9 498 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Stämjärn Hultafors HDC
Sida 1 av 2
Det är en kopia med lite sämre stål ☺
Det är klart det är sämre stål varför skall det vara så svårt?. Inte många stämjärn som slår bahco ergo 8032. Det värsta är att dom verkar vara väldigt populära gick ett sett på tradera med 6 st i en trälåda oanvända var dom i och för sig men vad sjutton dom gick för 6000 kr:eek:
pär
pär
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
Här är annonsen Pär syftar på (antar jag, eller sker sådant i parti och minut kanske?):
http://www.tradera.com/item/302429/216478739/stamjarn-bahco-ergo-8032-nya
/U
http://www.tradera.com/item/302429/216478739/stamjarn-bahco-ergo-8032-nya
/U
Dom köpte jag 😊 och hade betalt det dubbla om det behövdesullberg skrev:
Har fått känna på Hultaforsaren av en vän som säljer verktyg och av billiga massproducerade verkar dom lovande men absolut inga 8032or.
Jag samlar på och tillverkar stämjärn som hobby ☺
Jag tänker använda dom 😊 har redan ett oöppnat set.pär h skrev:
När nya snickeriet och smedjan är klart tänkte jag kanske banka ut ett par sett i bra svenskt stål som påminner om 8032orna.
De är lika 8032 i det att de kan ligga plant mot underlaget, men i övrigt är det något helt annat.
Dessa järn har genomgående stålkonstruktion, dvs stålringen som syns ovanför handtaget sitter ihop hela vägen med klingan. Du kan använda detta järn som ett mindre bräckjärn, något som dagens snickare gör. Den vita knoppen uppe på är nylon - samma typ som sitter på diverse hammare. Vilket innebär att man kan gå lös på detta järn med sin 20oz snickarehammare utan att det tar någon skada, men du får inte känslan att banka stål mot stål.
Prisbilden ska vara runt 250kr/st.
Dessa järn har genomgående stålkonstruktion, dvs stålringen som syns ovanför handtaget sitter ihop hela vägen med klingan. Du kan använda detta järn som ett mindre bräckjärn, något som dagens snickare gör. Den vita knoppen uppe på är nylon - samma typ som sitter på diverse hammare. Vilket innebär att man kan gå lös på detta järn med sin 20oz snickarehammare utan att det tar någon skada, men du får inte känslan att banka stål mot stål.
Prisbilden ska vara runt 250kr/st.
Vad får dig att tro att det är dåligt stål? Hultafors har rätt bra erfarenhet när det kommer till yxor och knivar, samt hammare och bräckjärn. Har inte hört någon klaga på stålet i de produkterna iaf..
Redigerat:
Sen produktionen lämnade Sverige har det blivit märkbart sämre kvalité på produkterna. Det är synd att allt handlar om vinst optimering idag.barrmarr skrev:
Min gissning är att Pär H syftar på att stålet i Hultaforsjärnen har egenskaper som är mer passande för stämjärn som används till att hugga hårt med.barrmarr skrev: