BjF skrev:
Dom har ju generellt bussiga problem med lysrör, även 1x3 kw brytaren har svetsat ihop hos mig.
Att den gott och väl ska klara lasten är en annan sak
Provade med en annan enhet och den funkar fint. Måste fått ett dåligt ex.

Dock känns det lite osäkert. Inte bra att även brytarna har problem med lysör. Ska man satsa på nåt annat märke, AEON exempelvis? Erfarenheter?
 
Freddan101 skrev:
Provade med en annan enhet och den funkar fint. Måste fått ett dåligt ex.

Dock känns det lite osäkert. Inte bra att även brytarna har problem med lysör. Ska man satsa på nåt annat märke, AEON exempelvis? Erfarenheter?
Fick rekommendation av m.nu att testa ett annat märke.
Minns inte vilket på rak arm.

Lite trött på hela rasket just nu, brytare som är alldeles för dyra för att gå sönder så fort, givare som ständigt måste konfas på nytt osv, fibaro är allt annat än "value for money".
 
BjF skrev:
Fick rekommendation av m.nu att testa ett annat märke.
Minns inte vilket på rak arm.

Lite trött på hela rasket just nu, brytare som är alldeles för dyra för att gå sönder så fort, givare som ständigt måste konfas på nytt osv, fibaro är allt annat än "value for money".
Börjar också bli lite trött på Fibaro. Känns som att det inte händer någonting och att deras hemsida inte har uppdaterats ordentligt på hur länge som helst. Känns just nu som att Fibaro är något jävla garageföretag som någon har tröttnat på.

Undrar vad Apples Home Kit kommer att innebära. Vore ju fint om det skulle stödja Z-wave i framtiden. Då kanske vi äntligen skulle få produkter som är färdiga när de släpps och som "bara fungerar".
 
Ja, det hade varit fint med lite mer genomarbetade produkter. Känns som strulfaktorn är bra hög just nu.

Tänker byta ut dimmern till lysrören mot ett Fibaro relay som jag har liggande för att känna mig lite säkrare. Tittar på inkopplingsschemat. Som jag fattar det splittar man fasen i tre; en går in i L, en går in i I (eller IN som det står på själva brytaren) och en går in i väggbrytaren. Korrekt?
 
Freddan101 skrev:
Ja, det hade varit fint med lite mer genomarbetade produkter. Känns som strulfaktorn är bra hög just nu.

Tänker byta ut dimmern till lysrören mot ett Fibaro relay som jag har liggande för att känna mig lite säkrare. Tittar på inkopplingsschemat. Som jag fattar det splittar man fasen i tre; en går in i L, en går in i I (eller IN som det står på själva brytaren) och en går in i väggbrytaren. Korrekt?
Jag har iaf en Fibaro 2x1,5kWh i garaget som jag styr utomhusbelysning (led) och lysrören i garaget med. Det har funkat bra för det mesta. Någon gång har den inte velat släcka i taket. Vet inte om det har med lysrören att göra?
 
iSnobben skrev:
Jag har iaf en Fibaro 2x1,5kWh i garaget som jag styr utomhusbelysning (led) och lysrören i garaget med. Det har funkat bra för det mesta. Någon gång har den inte velat släcka i taket. Vet inte om det har med lysrören att göra?
Låter lovande att du fått det att funka. Kopplade du på samma sätt som jag beskrivit ovan?
 
iSnobben skrev:
Jag har iaf en Fibaro 2x1,5kWh i garaget som jag styr utomhusbelysning (led) och lysrören i garaget med. Det har funkat bra för det mesta. Någon gång har den inte velat släcka i taket. Vet inte om det har med lysrören att göra?
Samma fenomen som jag haft, men jag fick det inte släckt förrän jag fysiskt bröt kretsen genom att koppla ur tändtråden, knapp eller manöver funkade ej eftersom reläet svetsat.
Sen kunde det funka ett tag innan det hände igen.
 
Freddan101 skrev:
Låter lovande att du fått det att funka. Kopplade du på samma sätt som jag beskrivit ovan?
Hur det är kopplat kan jag inte svara på eftersom det är en elektriker som har installerat den.
 
GLÖM Fibaros reläer till lysrör, skulle jag säga. Dom grejjar inte det - reläerna svetsar och sedan är det tänt utan att man vet om det.

Iofs hade du (Freddan101) bara två armaturer, och en 3kW puck, va? Det gör ju att det kanske funkar.

Själv har jag gått tillbaka till Aeon på alla nya punkter jag lägger in. Har dock inte kollat om dom är lika kassa på lysrör, men dom har bättre plintar och känsla, samt att man kan få effektmätning om man vill, vilket är bra för att kolla att inte reläerna har svetsat.
 
Har en 2x1,5 hemma som jag tänkte testa med. Kan jag inte köra Fibaros relä faller min plan med att ha en dubbelbrytare där andra knappen styr garageporten. Visst kan man köpa nån form av lös extra väggbrytare men blir ju inte lika snyggt/smidigt.
 
Skulle nog säga att alla reläer tar stryk av lysrör och kompaktlysrör. Kan jämföra med elko rörelsedetektor som garanterat har ett större relä än fibaro, klarar 3600w glödljus men 30w kompaktlysrör.
 
Själv var jag tvungen att sätta relä 10A som drar mina lysrör i garaget som styrs av fibaro 1,5x2. Det som hände var att pucken hängde sig. Ett problem med lysrör är väll om jag förstått det rätt är startströmmen mycket högre än märkt effekt. 10A är ju trots allt mindre än vad en 3kw puck men jag tror ändå mer på industriella relä istället för att byta ut fibaron mot två 3kw puckar.
 
Tomas Andersson skrev:
Själv var jag tvungen att sätta relä 10A som drar mina lysrör i garaget som styrs av fibaro 1,5x2. Det som hände var att pucken hängde sig. Ett problem med lysrör är väll om jag förstått det rätt är startströmmen mycket högre än märkt effekt. 10A är ju trots allt mindre än vad en 3kw puck men jag tror ändå mer på industriella relä istället för att byta ut fibaron mot två 3kw puckar.
Helt rätt gjort Tomas att satsa på något större.
Startstömmen är mycket högre, beror också på hur bra drivdonen är i armaturen.
Inte ovanligt att de drar över 20A i startström för att sedan ligga på 4-5A.
 
Tomas Andersson skrev:
Själv var jag tvungen att sätta relä 10A som drar mina lysrör i garaget som styrs av fibaro 1,5x2. Det som hände var att pucken hängde sig. Ett problem med lysrör är väll om jag förstått det rätt är startströmmen mycket högre än märkt effekt. 10A är ju trots allt mindre än vad en 3kw puck men jag tror ändå mer på industriella relä istället för att byta ut fibaron mot två 3kw puckar.
Vilket relä använder du dig av och hur ser din installation ut?
 
Freddan101 skrev:
Vilket relä använder du dig av och hur ser din installation ut?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade dessa i elskåpet och låter fibaro pucken dra spolen i relä. Dessa har tre x 10A fristående från varandra så jag kan bygga ut med mer om jag skulle vilja lägga mera på samma väggknapp. Den ena försörjer faktiskt hela 30st lysrör 36w så 1080w och det fungerar fint på en av de tre brytarna
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.