AndersMalmgren skrev:
Om köparen vet om det kan han kräva att det åtgärdas innan kontrakt skrives
Eller köpa en annan lägenhet...
 
Ja, ring mäklaren. Säg att du efter ägarbyte kommer att prata med köparen och kräva lösning så att det inte rinner ner mer vatten till dig, och att det därför vore bra om mäklaren förvarnat köparen om detta (annars blir det nog en jobbig situation mellan köpare, mäklare och säljare om det framkommer först i efterhand). Dolda fel är väl sällan någon dans på rosor, det är bättre att köparen vet från början att wc behöver åtgärdas och tar med det i sin budget.

Spela in ditt samtal så kan du (och köparen) bevisa att mäklaren har fått informationen före försäljningen och därmed varit skyldig att berätta om den misstänkta läckan, om hen nu efter samtalet ändå skulle glömma nämna något...
 
Pratade men honom precis, lät vettig, han vill att jag ska sammanfatta det i ett mail. Kom precis och tänka på en sak, bes.mannen och hans rapport var ju anlitad av styrelsen, deras ansvar sträcker sig ju enbart till fastigheten mao i detta fall bjälklaget mellan mig och min granne. Det kan ju vara så att grannen misstog rapporten att det gäller hans ansvar och så är det ju inte
 
Alfredo skrev:
Eller köpa en annan lägenhet...
Precis, men efter den femte köparen som avböjer kanske han fixar felet :D
 
Oj, oj, nu tog det fart, två sekunder efter jag mejlat mäklaren så ringde en sur granne :D
Tyvärr var han så sur att det inte gick att förklara varför jag jag gått över hans huvud.
 
AndersMalmgren skrev:
Oj, oj, nu tog det fart, två sekunder efter jag mejlat mäklaren så ringde en sur granne :D
Tyvärr var han så sur att det inte gick att förklara varför jag jag gått över hans huvud.
Man får ju förstå hans reaktion, inte så kul att känna att där rök 100 000 kr, oavsett var ansvaret ligger.
 
Om nu grannen är omöjlig att prata med tycker jag att du ska ta upp frågan igen med styrelsen. Det är trots allt föreningen som ägen huset och borde vara måna om att det inte skadas.

Att det inte är fukt i begongen vid mätning är ju inte såkonstigt om det inte är ett droppläckage utan rinner igenom fort när det spills på golvet. Då kommer betongen inte hinna suga åt sig någon fukt.

Styrelsen borde kunna se till att det ska göras ett test med att hälla ut vatten på holvet för att se vart det tar vägen.
 
b8q skrev:
Man får ju förstå hans reaktion, inte så kul att känna att där rök 100 000 kr, oavsett var ansvaret ligger.
Jo det förstår jag absolut, men jag har försökt få han att lösa detta flera gånger men varje gång hänvisat till rapporten som inte ens gäller hans ansvar och så blir han sur för att vi går över hans huvud i frågan. Men som du säger det handlar om mycket pengar.
 
Redigerat:
toolman77 skrev:
Om nu grannen är omöjlig att prata med tycker jag att du ska ta upp frågan igen med styrelsen. Det är trots allt föreningen som ägen huset och borde vara måna om att det inte skadas.

Att det inte är fukt i begongen vid mätning är ju inte såkonstigt om det inte är ett droppläckage utan rinner igenom fort när det spills på golvet. Då kommer betongen inte hinna suga åt sig någon fukt.

Styrelsen borde kunna se till att det ska göras ett test med att hälla ut vatten på holvet för att se vart det tar vägen.
Jo, men det kommer ändå falla på ägaren då huvudproblemet ligger i hans tätskikt/ytskikt. Fast med styrelsen i ryggen blir man klart starkare
 
Jag hade ringt besiktningsmannen och påtalat att denne gjort ett dåligt jobb. För om vatten rinner igenom tätskikten och golvet och besiktningsmannen inte noterat det så är det ju en rejäl tabbe för besiktningsmannen, som kan bli dyr för denne att ta ansvaret för.

Har du tur så begär besiktningsmannen att få göra om besiktningen, provar att hälla ut vatten och ser att du har rätt.
 
Tack, jo ska snacka med föreningen igen, ska träffa grannen ikväll, efter det snackar jag med styrelsen.
 
Man blir faktiskt lite orolig över denna besiktningsman , från rapport:

Uppdrag
Besiktning vattenskada flerfamiljshus xxx tr, samt xxx bv.
Skadeorsak
En begränsad mängd vatten har runnit över från handfat på toalett hos Monteil 1 tr, och vidare ner i
konstruktion och underliggande lägenhet som är under totalrenovering.
Konstruktion
Betongelement bjälklag.
Skadeomfattning
Ingen förhöjd fuktindikation eller förhöjd fuktkvot av konstruktion kunde uppmätas vid
besiktningstillfällena.
Åtgärdsförslag
Ingen vidare åtgärd nödvändig.
  • Inte ens att skriva rätt våning fixar han
  • Vattenskada istället för Läckage
  • Vem som helst fattar väl att det inte blir förhöjd fuktkvot när konstruktionen är blottlagt

Bild från rapporten som visar att ingen vägg finns, pilen visar var vattnet kommer
vått.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Läckage är i tätskiktet/avloppsrör till handfatet. Jag får vatten i min lgh om de spiller vatten på golvet.
Men hur kan du med säkerhet veta att det är detta vatten som rinner ut hos dig? Har du sett tätskiktet/avloppsrör?

AndersMalmgren skrev:
Jag kan enkelt bevisa det genom att hälla vatten på hans golv och se när det rinner ner genom mitt tak
Hur kan du så tvärsäkert påstå detta?

AndersMalmgren skrev:
Nu är denna lgh från 1920 så jag ser ingen omöjlig i att vattnet rinner ner mellan kanten kakel/avloppsrör, vidare via bjälklaget in i mitt gamla rostiga elrör och vidare ner på mitt golv, mao ord är det både risk för vattenskada plus elchock
Nej det kanske inte är omöjligt men om det är detta som verkligen händer har jag svårt att tro att det ligger under din grannes underhållsskyldighet att åtgärda detta. Hans toalett är kanske från den tid det inte fanns några krav på tätskikt. Hur som helst låter det ju som att ni har mer eller mindre hål mellan era lägenheter och då är det knappast ett eventuellt bristfälligt tätskikt som är det stora problemet.

AndersMalmgren skrev:
Det kom i en jävla takt så jag fick panik och sprang upp till grannen. Så vattnet måste i princip ha fri väg till mig
Som ja sa, ett hål mellan lägenheterna då.

AndersMalmgren skrev:
Som sagt enkelt att bevisa bara hälla ett vattenglas vid avloppet så kommer det rinna ner till min lgh
Återigen, hur kan du vara så säker på det?

Kan det inte vara så att vattnet som runnit ut ur elröret i ditt tak kommer från något helt annat håll? Även om tidpunkten sammanfaller med grannens vattendräll behöver det inte vara drället som orsakade din pöl. Men även om du nu har rätt så måste det rimligen vara föreningens ansvar att åtgärda ett bjälklag som är så bristfälligt att vatten kan rinna mer eller mindre rätt igenom. Det är ju nästan så att du borde kunna höra din granne genom den typen av hål.

Hur som helst tycker jag du borde rikta dina åtgärdskrav mot föreningen i första hand och inte mot din granne. Om din teori om "pölen" är rätt har du ju ett hål rätt in i grannlägenheten. Vill du verkligen att det hålet ska lagas med hjälp av enbart ett tunt tätskikt?

Hur förklarar föreningen att det rann ur ditt tak så att du fick en pöl på golvet? Om besiktningsmannen mäter fukt i taket eller ej är väl rätt ointressant. Såvida föreningen inte tror att du blåljuger måste de väl vara intresserade av att utreda hur vatten kan komma rinnande ur ett elrör i föreningens hus?!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
För att ungen inte hällde mer än max en liten knappt det och det rann ned med hög hastighet. Du menar att exakt samtidigt som barnen häller är det ett annat läckage? Inte troligt.

Varför jag inte hört det är nog för att att röret och läckan är på helt olika ställen
 
AndersMalmgren skrev:
För att ungen inte hällde mer än max en liten knappt det och det rann ned med hög hastighet. Du menar att exakt samtidigt som barnen häller är det ett annat läckage? Inte troligt.
Men återigen då har ni ju i så fall hål mellan era lägenheter och tätskikt verkar vara det minsta problemet. Hade ungen vält ut ett mjölkpaket i köket hade det väl runnit ut ur något annat elrör om nu bjälklaget har likvärdig standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.