varor och står i kassan. De hänvisar friskt till sin hemsida för all produktinformation även om hemsidan är anorektisk i sig. Oavsett så när du köper komponenter löst så är det ditt ansvar att veta om de passar ihop.

Ev Kompensation i detta fallet kommer vara av ren goodwill
 
Vanbeasten skrev:
Det är knappast så att dom lurat dig, utan det handlar enbart om okunskap.

Om det är viktigt för dig att badrummet ska uppfylla branschreglerna är det upp till dig att ha koll på vad du använder för komponenter. Du kan omöjligt hävda att en butiksanställd i en lågprisbygghandel ska kunna branschreglerna för våtrum och ha koll på vilka komponenter som uppfyller kriterierna i olika system.

Kanske kan du få en ny brunn med rätt klämring, så du kan göra om jobbet.
Jag tycker nog du har fel där. Visst har dom inte koll på detta men dom borde ha det! Säljer man nåt ska man veta sådana saker annars tar man reda på det om kunden frågar.
 
C
Nu är vi ju i juridikforumet, och sett ur en juridisk synvinkel tycker jag TS är helt rätt ute. Både butikspersonal och kundtjänst har ju gjort utfästelser kring varan, och dessa måste man ju som säljare i så fall stå för.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Kromo skrev:
Jag tycker nog du har fel där. Visst har dom inte koll på detta men dom borde ha det! Säljer man nåt ska man veta sådana saker annars tar man reda på det om kunden frågar.
Vet du hur många system det finns inom GVK och BKR som är godkända? Och hur dessa system kan/ska användas beroende på hur badrummet ser ut? Jag har ingen aning, men det är många. Och antalet komponenter är hundratals.

Visst är det obegåvat av Byggmax att säga att det funkar, när dom inte vet. Men jag hävdar att det är snäppet värre att lita blint på en butiksanställd, som inte är specialist på våtrum.
 
Nu har ju personalen svarat utan att kunna något, bättre då att hänvisa till ovan nämnda skylt eller hålla tyst.

Sen är väl badrummet ett av de mest väldokumenterade rummen vi har i Sverige, så att fråga någon slumpmässig snusläpp på Byggmax borde väl kanske inte vara förstavalet.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Jag har inga förhoppningar om något. Men jag håller inte helt med er. Byggmax saluför egna tätskiktssystem och har med all sannolikhet salufört denna brunn till sitt system. Går man till en "fackhandel" alt ringer deras kundservic och frågar bör man kunna få rätt svar alt inga svar alls.

Sen förstår även jag att det är good Will som gäller.

Inlägget var mer tänkt som en varning till andra som kanske använt denna brunn. De säljer ganska många brunnar på Byggmax och det kan få ödesdigra konsekvenser för enskilda. Som sagt så hävdade även deras brunnansvariga på kundtjänst att det var ok med vanlig manchett.
 
Som tillägg kan sägas att brunnen alltså är helt värdelös till alla tätskikt förutom plastmatta om man skall följa branschreglerna. Men finska test visar att den fungerar tillsammans med flertalet rollade tätskikt.
 
Jag litar inte på någon när det gäller sådant här. Möjligen undantaget experter från respektive tätsiktstillverkare, men då ska jag ha informationen skriftligt.

Vad en säljare på byggmax säger väger oerhört lätt enligt mig. Säljare generellt kan hålla reda på priser och hjälpa til med att hitta det man ska ha. Är dom riktigt bra så hjälper dom till att lasta det på släpet också. Produktkunskap tycker jag dom ska hålla sig ifrån. Hela begreppet fackhandel är liksom ett skämt.
 
peternicklas
Om de ny säljer saker som ska uppfylla säkert vatten så får de banne mig också ha kunskapen. Annars är det bättre att de åller sig till virke och betong.
 
cpalm skrev:
Nu är vi ju i juridikforumet, och sett ur en juridisk synvinkel tycker jag TS är helt rätt ute. Både butikspersonal och kundtjänst har ju gjort utfästelser kring varan, och dessa måste man ju som säljare i så fall stå för.
Håller med okej om byggmax säger att dom inte vet. Men säger en anställd att det funkar får byggmax stå för detta tycker jag. Nu är det väl så att detta bara var muntligt så det blir nog inte lätt för TS att få rätt... Om nu inte TS kan lyckas med en fuling att få skriftligt från byggmax på detta innan han drar det vidare
 
Jag fattar inte riktigt. Byggmax har ju på sin hemsida för sitt eget foliesystem en monteringsanvisning för tätskiktssystemet mot sagda brunn. Den anvisningen talar om brunnsmanschett och klämring.

Dvs. den ser ut som en rätt ordinär monteringsanvisning för tätskikt mot brunn. Jag fattar inte problemet.
 
hempularen skrev:
Jag fattar inte riktigt. Byggmax har ju på sin hemsida för sitt eget foliesystem en monteringsanvisning för tätskiktssystemet mot sagda brunn. Den anvisningen talar om brunnsmanschett och klämring.

Dvs. den ser ut som en rätt ordinär monteringsanvisning för tätskikt mot brunn. Jag fattar inte problemet.
Problemet, enligt TS, är att brunnen som Byggmax säljer enligt importör och tillverkare inte håller tätt med manschett utan kräver en speciell fläns...som Byggmax inte ens har i sortimentet.
Juridiskt solklart fel av Byggmax och det är knappast ett Goodwill-ärende utan något som kommer visa sig i att Byggmax får kompensera en mängd kunder framöver troligtvis.

Jag litar inte heller på butikspersonal eller telefonsupport utan går direkt till tillverkarna.... men juridiskt är det säljaren som står för ansvaret.
 
hempularen skrev:
Jag fattar inte riktigt. Byggmax har ju på sin hemsida för sitt eget foliesystem en monteringsanvisning för tätskiktssystemet mot sagda brunn. Den anvisningen talar om brunnsmanschett och klämring.

Dvs. den ser ut som en rätt ordinär monteringsanvisning för tätskikt mot brunn. Jag fattar inte problemet.
Den anvisningen kom ut 141009, beror nog på ovanstående ärende
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.