24 609 läst · 223 svar
25k läst
223 svar
Alla:Är det någon som vill ordna så att unga småbarns föräldrar har råd att köpa hus?
15 % regel tillkom väl för att stabilisera marknaden.
Jag personligen har inget emot 15% krav på kontantinsats och amorteringskrav.
Men hur gynnar det låntagaren och gör det enklare när man ändå kan låna till den genom blancolån?
Eftersom folk som inte innehar 15% alltid kommer att kunna låna till den så kommer vi ändå se höga priser och skuld.
Då kanske det är bättre att ha 10% som krav och krav på högre amortering.
Banken kommer aldrig bry sig om kontantinsats de vill helst låna ut 100% och gärna så dyrt som möjligt.
Jag personligen har inget emot 15% krav på kontantinsats och amorteringskrav.
Men hur gynnar det låntagaren och gör det enklare när man ändå kan låna till den genom blancolån?
Eftersom folk som inte innehar 15% alltid kommer att kunna låna till den så kommer vi ändå se höga priser och skuld.
Då kanske det är bättre att ha 10% som krav och krav på högre amortering.
Banken kommer aldrig bry sig om kontantinsats de vill helst låna ut 100% och gärna så dyrt som möjligt.
För vilken uträkning? Det känns som om du pratar om nåt helt annat än jag.
Det banken behöver veta är hur mycket pengar jag har i månaden att betala ränta med, det kan de inte räkna ut enbart mha marginalskatt och ränteavdrag.
Det banken behöver veta är hur mycket pengar jag har i månaden att betala ränta med, det kan de inte räkna ut enbart mha marginalskatt och ränteavdrag.
Det var detta jag svarade på. För att kunna beräkna ränteavdrag behöver man lite förenklat veta marginalskatten.Nerre skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 376 inlägg
Det är väl ganska solklart att den som kan komma ifråga för att banken skall gå med på att låna ut, också har utrymme att få göra ränteavdrag. Annars kommer du inte i närheten av att få låna.
Du menar att för bankens del räcker det med att man har råd att betala 70% av räntan? För avdraget är ju max 30%.
Det känns ju mer rimligt att banken tittar på om man har råd att betala HELA räntan, och bortser från ränteavdraget.
Det känns ju mer rimligt att banken tittar på om man har råd att betala HELA räntan, och bortser från ränteavdraget.