42 477 läst · 236 svar
42k läst
236 svar
Var är de seriösa och intresserade hantverkarna? Finns de i real life?
Ok, då får man leta på nätet istället.
För de flesta vill ha hela bygget i lösvirke och vi har kontrakt med en taklyftarfirma från Åtvidaberg.
Vi vill inte bo i tält i flera veckor, utan få det på hyfsat snabbt.
Där knorrar en del märker man.
För de flesta vill ha hela bygget i lösvirke och vi har kontrakt med en taklyftarfirma från Åtvidaberg.
Vi vill inte bo i tält i flera veckor, utan få det på hyfsat snabbt.
Där knorrar en del märker man.
Renoverare
· Stockholm
· 18 338 inlägg
Bäst resultat får man om man gör det själv (Om man inte har tummen mitt i handen), men jag förstår att du vill få det klart snabbt då du inte har alternativt boende
Renoverare
· Stockholm
· 18 338 inlägg
Beror lite på hur man är som person, jag och pappa hjälps åt att renovera, vi skulle båda bli besvikna om vårt arbete blev sämre än en hantverkare. Perfektionister, jobbiga människorelmont skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 338 inlägg
För mig är det tvärt om, har någon annan gjort jobbet så blir reaktionen "Han var visst inte bättre än så, tråkigt, men vad kan man vänta sig från en hantverkare" Man blir besviken varje gång.elmont skrev:
Gör jag det själv blir det ordentligt gjort, eller inte alls, om jag känner att jag inte klarar det.
Jag har under åren upplevt måååånga hempulare som stolta visar upp vad dom åstadkommit. Det har väl ofta slutat med att jag sagt "o vad bra" för att sedan gråtit en skvätt. Det gäller inte bara eljobb utan allt som har med byggnationer att göra, för det är i den sektorn jag tycker mig ha en vis förståelse efter ett helt liv i byggsvängen. Naturligtvis finns det folk som kan tapetsera, snickra, klamra kulo, lägga mattor, kakla mm mm utan att vara yrkesmän och få till ett bra resultat, men dom är få. Dessutom brukar det ta många gånger så lång tid som dom skulle tillåta att det tog för en hantverkare.
Renoverare
· Stockholm
· 18 338 inlägg
Det enda jag håller med dig om är tiden, skulle vara kul och se tex ett badrum gjort av en hantverkare på samma tid man själv lägger på det.
En grej som irretrar mig är att alla branschreglerna är anpassa efter slarviga hantverkare. Som tex regeln om 60mm från vägg till avlopp, det skullle bli tät även med 30mm men hantverkaren måste ju ha plats för att slänga dit manschetten.
En grej som irretrar mig är att alla branschreglerna är anpassa efter slarviga hantverkare. Som tex regeln om 60mm från vägg till avlopp, det skullle bli tät även med 30mm men hantverkaren måste ju ha plats för att slänga dit manschetten.
cecar33 skrev:
Om det är som du beskriver det är det inte alls konstigt att det ofta skär sig när privatpersoner anlitar hantverkare. Gillar man inte kundkontakt och tycker privatpersoner bara är gnälliga och okunniga och man inte förstår hur man ska ta reda på vad kunden vill bör man nog undvika att jobba mot privatkunder. Då är det nog bäst för bägge parter att de hantverkarna jobbar som underentreprenörer mot stora firmor istället. Det är ganska självklart att de flesta kunder är okunniga och därför behöver mer eller mindre hjälp med att reda ut vad som ska göras. Däremot så tycker jag personligen att det är bra att som kund försöka sätta sig in i vad som ska göras vilket gör kontakten mot hantverkaren mycket enklare och samtidigt har man koll på vilka regler som gäller och kan ifrågasätta om något ser knepigt ut både under arbetets gång och när det är avslutat.cecar33 skrev:Det är nog också på det viset att småfirmor helst undviker privatpersoner så mycket dom kan just på grund av allt tjat och gnat samt oförstående på grund av kunskapsbrist. Det är betydligt mer attraktivt att vara underentreprenör till stora firmor där man slipper detta. Man lämnar pris och får jobben och fakturerar utan mankemang. Då arbetar man i den takt det kräver och man kan planera på sitt eget vis. Så det är inte förvånande att det är svårt att få till en firma som gör jobbet.
