Undrar vad bestämmelserna är om detta:
vp rör under golv och upp i väggarna( det är bara ca 20-25 mm mellan inner och yttervägg) därför inga infällda dosor och uttag, men om man har vp röret kapat jäms med innerväggen och sätter en dosa(kulo eller dyl) utanpå röret, drar FK fram till dosan och från dosan EKLK eller EKRK till eventuella uttag och strömställare.

Kan inte dra rören i taket, bara i golvet och väggarna, dosorna ska gömmas i skåpen.

Detta är ett kök i en stuga.

Mesta frågan gäller om man kan sätta dosan utanpå rörutsläppet.

Andra förslag mottages, det blir 8 grupper totalt, så helt utvändig kabeldragning blir det inte tal om.

MVH jan

S
Jag skulle fälla in alltihop. Du frågade också vad bestämmelserna säger och de säger att du inte får göra något av detta själv.

H
Hej Jan!
Jag tycker din beskriver verkar att fungera, men den känns inte helt proffsig. Det går aldrig att yttra sig utan att ha sett det live.

Jag tycker dock du ska tänka på föregående inlägg. El är inget att leka med.

Byggarna ska bara rikta upp väggarna med gipsskivor, det blir som mest ca 25 mm mellanrum, det finns inte plats med infällda dosor mm.

Jag frågade om man får lov att montera dosan utanpå utgången på vp röret?

Jag spånar ihop ritning och bästa möjliga dragning till dem som ska göra det.
Jag vet vad jag får göra när det gäller el, men inte helt säker på just detta med dosorna utanpå rör.

Hade det gått så givetvis infälld installation, men nu går det inte, då är det väl  bättra att dölja så mycket så möjligt,  dosorna kommer att sitta dolda inne i skåpen, enstaka kablar som går till strömbrytare och uttag kommer att synas.

Mikael_L
Helt klart intressant.

sawsaw skrev:
Jag skulle fälla in alltihop. Du frågade också vad bestämmelserna säger och de säger att du inte får göra något av detta själv.
Alltid detta svar, jag är anställd i en firma med 2 anställda, han som jag ska göra jobbet med har AB-behörighet, alltså får jag göra detta jobb.

Om jag behöver svar på om jag får utföra ett arbete, då lovar jag att skriva detta specifikt, annars behöver jag inte sådana svar.

MVH Jan

Hmm en liten tanke bara. jag är inte någon elektriker eller så men jag vet inte men om din kollega nu har rätt behörighet. hmm borde då inte han veta detta?

Bara en Tanke "förlåt"

S
falukorv skrev:
Jag spånar ihop ritning och bästa möjliga dragning till dem som ska göra det.
Om det nu är en elektriker som ska göra det så fixar han att fälla in rubbet! Du skulle ju ändå täcka allt, eller?

A-sson skrev:
Hmm en liten tanke bara. jag är inte någon elektriker eller så men jag vet inte men om din kollega nu har rätt behörighet. hmm borde då inte han veta detta?

Bara en Tanke   "förlåt"
Han vet, men jag ska göra ritningen för att lära mig.

sawsaw skrev:
Om det nu är en elektriker som ska göra det så fixar han att fälla in rubbet! Du skulle ju ändå täcka allt, eller?
Inte lätt att fixa om man inte är trollkarl, men kanske ni är det, hur lyckas du dölja t.ex en apparatdosa om det är ca 20mm mellanrum??

Detta är något som man inte får lära sig i utbildningen till elektriker, jag är intressarad av hur man fixar det, kan inte sawsaw förklara?

MVH Jan

Går det inta att hugga in dosorna i väggen eller gå upp med röret och kröka ut vid uttag och brytare? Några dosor måste finnas men annars ser jag inte vitsen med att sluta längre ner, sätta kulodosa och gå vidare? Hur kommer du upp till taket för takarmatur?

Vad är det för sorts yttervägg och hur tjock är den?

Ytterväggen är massiva timmerstockar isoleringen är halm(lera, uttagen till takarmaturerna kommer att sitta på väggen 150mm undet taket enligt SS.

Jag tänkte dra vp rören upp i väggarna, böja ut det och och montera uttagen direkt utanpå röret på dem uttagen som har egen grupp, på dem grupperna som ska ha flera anslutningspunkter tänkte jag att sätta ex en kulodosa utanpå röret och från dosan dra utvändigt, hade jag fått in dosorna infällt så givetvis slipper man ju att dra kablarna utvändig, men om det inte går så måste det ju vara bättre att fälla in så mycket så möjligt av instalationen, den utvändiga delen kommer till största delen att gömmas bakom skåp.

Visst går det att fräsa in dosor i timmervägg, men du kan ju ha utvändiga dosor, uttag och brtytare och rören infällt. Alltså rörutlopp vid dosor och sedan vidare med rör till brytare mm.

Edit :  Ser att det är precis det som Fotografen skrivit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.