Som sagt så var detta mer som en varning till alla som köpt brunnen. Jag kommer inte driva något mot byggmax, men skulle se det som en fin gest om de ville kompensera mig på något vis.

Visst var det klantigt av mig att montera brunnen och sedan börja fördjupa mig i ämnet tätskikt till just denna brunn. Men efterssom alla tätskiktsleverabtörer idag har en brunnsmanchett samt att både säljare och teknisk support uppgav att den fungerade med olika system valde jag att köra på. Trodde att man inte sålde brunnar idag som inte fungerar med brunnsmanchett.

Monteringsanvisningen på hemsidan kom upp efter att jag informerade byggmax. Om det är kullafärg eller byggmax som hamnar i kläm med anledning av att det kanske inte blir tätt vet jag inte.

Jag kommer använda mig av vattenskyddsflänsen som tillhör brunnen. Den fungerar med mitt rollade system enligt finska tester. Sen är brunnen monterad i ett oisolerat källargolv av betong med bara lokalt tätskikt så skulle det inte bli 100% tätt (vilket jag tror det blir) så gör det inte så mycket.

Hantverkare hit och hantverkare dit diskussionen lämnar jag mig utanför.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
cpalm skrev:
I artikeln du länkar till står det ju tvärtom:

"Magnus Sundin som är ansvarig för skadereglering på försäkringsbolaget If berättar att If aldrig säger hur ett badrum ska byggas. Entreprenören ska lämna garanti på utfört jobb som är fackmannamässigt utfört. När en skada uppstår upptäcker man vid försäkringsbolaget hur det är byggt.

– Har man då intyg på att arbetet är utfört av en auktoriserad entreprenör ersätter vi skadan fullt ut, säger Magnus Sundin. Samma sak gäller om gör-det-självaren kan visa att han har utfört arbetet enligt gällande branschregler. T ex kan man ta bilder på jobbet under arbetets gång för att visa hur man har gått till väga.

– Min erfarenhet är att många gör-det-självare utför arbetet noggrannare än entreprenören, säger Magnus Sundin."
Har en arbetskollega som köpt ett hus, där renovering av båda badrummen utförts av hantverkare med våtrumsbehörighet. Certifikat mm finns utfärdade.

När det sedan hittades mögel i ena badrummet (de renoverade tvättstugan bakom med ny gips mm), betalade IF inte ut någonting, trots certifikat, då de ansåg att det inte var fackmannamässigt utfört, trots "behörig" firma.

Så certifikatspapperet var mer värt, som blankt papper. För då hade de kunnat använda det till något vettigt.
Nu får de bekosta ombyggnaden helt på egen hand, då entreprenören gjort konkurs.
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.