Har ringt kommunen och dom ska återkomma ! Dom fattade ingenting först - hör inte till vanligheterna att man har sånt skyddsrum längre i villa
Så dom hade ingen aning om Vem
Som kunde nåt om det ens...
 
Mikael_L
Har jag missuppfattat något här nu?, men ...
Miriam Politis skrev:
Genom luckan! Den är ju igensvettsad och man ser att den blivit tätad flertal gånger med tjära

Känns ju märkligt att det ens kan va godkänt.. OM man skulle behöva ta sig ut genom den är det ju knappast möjligt..
Detta är alltså synligt direkt man bara går ner i källaren? Ni har inte behövt riva några väggar eller så (typ) för att finna detta?
Och sen är det dessutom synliga tecken på vattenskador längs väggarna runt golvet i rummet?

Och nu frågar du om detta är ett dolt fel?

Då blir min fråga, på vilket sätt är detta dolt?
 
Miriam Politis>Men nä visst - vi har inte gjort en Egen besiktning

I så fall är du nog relativt rökt, i alla fall om jag tolkat andra inlägg på forumet rätt.
 
Odjuret skrev:
Köparens undersökningsplikt väger mycket tyngre än säljarens undersökningsplikt.
Säljaren har väl inte sett det som ett fel, eller problem därför har han inte nämnt det. Det är inte olagligt att vara korkad.
Så skippa det hela med säljarens ansvar.
Du säger att luckan är igensvetsad? hur ska du då kunna öppna den i händelse av krig?
Dessutom mynnar den ut under altanen? hur vet ni detta?

Sedan sist men inte minst.... gjorde ni en egen besiktning?

Jag har väldigt svårt att se detta gå som dolt fel.
Är du säker på att detta inte faller under säljarens upplysningsplikt? Har det runnit in stora mängder med vatten så snart det regnat bordet väl det omfattas av upplysningsplikten?

/Krille
 
Kanske lit OT men här är ett regelverk för skyddsrum.http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060545.htm
Det har ju påpekats i säljarbesiktningen om tätskikt så frågan är löst TS skulle företa en fördjupad undersökning enligt gängse regler/norm, men TS ha inte ens låtit göra en egen besiktning och tydligen inte heller någon koll på om det är ett skyddsrum i dag enligt regelverket.För regelverket talar om ansvar att sköta detta skyddsrum så det är i gott skick.
 
Varför skulle det Inte vara ett skyddsrum fortf. ? Det framgår ju av köpekontraktet att det är ett skyddsrum - därför får källaren inte räknas med i varken boyta eller biarea , just för att du inte får göra ändringar i skyddsrummet..
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Säljaren svarar NEJ på alla frågor om fukt/vatten - men när vi ringer honom vet han om problemet
 
D09
Miriam Politis skrev:
[bild]


Säljaren svarar NEJ på alla frågor om fukt/vatten - men när vi ringer honom vet han om problemet
Vet inte huruvida det går under "osant intygande" men det hjälper inte er tror jag.

Tråkigt att det inte blev som ni väntade er, ett ärligt svar från säljaren hade ju varit bättre.

Men nu har ni chansen att bli proffs på skyddsrum :)
 
Dolda fel har liksom ingenting att göra med huruvida säljaren har talat om dem eller inte. Det är därför man som köpare har en undersökningsplikt.
 
Mikael_L
Mja, intyget ifråga öppnar nog en liten liten möjlighet till ett case.
Troligen fortfarande mycket svagt, men ändå.

Intyget, som är skriftligt och allt, och minskar köparens undersökningsplikt något.

Men det är viktigt att inse att undersökningsplikten väger starkare än upplysningsplikten för säljaren.
Och vad upplysningen egentligen avser kan ofta vridas och vändas på en del.

Ni har definitivt inget klockrent case, men det gick väl ifrån omöjligt till bara nästan omöjligt ... ;)
 
Jo, det finns en koppling mellan intyg från säljaren och dolda fel. Intygar säljaren något så minskar detta köparens undersökningsplikt.

Edit: 2:a på bollen :)
 
Mikael_L
Jag skulle kunna skriva lite saker nu, men jag avstår ifall säljaren kanske läser eller kommer att läsa tråden ...

Men jag skickar TS ett PM. :)
 
>Intygar säljaren något så minskar detta köparens undersökningsplikt.

Samtidigt måste det varit rätt uppenbart att det läckt vatten. Nog för att undersökningsplikten minskar, men man kan ju inte blunda helt för hur det ser ut.

Men visst, det är synnerligen fult att blåneka så på frågelistan.
 
"Samtidigt måste det varit rätt uppenbart att det läckt vatten. Nog för att undersökningsplikten minskar, men man kan ju inte blunda helt för hur det ser ut."


Jag kan lova dig att man inte ser en tillstymmelse till fuktskada/vattenskada om bara betongen får torka några dagar.. Då hade vi Självklart påpekat detta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.