26 085 läst · 62 svar
26k läst
62 svar
Köpt hus med skyddsrum - dolt fel ?!
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Förstår inte riktigt.
Durkplåten på golvet, vad är under den, en pumpgrop?
Luckan sitter på väggen bakom cykelkorgen?
Ligger luckan över mark eller mynnar det ut under marknivå?
Durkplåten på golvet, vad är under den, en pumpgrop?
Luckan sitter på väggen bakom cykelkorgen?
Ligger luckan över mark eller mynnar det ut under marknivå?
Man får ju inte mura igen det eftersom det är ett skyddsrum - man får inte göra några ändringar alls
Så vi har ju ingen Aning om hur det ser ut på andra sidan..
Så vi har ju ingen Aning om hur det ser ut på andra sidan..
Nej nej - plåten har inget med själva utrymmet att göra , den hör till gym-grejerna!
Luckan och utgången ligger under mark - men man kommer sedan upp och ut Under altanen
Så visst - vi skulle ju behöva slita upp hela altanen för att kolla hur det ser ut - men Det är inget vi är så sugna på att göra Nu innan vi vet vad vi har för möjligheter/rättigheter !
Luckan och utgången ligger under mark - men man kommer sedan upp och ut Under altanen
Så visst - vi skulle ju behöva slita upp hela altanen för att kolla hur det ser ut - men Det är inget vi är så sugna på att göra Nu innan vi vet vad vi har för möjligheter/rättigheter !
Är skyddsrummet fortfarande i "drift" ?Miriam Politis skrev:
Var ska ni utrymma till? Dvs vad är på andra sidan?
Murar ni igen det så är det ju bara att bila upp det "i händelse av krig"
Det gör ni på någon timme. Men kanske är som du säger att man får problem om det sker kontroller etc men det borde ni få för en undermålig lucka med.
Dock mäkta imponerad över att ni har möjlighet att bygga ett eget " panic room"
Går man ut i en tunnel? Hur ser den ut?
Dvs är skyddsrummet i drift så ansvarar ni förmodligen också för att tunneln är hel
Går man ut i en tunnel? Hur ser den ut?
Dvs är skyddsrummet i drift så ansvarar ni förmodligen också för att tunneln är hel
Ja men precis.. Du får ju eg. göra vad du vill - Men du ska kunna återställa allt inom 48tim
Nu vet vi ju att vi aldrig kommer behöva använda skyddsrummet - känns föga troligt..! Så man måste söka tillstånd om man vill ta bort det!
Och bara att bila upp luckan för att kolla hur det ser ut där inne känns inte så säkert - framför allt med tanke på att det troligtvis är förstört av vatten!
Nu vet vi ju att vi aldrig kommer behöva använda skyddsrummet - känns föga troligt..! Så man måste söka tillstånd om man vill ta bort det!
Och bara att bila upp luckan för att kolla hur det ser ut där inne känns inte så säkert - framför allt med tanke på att det troligtvis är förstört av vatten!
Om skyddsrummet är förfallet och inte känns säkert så har det nog spelat ut sin roll.Miriam Politis skrev:Ja men precis.. Du får ju eg. göra vad du vill - Men du ska kunna återställa allt inom 48tim
Personligen så hade jag nog rustat upp det
Skyddsrum är väl lite unikt i ett bostadshus?
Om inte så är tunneln en perfekt kattlucka
Men dolt fel tror jag blir svårt tror jag, ett skyddsrum borde väl ställa högre krav på besiktningen och vad kan man förvänta sig av ett skyddsrum från den tiden?
Men säljaren måste väl ha en skyldighet att upplysa oss om att det läcker in Litervis med vatten i källaren Varje gång det regnar..
Det står Inget om det i hans egna papper och/eller i besiktningsprotokollet om detta
10liter skurade vi upp En dag förra veckan
Det är lite mer än "fuktspärren är gammal"
Det står Inget om det i hans egna papper och/eller i besiktningsprotokollet om detta
10liter skurade vi upp En dag förra veckan
Det är lite mer än "fuktspärren är gammal"
Men hur menar du då..?
Det läcker in vatten från skyddsluckan , som är igenbommad
Ska man som köpare bila upp den då för att kolla om den är Ok el. inte..
Detta är ju ett problem som vi Vet att säljaren måste ha haft Länge - men vaken upplyst mäklaren el. besiktningsmannen om
Hur ska man kunna upptäcka detta , så länge man inte hade varit på visningen en regnig dag!
Det läcker in vatten från skyddsluckan , som är igenbommad
Ska man som köpare bila upp den då för att kolla om den är Ok el. inte..
Detta är ju ett problem som vi Vet att säljaren måste ha haft Länge - men vaken upplyst mäklaren el. besiktningsmannen om
Hur ska man kunna upptäcka detta , så länge man inte hade varit på visningen en regnig dag!
Köparens undersökningsplikt väger mycket tyngre än säljarens undersökningsplikt.
Säljaren har väl inte sett det som ett fel, eller problem därför har han inte nämnt det. Det är inte olagligt att vara korkad.
Så skippa det hela med säljarens ansvar.
Du säger att luckan är igensvetsad? hur ska du då kunna öppna den i händelse av krig?
Dessutom mynnar den ut under altanen? hur vet ni detta?
Sedan sist men inte minst.... gjorde ni en egen besiktning?
Jag har väldigt svårt att se detta gå som dolt fel.
Säljaren har väl inte sett det som ett fel, eller problem därför har han inte nämnt det. Det är inte olagligt att vara korkad.
Så skippa det hela med säljarens ansvar.
Du säger att luckan är igensvetsad? hur ska du då kunna öppna den i händelse av krig?
Dessutom mynnar den ut under altanen? hur vet ni detta?
Sedan sist men inte minst.... gjorde ni en egen besiktning?
Jag har väldigt svårt att se detta gå som dolt fel.
Tror ni bör öppna luckan och hitta var vattnet kommer ifrån
Om det är en tunnel så kan det kanske vara öppningen under altanen som är sönder, leder vattnet till luckan som sedan läcker in.
Borde väl finnas ritningar på detta hos kommunen?
Edit
Jag måste erkänna att jag är jättenyfiken..
Kan ni inte bara öppna lite och ta lite kort =P
Om det är en tunnel så kan det kanske vara öppningen under altanen som är sönder, leder vattnet till luckan som sedan läcker in.
Borde väl finnas ritningar på detta hos kommunen?
Edit
Jag måste erkänna att jag är jättenyfiken..
Kan ni inte bara öppna lite och ta lite kort =P
Men eftersom det är ett skyddsrum - som dåvarande ägare fått bidrag från kommunen för att bygga
Det Finns ju material för att öppna upp det - det finns hur mkt grejer som helst i huset som hör till skyddsrummet
Men nä visst - vi har inte gjort en Egen besiktning eftersom besiktningsprotokollet inte visade några fel m.m - vi Känner mäklaren privat och Han hade sagt om det var nåt fel
Jag kan inte påstå att vi är särskilt blåögda och att detta hade varit Helt solklart att se..
Det Finns ju material för att öppna upp det - det finns hur mkt grejer som helst i huset som hör till skyddsrummet
Men nä visst - vi har inte gjort en Egen besiktning eftersom besiktningsprotokollet inte visade några fel m.m - vi Känner mäklaren privat och Han hade sagt om det var nåt fel
Jag kan inte påstå att vi är särskilt blåögda och att detta hade varit Helt solklart att se..