Mikael_L
Mikael_L skrev:
Är det förövrigt någon som har följt utvecklingen på området att trimma upp flir e4 till e8?

Har flir lyckats stoppa hacket?
Ja återigen, hur är status i denna sak?

Bara ifall jag blir köpsugen nu i höst, jag har fortfarande inte kollat hur bra jag lyckats med isoleringen i taket, men snart ska innertaket upp.
 
ullberg
Tidigt i tråden finns en länk till eevblog forum där du säkert kan få svaret. Jag vet att det blev spärrat med en ny FW, men om man hittat workarounds efter det vet jag inte, det är inte längre relevant för mig, min nuvarande FW duger gott ;)
 
D09
Insåg precis vilket komplement min kamera kommer vara när jag skaffat min jägarexamen 😋
 
D09
Mikael_L
ullberg skrev:
Tidigt i tråden finns en länk till eevblog forum där du säkert kan få svaret. Jag vet att det blev spärrat med en ny FW, men om man hittat workarounds efter det vet jag inte, det är inte längre relevant för mig, min nuvarande FW duger gott ;)
Hmm, tråden har växt med 230 sidor sen dess ... :eek:

Ingen som följt utvecklingen av historien och vill sammanfatta lite åt mig och bespara mig en hel helg läsande ... :x
 
D09 skrev:
Insåg precis vilket komplement min kamera kommer vara när jag skaffat min jägarexamen 😋
Ja, frågan är om inte tom lagstiftaren tycker det är fusk... :) (Jag vet faktiskt inte om/hur/när man får jaga med hjälp av termografisk utrustning i Sverige).
 
D09
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, frågan är om inte tom lagstiftaren tycker det är fusk... :) (Jag vet faktiskt inte om/hur/när man får jaga med hjälp av termografisk utrustning i Sverige).
Vem ska jaga med den? 😇

Man har ju den för att säkerställa att inga skidåkare är i bakgrunden ;)
 
thomasx skrev:
Vad är det ni vill säga, att det är samma prestanda på en 1000:- värmekamera som en för många gånger pengarna?
Nej, jag skrev exakt det motsatta.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Så värst lågpris vet jag inte om den är, men det verkar som om "militära" värmekameror börjar marknadsföras mer på den civila marknaden: [länk]

Jag vet inte att jag sett reklam för dem på det här sättet riktat till "gemene man" förut. $3300 på Amazon, och det står att den skeppas till Göteborg, men jag vet inte om det betyder att de får exportlicens. Så vad säger du mycket_nu? Vad tror du chanserna är att regelverket börjar lätta ifrån USA? Det verkar ju som sagt som de börjar krångla *mer* med klassningar osv. snarare än mindre.

(Någon annan har fö börjat tillverka ett vapenfäste för iPhone-IR-modulen, men alla som prövat verkar överens om att i den applikationen duger den inte. Och det var väl iofs meningen med exportlicenskrånglet.)
Det tillverkas mycket mikrobolometrar utanför USA, så vi får säkerligen snart se iPhonekameror från Frankrike och sedan Kina.

Vapenapplikationer duger de givetvis inte till, synfältet är alldeles för brett, och det är inte speciellt sannolikt att en civil kamera skulle överleva G-krafterna från rekylen i ett eldvapen.
 
thomasx skrev:
Vad är det ni vill säga, att det är samma prestanda på en 1000:- värmekamera som en för många gånger pengarna?
Vad är det du vill säga, att en värmekamera för några tusen spänn har sämre prestanda än en hand?!?

Nej, det "vi" (=jag) menar är att en (t o m väldigt rudimentär) termografisk kamera i sammanhanget är helt överlägsen din föreslagna "föra handen längsmed" metodik vad gäller att snabbt och effektivt få en överblick över situationen (och då även tämligen subtila problem som förhöjd fukt och liknande) men framförallt att den till skillnad från subjektiva tyckanden ger extremt mycket bättre och matnyttigare data som går att tolka *objektivt*, och dra objektiva slutsatser ifrån.

Vad gäller känsligheten, så säger min erfarenhet inom området (utan att ha testat så jag kan eventuellt ha fel) att jag är tämligen säker på att om du låter din hand stanna till i några sekunder på gipsväggen, golvspringan etc. du drar den över i "din" metod, så kommer t om en FLIR One eller en Seek Thermal etc. ganska tydligt kunna detektera och avbilda värmespåren som ditt handavtryck lämnat, under många minuter efter det att du fortsatt "dra handen".
 
hevi skrev:
Vad är det du vill säga, att en värmekamera för några tusen spänn har sämre prestanda än en hand?!?
Jag ville säga precis det jag skrev, inkl min erfarenhet att det är ganska stor skillnad på kamera och kamera. Hur många olika kameror har du testat? Märkte du någon skillnad på dem?
 
D09 skrev:
[länk]

Slutar aldrig att imponeras av dessa verktyg :)
Fast han syntes inte alls så tydligt som jag hade trott, det var mer hans rörelser än "värme" som man såg. Det var tur att han var ute och gick i ett öppet område, hade han varit i skogen eller suttit under en gran hade de inte hittat honom med värmekameran.
 
D09 skrev:
[länk]

Slutar aldrig att imponeras av dessa verktyg :)
Det är ju lite det här som är det moraliska dilemmat med IR-visualisering IMHO, att tekniken till inte oansenlig utsträckning drivs framåt av målsättningen att kunna upptäcka svårupptäckta ting som man vill förgöra under ofta barbariska former, men samtidigt går det att utnyttja den tekniken för att upptäcka sköra ting man vill rädda...ofta är det samma system som upptäcker små norska pojkar i skogen, personer som fallit överbord i östersjön, osv, som egentligen är avsedda för att upptäcka och skjuta ihjäl soldater.

...men när man ser sådana här bilder blir i alla fall jag mest glad att tekniken kan användas och också används rätt flitigt i i alla fall fredstid, till något så fantastiskt inspirerande som att rädda människoliv!
 
thomasx skrev:
Jag ville säga precis det jag skrev, inkl min erfarenhet att det är ganska stor skillnad på kamera och kamera. Hur många olika kameror har du testat? Märkte du någon skillnad på dem?
Antalet kameror som jag testat tycker jag nog inte har så mycket med saken att göra. Mellan de kameror jag testat finns det dock en väldig skillnad mellan. Men...

...jag får nog ändå vidhålla att om en objektiv bedömning om tingens ording, som t ex huruvida ett modulhus är tätat och isolerat enligt de lagar, regler och specifikationer som avtalats med köparen, så är objektiva mätningar med t ex värmekamera att föredra alla dagar i veckan framför subjektiva åsikter såsom "håll käft, allt jag gör ä'r top-notch, jag...min handflata säger att det är bra...och då är det enligt spec!".

Att FLIR, Seek Thermal och ett antal andra företag nu genom sin packetering och prissättning ÄNTLIGEN satt ett antal tämligen kraftfulla mätinstrument i händerna på gemene man som gör att den alltid så föraktade "pöbeln" kan registrera hyggligt objektiva data och som dessutom tämligen objektivt kan analyseras lika objektivt av en oberoende tredje part, är något som alla seriösa hantverkare borde välkomna med öppna armar! Jagmenar, då slipper man ju den klassiska "jag tycker inte ni har gjort ett bra jobb här?", "nä, men öh, det har vi ju nog visst gjort...jag har kännt med handen här och det kändes som det brukar kännas runt trösklar jag brukar göra så då är det ju rätt gjort, för det jag gör är alltid rätt...öh, lixom...öh..."...

Billiga IR-kameror equals Power to the People, säger jag!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.