30 085 läst · 43 svar
30k läst
43 svar
Frågor inför byte till inbyggnadshäll- och ugn
Avståndet mellan ugn och häll beror på en massa saker. Är det en induktionshäll sitter det normalt en fläkt under som kräver ett större avstånd än andra hällar för att fungera bra. Det krävs ofta 40 mm avstånd till exempelvis en låda och en luftspalt på 65 mm i bakvägen på skåpet. Ibland, men inte så ofta, behövs en smal luftspalt på framsidan av skåpet. Avståndet beror även på om ugnen har en inbyggd fläkt eller inte samt hur den utformad upptill. Är ugnen utrustad med pyrolys kräver det ett ännu större avstånd. I vissa fall får man inte ens använda pyrolysrengöring samtidigt som hällen pga. värmeutvecklingen. Det finns hällar som kräver en värmetålig platta mellan hällen och en eventuell ugn. Det enda svar man kan ge är kontakta leverantören av vitvarorna och fråga om du inte hittar svaret i bruksanvisningarna. Oavsett fabrikat låter 14 mm luftspalt alldeles för lite. När det gäller bärighet är inga hällar så tunga och belastningen är så jämn att tjockleken på bänkskivan inte har någon betydelse ut den aspekten. Bänkskivor kan vara så tunna som 12-15 mm och ändå vara möjliga att montera en häll i.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Men suck. Det här var ju kul att höra dagen efter man köpt hällen. Ja, min ugn har ju pyrolysrengöring...Och ja, det är induktionshäll.... Det finns i alla fall en smal luftspalt på framsidan av skåpet. Här tycker man att man kollat allting. haha. Men om det bar handlar om att man inte bör använda hällen samtidigt som ugnens rengöring så är det ju ok. Och läser nu i ugnens manual att det står där samma sak ja.
Chattade förresten igår med IKEA innan köp av häll angående krav på tjocklek på bänkskiva. Svaret från IKEA's chattsupport (för kök) igår var att han kollade lite snabbt i bruksanvisningen och sa att det nog skulle vara 5 mm luftspalt som var kravet. Att det står att kravet är en viss tjocklek på bänkskivan kunde han inte svara på. Men att jag (paradoxalt nog) kunde kolla själv i manualen om jag ville ta reda på mer. Vilket jag ju gjorde väldigt grundligt innan jag kontaktade deras support, läst både bruksanvisning och manualen för hällen innan jag köpte den.
Men angående ugnens krav på avstånd ovanför så står det absolut ingenting om det i manualen.
Uppdatering: Elektriker bokad nu. En annan hörde av sig snabbare och kunde redan imorgon
Chattade förresten igår med IKEA innan köp av häll angående krav på tjocklek på bänkskiva. Svaret från IKEA's chattsupport (för kök) igår var att han kollade lite snabbt i bruksanvisningen och sa att det nog skulle vara 5 mm luftspalt som var kravet. Att det står att kravet är en viss tjocklek på bänkskivan kunde han inte svara på. Men att jag (paradoxalt nog) kunde kolla själv i manualen om jag ville ta reda på mer. Vilket jag ju gjorde väldigt grundligt innan jag kontaktade deras support, läst både bruksanvisning och manualen för hällen innan jag köpte den.
Men angående ugnens krav på avstånd ovanför så står det absolut ingenting om det i manualen.
Uppdatering: Elektriker bokad nu. En annan hörde av sig snabbare och kunde redan imorgon
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Okej, oroande mail från den första elektrikern:
Och elektrikern som ska komma imorgon sa att jobbet kunde göras på 2 timmar. Han vet dock inte att det är 10 A som jag har. Stämmer det att en kabel måste dras om hela vägen till elcentralen alltså? :SDet är svårt att lämna ett pris beroende på om det är rätt dimension på
kabeln dragen till spisuttaget idag. Vanligast är det säkrat 16A men i
vissa fall, som i ditt är det 10A. Det som skiljer är att 10A har 1.5mm2
kabel och 16A 2,5mm2.
För att få dina nya produkter att fungera måste det vara 2.5mm2. Om det
ligger en 1,5mm2 så borde det gå att byta kabeln i bef röret genom att dra
om allt från elcentral. ( dock ska det vara 20mm rör)
Vi kan hjälpa dig med detta arbete men då göra det per löpande räkning och
om du har kvar, göra detta arbete på ROT.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Jag hintade om det tidigare, det kan vara så illa.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Det verkar ju vara så illa. Har informerat elektrikern som ska komma i morgon om detta nu. Fasen alltså, blir så trött...
Kan jag öppna uttaget och ta kort och visa här och att ni då kan säga mer om vad som kommer krävas?
Kan jag öppna uttaget och ta kort och visa här och att ni då kan säga mer om vad som kommer krävas?
Har du bara nolla fram i befintliga uttaget bör det gå bra med 10 A säkringar och bara sätta uttag för ugnen. Inte så sällan det är så, väl värt att prova åtminstone så det inte drar iväg i onödan med eljobbet.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Jag antar att det är något elektrikern imorgon i så fall gör? Det är inget jag måste säga till om eller nått? Men som sagt, kan jag på något sätt redan nu ta reda på om det är en såndär "nolla" fram till uttaget?
Om du lossar locket på uttaget ser du om det sitter trådar i alla fem skruvanslutningarna, då är det troligtvis nolla med. Det kan ju vara bra att du har en aning till elektrikern kommer så kan du ha lite koll så du inte skörtas upp mer än nödvändigt, verkar ju inte så ovanligt om man ser till många trådar här. Har du möjlighet att mäta spänning kan du bli ännu säkrare, men är installationen från de senaste tjugo åren är troligen nolla där.
Bara för ordningens skull bryt de tre säkringarna till spisen innan du skruvar.
Bara för ordningens skull bryt de tre säkringarna till spisen innan du skruvar.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Ja då är det troligen inte illa alls
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Lite uppdatering idag:
Elektriken har varit här nu. Tydligen hade jag kollat (och fotat) på fel knappar i el-centralen när jag meddelat om ampere. Det var tydligen några knappar på raden ovanför och där stod det även 16 A.
Vad jag inte visste däremot är att hällen är en fast installation på så sätt att det inte ens finns någon stickkontakt. Det innebär att jag måste köpa köksbänken och sedan måste elektrikern komma tillbaka på nytt.
Elektriken har varit här nu. Tydligen hade jag kollat (och fotat) på fel knappar i el-centralen när jag meddelat om ampere. Det var tydligen några knappar på raden ovanför och där stod det även 16 A.
Vad jag inte visste däremot är att hällen är en fast installation på så sätt att det inte ens finns någon stickkontakt. Det innebär att jag måste köpa köksbänken och sedan måste elektrikern komma tillbaka på nytt.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Okej, ja han borde kanske nämnt det när jag förvånat frågade om det inte är stickkontakt.
Japp, han monterar då två parallella uttag till samma grupp. Använder ugnen en fas och hällen två faser gäller det att hålla reda på faserna i uttagen!
Edit: egentligen är det nog på kontakterna till installationskablarna man måste ha lite koll
Edit: egentligen är det nog på kontakterna till installationskablarna man måste ha lite koll
Redigerat: