klenodder skrev:
Jag har själv inga z-wave produkter ännu men är väldigt intresserad framöver.

Ni som har lite erfarenhet, vad tror ni om denna produkten?:
[länk]

Väldigt prisvärd om den kan fungera som ett fullskaligt kontrollcenter för åtminstone z-wave.
Tycker den här delen var den bästa :)

Screen Shot 2014-09-03 at 19.19.47.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
klenodder skrev:
Jag har själv inga z-wave produkter ännu men är väldigt intresserad framöver.

Ni som har lite erfarenhet, vad tror ni om denna produkten?:
[länk]

Väldigt prisvärd om den kan fungera som ett fullskaligt kontrollcenter för åtminstone z-wave.
Håller med tidigare inlägg om att man blir lite luttrad av alla tidigare försök. Dock så verkar det vara samma företag som utvecklade Popcorn Hour, som kom för några år sedan. Det väcker förhoppningar hos mig att dom vet hur man bygger bra hårdvara med mjukvara ovanpå!

Men, men, seeing is beliving...
 
Redigerat:
vespaman skrev:
Jag tror att om du läser tråden från början till slutet, så kan man summera att vi alla är lite trötta på att ingen kontroller är felfri. Att hoppas på ett helt nytt kort, är inget jag skulle göra (och jag tror nog att många här är lika luttrade, även om hoppet är det sista att överge en)- någon annan får gärna vara early adopter. :)

Det går 17 kontrollers på dussinet, ändå är det bara ett fåtal som når upp till ytan, med lite kallsupar då o då.
Jag kommer iaf beställa en och se vad det kan ge. De säger att den troligtvis kommer stödja Nexa också vilket inte är fel då Jag har en del sånt idag.
 
vespaman skrev:
Jag tror att om du läser tråden från början till slutet, så kan man summera att vi alla är lite trötta på att ingen kontroller är felfri.
Nej nej nej.... det där vill jag inte höra! :p

Vad menar du med det? Jag ska erkänna, men jag orkar faktiskt inte läsa igenom alla 3500 inlägg som har gjort i denna tråden. Figaro Home Center 2, är inte den tillförlitlig och bra? Vad är det som kan/brukar strula som ni har problem med? Har fått för mig att Z Wave skulle vara tillförlitligt och bra... :(
 
klenodder skrev:
Jag kommer iaf beställa en och se vad det kan ge. De säger att den troligtvis kommer stödja Nexa också vilket inte är fel då Jag har en del sånt idag.
Spännande! Återkom gärna med statusrapporter.
 
crazytok skrev:
Nej nej nej.... det där vill jag inte höra! :p

Vad menar du med det? Jag ska erkänna, men jag orkar faktiskt inte läsa igenom alla 3500 inlägg som har gjort i denna tråden. Figaro Home Center 2, är inte den tillförlitlig och bra? Vad är det som kan/brukar strula som ni har problem med? Har fått för mig att Z Wave skulle vara tillförlitligt och bra... :(
Allt beror nog på hur mycket man vill automatisera, hur pysslig man är, och vilka zwave komponenter man har.
Z-wave i sig tycker jag fungerar som tänkt, och absolut bättre än enklare produkter. Dock; med detta som bas, så har man en tendens att röra sig utanför dom enkla timerfunktioner. Man kan trassla in i stort sett allt man har i hemmet. :)

Du kommer att stöta på buggar/saknade features och taskiga "manualer". Tro mig!

Med detta sagt, så är ändå zwave så pass öppet och välfungerande att det känns hyggligt framtidssäkert.
Jag är helt övertygad om att tex KNX är ett säkrare system, om än inte lika flexibelt eller roligt.
 
klenodder skrev:
Jag kommer iaf beställa en och se vad det kan ge. De säger att den troligtvis kommer stödja Nexa också vilket inte är fel då Jag har en del sånt idag.
Bra! Man måste våga för att vinna. :) Håll oss uppdaterade!
 
vespaman skrev:
Det beror nog på lite andra variabler, men för ditt ändamål, skulle *jag* använda en HSM100 (kärt barn har många namn, det finns säkert 4 olika namn på denna), som är mer närvaro än vanlig rörelsesensor (den triggar tänder framkant, och släcker på bakkant, där bakkant är en inställbar tid, som påverkas av ev. nya röresler inom området). Den skickar dock inte upp nya rörelser inom "närvarotiden". Vill minnas att man kan be den trigga lampor beroende på hur ljust det är, men det är inget jag använt själv.

Men det kan finnas anledningar att välja någon annan sensor likaväl, kanske vill man ha fuktmätare i badrummet, så man startar evakueringsfläktar osv. Dessutom är HSM100 inte den vackraste... Alla går att få till funktionen med, med lite timers osv, som Bamsefar skriver.

Sedan kan valet även vara beroende på vilken kontroller man har bestämt sig för, vissa komponenter gillas inte av alla kontrollers.
Har någon testat Fibaros motion sensor som ser ut som ett öga? Den verkar både snygg och diskret.....

Finns det någon fördel med att använda Fibaros relay switch framför dimmern? Jag ser inte riktigt något anledning på var/när jag bara vill tända släcka en taklampa. Jag vill givetvis kunna dimmra all takbelysning....

Finns det någon liknande produkt som relay switch och dimmern, som man kan placera bakom ett el-uttag? (istället för wall plugs) för att sedan kunna sätta på/stänga av el-uttagen?
 
Använd reläbrytaren bakom uttagen.
 
crazytok skrev:
Har någon testat Fibaros motion sensor som ser ut som ett öga? Den verkar både snygg och diskret...
Jag har den. Jag har inte lekt så mycket med den men tycker att räckvidden i längsled är lite klent tilltagen.

Hustrun tyckte blinkandet var obehagligt så jag har dämpat ljusstyrkan lite.

Storleksmässigt är den nog marginellt större än en golfboll och man får med ett perfekt vägg/takfäste.
 
Redigerat:
Tycker fibaros Rörelsesensor är trevlig. Diskret och liten. Har ett par stycken
 
Det största problemet är att Fibaros rörelsensor har buggar i sig så det första man måste göra är att stänga av vibrationssensor för annars kommer man bara få problem. Inte heller stöds den fullt ut i hc2
 
Hur är det med larm till hus. Ser att Fibaro har lite men inte så avancerat som t.ex Verisure har. Kan man integrera ett 3rd part larm (typ Verisure) till Fibaro på något vis?

Edit: Den som söker skal finna
 
Redigerat:
Bamsefar skrev:
Det största problemet är att Fibaros rörelsensor har buggar i sig så det första man måste göra är att stänga av vibrationssensor för annars kommer man bara få problem. Inte heller stöds den fullt ut i hc2
Vad för problem och hur stöds den inte?
 
HC2 med icke beta/alfa programvara stödjer inte vibrationssensorn, som i sin tur - och det är enbart en tidsfråga baserat på de 5 fibaro rörelse/ljussensorer jag äger - innebär att den kommer att "frysa" i något läge (och helt enkelt upphöra att fungera/rapportera sensorvärden). Det normala blir då att man måste exkludera och inkludera sensorn för att väcka den till liv. Och då får den nytt enhetsid osv. Verkligen inte användbart. Så alternativet är alltså att stänga av vibrationssensorn - och då fungerar den bra. Så pga buggar i mjukvaran kring vibrationssensorn, så kan man alltså inte återställa sensorn från HC2 eftersom den inte stödjer funktionen. Sensorn i sin tur verkar inte vara riktigt kry i sin programvara heller eftersom just vibrationssensorn inte går att påverka....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.