Om vi pratar utbildning så upplever jag att ett problem är att allt för många hantverkare inte har koll på konsumenttjänstlagen och vad kunder både kan förvänta sig och kräva vilket också skapar många onödiga konflikter. Jag blir uppriktigt nyfiken varför så många hantverkare väljer att köra eget och jobba mot privatkunder om det är som du skriver att de flesta egentligen vill undvika privatkunder helt. Det måste vara ett ständigt elände att gå till jobbet varje dag.:eek:
Jag har under dom senaste ca 5 åren arbetat på ett byggföretag med ca 20 anställda där har jag till 60% sysslat med anbud, fakturering och kundkontakter (övrig tid el relaterade saker). Det som jag upplevt som jobbigast är att ungefär var tionde "kund" tycker att det och det borde väl ingå även om man har lämnat ett pris på ett specificerat jobb där det i klartext framgår vad som ska göras. Eller att "kunden" lämnar ett detaljerat underlag ( som då borde vara fullständigt) på vad som ska göras och när det tillkommer saker som "glömts bort" vill dom inte betala för att jag borde ha förstått att xxxx skulle ingå.
Och ALLTID är det privata kunder som tror att dom vet vad och hur det fungerar.
Att så många startar eget beror väl på all propaganda om hur bra det är att vara egen företagare. Det får allt för många som borde jobba som anställd att dra igång ett företag som dom inte klarar av att driva och då får man oseriösa företag som "lurar" blåögda kunder med ett välsmort munläder.
Och ALLTID är det privata kunder som tror att dom vet vad och hur det fungerar.
Att så många startar eget beror väl på all propaganda om hur bra det är att vara egen företagare. Det får allt för många som borde jobba som anställd att dra igång ett företag som dom inte klarar av att driva och då får man oseriösa företag som "lurar" blåögda kunder med ett välsmort munläder.
Elmont kunde inte sagt det bättre själv, jag skulle möjligen kunna påstå att problemen med okunniga besserwisser minskar i samma takt som plånboken ökar hos kunden. Dom feta plånböckerna beställer utan tjat och gnat och betalar felfritt när dom är nöjda, oavsett om kalkylerna spräckt pga. tillval under arbetets gång det händer nästan aldrig när Svenne skall betala.
Här ovan ser vi precis problemet med hantverkare! Hantverkaren tycker att han "specificerat jobb där det i klartext framgår vad som ska göras". Ändå missförstår 10% av kunderna detta enligt uppgift. Så vad kan hantverkaren lära sig av detta? 10% reklamationer kan omöjligt ses som ett bra resultat.elmont skrev:Jag har under dom senaste ca 5 åren arbetat på ett byggföretag med ca 20 anställda där har jag till 60% sysslat med anbud, fakturering och kundkontakter (övrig tid el relaterade saker). Det som jag upplevt som jobbigast är att ungefär var tionde "kund" tycker att det och det borde väl ingå även om man har lämnat ett pris på ett specificerat jobb där det i klartext framgår vad som ska göras. Eller att "kunden" lämnar ett detaljerat underlag ( som då borde vara fullständigt) på vad som ska göras och när det tillkommer saker som "glömts bort" vill dom inte betala för att jag borde ha förstått att xxxx skulle ingå.
Och ALLTID är det privata kunder som tror att dom vet vad och hur det fungerar.
Att så många startar eget beror väl på all propaganda om hur bra det är att vara egen företagare. Det får allt för många som borde jobba som anställd att dra igång ett företag som dom inte klarar av att driva och då får man oseriösa företag som "lurar" blåögda kunder med ett välsmort munläder.
Kommunicera bättre! Din "klartext" är nog inte så självklar som du uppfattar det! Vi är alla människor med olika erfarenhet av visualisering, förståelse och referensramar. Det är din uppgift som leverantör att säkerställa en gemensam syn som passar mottagaren. Ibland fungerar en reservation i kontrakten, i andra fall kanske foton med stora markeringar/kryss passar bättre. Du måste göra allt du kan för att undvika överraskningar för kunden, oavsett hur självklart det anses vara i branschen.
Vi som jobbar i andra branscher (tex med kravstyrd utveckling av IT-system) vet att detta är A och O tillsammans med kunden.
Renoverare
· Stockholm
· 18 338 inlägg
Precis! Skulle vara kul att se ett av mina system utvecklade med samma avsaknad av kravhantering som i hantverkarsvängen. Jag kan garantera att resultat skulle bli mycket sämre och inte alls göra de uppgifter som kunden beställt.