Eftersom jag har just en pilot i familjen har jag en liiiiten aning om vad det handlar om.
DESSUTOM har jag vid mina fyra senaste flygresor haft 2 förseningar, totalt på ca 16 timmar, och vid mitt senaste läkarbesök (som var bokat veckor innan till kl 8 fick jag vänta EN timme. Tack och lov har jag inte så stor erfarenhet av läkarbesök så hur det brukar fungera vet jag inte.
Och om en hantverkare inte dyker upp på en viss tid betyder det INTE att h*n inte håller sina arbetstider utan bara att det var nått som var viktigare än kunden som han hade stämt träff med.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja du ser... Oacceptabelt att vänta EN timme på läkaren, oacceptabelt att dina 4 senaste flighter var försenade med 16h... Det är det jag försöker förmedla här och du verkar hålla med för jag antar att du inte satt där med mungiporna uppe i skyn?
 
Nu tror jag knappast att det var pilotens fel att jag fick vänta på flyget ( hur det var hos läkaren har ingen aning om) och inte dömer jag ut hela yrkeskåren, och kanske var det så att det inte var hantverkaren fel att du fickvänta.
 
elmont skrev:
Och om en hantverkare inte dyker upp på en viss tid betyder det INTE att h*n inte håller sina arbetstider utan bara att det var nått som var viktigare än kunden som han hade stämt träff med.
Har man bokat tid kommer man i tid eller avbokar i god tid. Allt annat är amatörfasoner
 
  • Gilla
caroline2014 och 7 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Jag är övertygad om att det inte är sämre ställt i hantverkardelen en i övriga verksamheter
Jag tror tvärtom att hantverkarbranschen har mer problem än många andra branscher. Exempelvis så har hantverkstjänster toppat klagomålen hos landets konsumentvägledningar sedan 2005.
cecar33 skrev:
däremot så kräver kunder ett billigt pris och hantverkare som skall utföra så många moment som möjligt på kortast tid. Man vill få grövre arbeten utförda och lite inredningssnickeri samt kakling i ex kök utfört av samma person och då blir det inte optimalt. Det är lika bakvänt som att anlita möbelsnickaren till byte av fasad och gjuta en betongplatta till garaget. Eller varför inte anlita en tapetsör för att tapetsera i vardagsrummet. Men anlitar man en uttalat duktig snickare till att byta fönster och panel samt en inredningssnickare för att montera nya köket eller byta trappan och nya parkettgolvet, då blir det genast annat resultat. Rörläggaren gör sitt elektrikern sitt och plattsättaren sina plattor och golvläggaren lägger mattor och våtrumsmattor då blir det bra men ack så dyrt eftersom det är många personer med etableringskostnader och restider, det är då man anlitar Kalles bygg som gör alla jobb och skaffar el o vvs killar mm men det är då det blir lite större risk att det inte blir den kvalitet på alla moment som kunden önskar.
Så det finns egentligen inga problem alls i branschen utan problemen beror bara på okunniga och snåla kunder? Om något går snett så måste det rimligen vara kundens fel är en inställning som dyker upp med jämna mellanrum här på forumet och ser man det så kan jag förstå att man inte tycker att det finns något större problem i branschen.
 
  • Gilla
joodå och 2 till
  • Laddar…
Att lyssna på kunden och vara proaktiv är tydligen inget man gör i hantverkarsvängen
 
  • Gilla
lasselu och 1 till
  • Laddar…
Det är ställt bortom all tvivel att det finns mindre duktiga, mindre noggranna och okunniga i alla branscher, detta gäller i allra högsta grad även kunder, som inte vet vad dom pratar om och inte förstår varför saker skall göras på ett visst sätt Varför hantverkare inte kommer i exakt rätt tid varje gång det gäller något, det kan bero på vad som helst, hur ofta kommer inte folk försent till sina jobb för att trafiken inte fungerar tunnelbana, pendeltåg, bussar och trafiken på vägar och sist men inte minst att hitta till exakt rätt plats i rät tid i ett område med enkelriktade gator utan parkeringsmöjligheter,mm mm. Men det gäller alla andra branscher också, det är bara att vi inte klagar lika frekvent på det vi inte förstår eller tror oss förstå. Största problemet är troligtvis när vi tror att vi vet och kan, men ändå inte gör det själva för vi har inte tid säger vi.
 
Finns inga dåliga kunder, bara dåliga kravhanterare, det är hantverkarens jobb att hjälpa kunden fram till en bra kravspec
 
S
AndersMalmgren skrev:
Finns inga dåliga kunder, bara dåliga kravhanterare, det är hantverkarens jobb att hjälpa kunden fram till en bra kravspec
visst finns det dåliga kunder
 
  • Gilla
osociala jävel och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Finns inga dåliga kunder, bara dåliga kravhanterare, det är hantverkarens jobb att hjälpa kunden fram till en bra kravspec
Det kanske fungerar i din värld, men inte i hantverksbranschen så det hypotetiska snacket håller inte.Det borde nog vara krav på utbildning innan man får köpa hus istället.
Du som förespråkar kravspecar kanske då kan förklara hur hantverkaren skall veta vad kunden vill. Vem som skall betala, Skulle kunden lägga några tusen kr på det innan man lägger en beställning på en offert som då rimligtvis också borde kosta pengar. Kostnaden behöver nödvändigtvis inte debiteras vid förfrågan utan det läggs utanpå timkostnaden med en %-sats så alla får vara med och betala.
 
SBH skrev:
visst finns det dåliga kunder
Jo, fast att hantera dessa så att slutprodukten blir bra är det som skiljer en bra hantverkare från
en dålig, precis som i alla andra branscher där det finns en kund och en entreprenör
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Det kanske fungerar i din värld, men inte i hantverksbranschen så det hypotetiska snacket håller inte.Det borde nog vara krav på utbildning innan man får köpa hus istället.
Du som förespråkar kravspecar kanske då kan förklara hur hantverkaren skall veta vad kunden vill. Vem som skall betala, Skulle kunden lägga några tusen kr på det innan man lägger en beställning på en offert som då rimligtvis också borde kosta pengar. Kostnaden behöver nödvändigtvis inte debiteras vid förfrågan utan det läggs utanpå timkostnaden med en %-sats så alla får vara med och betala.
Att vara professionell och ställa de rätta frågorna ska inte kosta någon det är självklart för ett proffs
 
  • Gilla
caroline2014 och 5 till
  • Laddar…
Korvgubbe
cecar33 skrev:
Du som förespråkar kravspecar kanske då kan förklara hur hantverkaren skall veta vad kunden vill.
Kommunikation är ju något som har visat sig fungera väldigt väl inom andra branscher, kanske hantverkarna skulle pröva det?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S
AndersMalmgren skrev:
Jo, fast att hantera dessa så att slutprodukten blir bra är det som skiljer en bra hantverkare från
en dålig, precis som i alla andra branscher där det finns en kund och en entreprenör
jo, men finns såna som ställer orimliga krav. men såna får man ju reda på innan man ens gör jobbet.
 
SBH skrev:
jo, men finns såna som ställer orimliga krav. men såna får man ju reda på innan man ens gör jobbet.
Man får då förklara för kunden varför det är olämpligt osv, inga konstigheter

edit: Jag försökte leja bort mitt badrum men fick svaret att det är omöjligt, nu har jag och pappa gjort det tillsammans, och allt det där omöjliga var möjligt :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.