436 755 läst · 2 410 svar
437k läst
2,4k svar
Zipabox
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Gjorde i helgen lite experiment med räckvidden på z-wave. Har haft problem med en dörrkontakt och en rörelsesensor. De sitter lite för långt borta så de fungerar bara ibland. Värre blev det när jag flyttade zipaboxen till ett annat rum.
Satte en Duwi plugg som ska fungera som repeater. Den fungerar med det långa avståndet. Tog bort dörrkontakten och rörelsesensorn ur konfigurationen och försökte lägga till dem igen. Det lyckades inte att lägga till dem igen där de är placerade. Läste sen på om Fibaro dörrkontakten. Den måste läggas till när den har direktkontakt med zipaboxen. Everspring rörelsesensorn hittade jag inga uppgifter om gällande det, men det fungerade inte att lägga till den med det långa avståndet trots att jag hade Duwi pluggen bara 2 meter ifrån.
Det är fortfarande väldigt dålig kontakt med dörrkontakten och rörelsesensorn trots att jag har pluggen bara 2 meter ifrån. Jag drar slutsatsen att de inte går via repeatern.
HAr läst på Zipatos forum att man måste lägga till enheterna så att de vill gå via repeatern om man vill ha dem att gå via den och det är inte möjligt med många sensorer.
Läste på z-wave forum om de som haft problem med HC2 och sen skrivit script för det. http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=29&t=4771&p=9195
--[[
%% properties
%% globals
--]]
local id_device = 1
fibaro:call(id_device,'requestNodeNeighborUpdate')
fibaro:debug('Rediscover all nodes')
fibaro:sleep(5000)
den möjligheten saknas idag i zipaboxen
Satte en Duwi plugg som ska fungera som repeater. Den fungerar med det långa avståndet. Tog bort dörrkontakten och rörelsesensorn ur konfigurationen och försökte lägga till dem igen. Det lyckades inte att lägga till dem igen där de är placerade. Läste sen på om Fibaro dörrkontakten. Den måste läggas till när den har direktkontakt med zipaboxen. Everspring rörelsesensorn hittade jag inga uppgifter om gällande det, men det fungerade inte att lägga till den med det långa avståndet trots att jag hade Duwi pluggen bara 2 meter ifrån.
Det är fortfarande väldigt dålig kontakt med dörrkontakten och rörelsesensorn trots att jag har pluggen bara 2 meter ifrån. Jag drar slutsatsen att de inte går via repeatern.
HAr läst på Zipatos forum att man måste lägga till enheterna så att de vill gå via repeatern om man vill ha dem att gå via den och det är inte möjligt med många sensorer.
Läste på z-wave forum om de som haft problem med HC2 och sen skrivit script för det. http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=29&t=4771&p=9195
--[[
%% properties
%% globals
--]]
local id_device = 1
fibaro:call(id_device,'requestNodeNeighborUpdate')
fibaro:debug('Rediscover all nodes')
fibaro:sleep(5000)
den möjligheten saknas idag i zipaboxen
EZ Motion 3-1 skall klara det, det var därför jag valde den. Fungerar hyfsat länge på batteri, kan kopplas till 5v usb (om jag minns rätt). Dock har jag problem med temperaturen i min som ofta ballar ur med felvärden. Å andra sidan tror jag nog det är den som fått bäst kritik av dem alla (fast det har ju tillkommit några fler jag inte har koll på i dagsläget, 1,5 år senare).AliasJones skrev:
Vill man ha det bästa skaffa riktiga trådade larmdeckare och sno impulsen (ex. genom fibaro universal sensor alt. MySensors med Arduino). Har man bara ström att driva dem är den lösningen både billigare och milsvida bättre.
Fungerar fibaros puckar, både relä och dimmer, som repeater? Någon som har haft problem med dessa?
Alla not drive enheter är tänkta att kunna agera repeaters. Zwave är en meshnätverksteknik och funktionen är en del av protokollet. Tyvärr har jag väldigt dålig erfarenhet av att låta mycket trafik rostas genom en och samma Fibarodimmer, de krashar inom några dagar...
Medlem
· Västra Götaland
· 11 inlägg
HejQunaki skrev:EZ Motion 3-1 skall klara det, det var därför jag valde den. Fungerar hyfsat länge på batteri, kan kopplas till 5v usb (om jag minns rätt). Dock har jag problem med temperaturen i min som ofta ballar ur med felvärden. Å andra sidan tror jag nog det är den som fått bäst kritik av dem alla (fast det har ju tillkommit några fler jag inte har koll på i dagsläget, 1,5 år senare).
Vill man ha det bästa skaffa riktiga trådade larmdeckare och sno impulsen (ex. genom fibaro universal sensor alt. MySensors med Arduino). Har man bara ström att driva dem är den lösningen både billigare och milsvida bättre.
Tack för infon, har kommit fram till samma slutsats. Funderar på att kika på en PIR + MW detektor och använda någon universal sensor och extern strömmatning. Skall bli kul att börja testa lite olika saker.
Annars verkar det ju som om EZ Motion 3-1 (version 3) är en ganska stabil sak.
Ja de har repeater funktion. Men jag har inte lyckats få något att agera som repeater när jag använder zipabox. Det kommandot saknas i zipaboxen. Ska komma i nästa mjukvaruuppdatering.tranceblast skrev:
Okej då blev jag lite klokare idag, tack!matsv skrev:
Hur långt kan man räkna med att signalen når mellan zipaboxen och en fibaro puck? Har läst på netonnet att det ligger mellan 30 och 50 meter, stämmer detta?
30m fri sikt. Väggar och liknande drar ner det. tror att 30m är mera rätt än 50m. Får hoppas att de får till det med routingen, om det dröjer alltför länge tänkte jag köpa en z-wave usb sticka och fixa det den vägen.tranceblast skrev:
Ja jag får hoppas att dom fixar repeater funktionen inom 1 månad annars får man kanske överväga att lämna tillbaka boxen på öppet köp. Jag har nämligen ca 20 meter till ett ställe där en puck ska sitta och där är en stenvägg i mellan. Känns som om det blir svårtmatsv skrev:
Medlem
· västernorrland
· 529 inlägg
Routerfunktionen funkar med zipaboxen, eller det har inget med boxen att göra egentligen.
Har själv haft problem med en fibaropuck som sitter i en apparatdosa av plåt med metallram, monterat en evergreen fördelningsdosa emellan funkar nu hur fint som helst.
Hoppas som du matsv att kommando för uppdatering av nätverket kommer i nästa version.
Är det någon som vet hur mesh nätverket funkar ??.
Hur ofta det uppdaterar sig, vad som bestämmer om någon signal skall skickas vidare osv.
Har en fibaroplugg till tvättmaskinen "mäter endast strömmen" som jag bryter strömmen till och då märker jag att nätverket ändrar sig ibland. Ser det på att några enheter längre bort får utropstecken på sig en stund för att sedan funka normalt.
Har själv haft problem med en fibaropuck som sitter i en apparatdosa av plåt med metallram, monterat en evergreen fördelningsdosa emellan funkar nu hur fint som helst.
Hoppas som du matsv att kommando för uppdatering av nätverket kommer i nästa version.
Är det någon som vet hur mesh nätverket funkar ??.
Hur ofta det uppdaterar sig, vad som bestämmer om någon signal skall skickas vidare osv.
Har en fibaroplugg till tvättmaskinen "mäter endast strömmen" som jag bryter strömmen till och då märker jag att nätverket ändrar sig ibland. Ser det på att några enheter längre bort får utropstecken på sig en stund för att sedan funka normalt.