25 925 läst · 89 svar
26k läst
89 svar
Hur mycket fusk i ditt hem?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Du är nästan rätt, men det var EKKJ 3x2,5/2,5 som blev förbjuden att använda som stigare vid nyinstallation av det skälet som du nämner att PEN skulle vara lägst 10mm2 istället för att som tidigare endast ha samma area som fasledarna. EKKJ 4x2,5/2,5 och N1XV 5G2,5 har aldrig varit förbjudna för att då är nolla och jord separata ledare.urbanandersson skrev:Hej!
Jag vet inte vilken föreskrift.
Det var kanske blå boken?
Anledningen var att summan av pe och n ledningarna måste vara minst 10mm2. Så det betydde 5g6 eller 4x10. Sen fanns det nog nåt trick att dra extra jord eller nåt sånt, men det är sånt som inte var gängse standard. Varför det blev godkänt med 5g2.5 igen vet jag inte.
Urban
//Patrik
Bo:
Nej just det, jag tänkte 9 FK från början, men kom på att jag var tvungen att ha en tändtråd i samma rör och det gick inte in utan besvär, och tänkte att varför ska jag ha tre parallella PE så jag slog ihop alla PE till en 2,5kvadrat fram till dosan där det delar sig, så det är 8 FK i det röret.
Ja det är lite si och så med belastningsförmågan där faktiskt. Har C-karakteristik på dvärgarna. Dock är det inte längre än 1 meter det är så packat, och sen en meter med 7 FK, sen sprider det sig.
Kollade upp förimpedansen från leverantören och räknade på utlösningsvillkoret mha det gamla vattenkokartricket och det var så jäkla bra så det går på ett ut tänkte jag. Inte för att det spelar någon roll egentligen om man sitter och drar precis 10A på varenda tråd..
JFB finnes i alla fall.
Nej just det, jag tänkte 9 FK från början, men kom på att jag var tvungen att ha en tändtråd i samma rör och det gick inte in utan besvär, och tänkte att varför ska jag ha tre parallella PE så jag slog ihop alla PE till en 2,5kvadrat fram till dosan där det delar sig, så det är 8 FK i det röret.
Ja det är lite si och så med belastningsförmågan där faktiskt. Har C-karakteristik på dvärgarna. Dock är det inte längre än 1 meter det är så packat, och sen en meter med 7 FK, sen sprider det sig.
Kollade upp förimpedansen från leverantören och räknade på utlösningsvillkoret mha det gamla vattenkokartricket och det var så jäkla bra så det går på ett ut tänkte jag. Inte för att det spelar någon roll egentligen om man sitter och drar precis 10A på varenda tråd..
JFB finnes i alla fall.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 438 inlägg
Fortfarande sammantaget 6 belastade ledare och inget av det nu nämner (C-dvärgar, 1 meter, förimpedans, utlösningsvillkor) har någon inverkan på den maximala belastningsström som ledarna tål. Men det blir ett problem först efter hög last under lång tid (flera år) så det är ingen fara på taket, bara lite formellt fel, och vi är ju ganska noga här tvärtemot vad somliga nykomlingar tror
Bo:
Ja det är ju så, formellt.
Men jag tror det är lugnt. De hungrigaste förbrukarna i röret är tvättmaskinen och vattenkokaren. Tvättar så sällan så ibland är jag tvungen att fylla på vattenlåset pga lukt, och vattenkokaren plockar jag bara fram när jag får fikabesök, och det händer inte särskilt ofta det heller. Haha!
Ja det är ju så, formellt.
Men jag tror det är lugnt. De hungrigaste förbrukarna i röret är tvättmaskinen och vattenkokaren. Tvättar så sällan så ibland är jag tvungen att fylla på vattenlåset pga lukt, och vattenkokaren plockar jag bara fram när jag får fikabesök, och det händer inte särskilt ofta det heller. Haha!
Redigerat:
Varför 2,5kvm PE? Finns väl ingen som helst anledning till detta.MadModder skrev:Bo:
Nej just det, jag tänkte 9 FK från början, men kom på att jag var tvungen att ha en tändtråd i samma rör och det gick inte in utan besvär, och tänkte att varför ska jag ha tre parallella PE så jag slog ihop alla PE till en 2,5kvadrat fram till dosan där det delar sig, så det är 8 FK i det röret.
Om vi nu ska vara petnoga så hade det väl varit bättre att köra 1,5kvm gemensam PE, och istället öka upp några av de belastade ledarna till 2,5kvm för att minska effektbelastningsproblemet i röret.
Jag är inte 100% säker på detta, men är det inte så att det till och med är tillåtet att köra gemensam nolla för tre enfasgrupper på olika fas ut till en kopplingsdosa och splitta nollan där? (Alltså i undantagsfall om det inte finns någon annan rimlig lösning, och det tydligt märks upp som en sådan splittad trefasgrupp)
Då löser man belastningsproblemet i röret...
Ja, såtillvida det är tre olika faser kan man använda en nolla med samma area som övriga ledare. Är strömmen dessutom lika stor i alla fasledare blir strömmen i nollan noll.
Nu finns bara en fas in hit som fördelas över alla grupper och då måste man addera strömmarna så en gemensam nolla för tre grupper måste då klara minst 30A.
Teoretiskt sett skulle det också kunna bli generaljordfel på tre grupper samtidigt och då går ju all ström genom PE som då måste klara alla tre grupper tillsammans. Visserligen kommer JFB att bryta illa kvickt, men tänk om den skulle fallera?
Så jag gick upp ett steg i dimension. Dock skulle jag väl ha behövt gå upp till 6-kvadrat för att klara 30A kontinuerligt men då hade inget annat fått plats.
En annan lösning hade varit att utnyttja röret till spisuttaget att dra kablar i till en undercentral i köket.
Men för att återknyta till fusk, eller "fusk". Det här är en av flera centraler i en kompis garagebyggnad. Han skulle ha helt ny el i ett rum, och en egen grupp för det. Det satt ett gammalt runt sprucket bakelituttag på väggen med nån stel jäkla plåtmantlad kabel. Det är den som är nedriven och hänger framför. Njaä, sa jag, det där ormboet rör jag inte!
Byggt 1960, och någon tidigare ägare har kopplat friskt. Kompisen upptäckte för bara ett par veckor sen att i ena garaget finns ingen förbindelse till jord i uttagen runt arbetsbänken...
Nu finns bara en fas in hit som fördelas över alla grupper och då måste man addera strömmarna så en gemensam nolla för tre grupper måste då klara minst 30A.
Teoretiskt sett skulle det också kunna bli generaljordfel på tre grupper samtidigt och då går ju all ström genom PE som då måste klara alla tre grupper tillsammans. Visserligen kommer JFB att bryta illa kvickt, men tänk om den skulle fallera?
Så jag gick upp ett steg i dimension. Dock skulle jag väl ha behövt gå upp till 6-kvadrat för att klara 30A kontinuerligt men då hade inget annat fått plats.
En annan lösning hade varit att utnyttja röret till spisuttaget att dra kablar i till en undercentral i köket.
Men för att återknyta till fusk, eller "fusk". Det här är en av flera centraler i en kompis garagebyggnad. Han skulle ha helt ny el i ett rum, och en egen grupp för det. Det satt ett gammalt runt sprucket bakelituttag på väggen med nån stel jäkla plåtmantlad kabel. Det är den som är nedriven och hänger framför. Njaä, sa jag, det där ormboet rör jag inte!
Byggt 1960, och någon tidigare ägare har kopplat friskt. Kompisen upptäckte för bara ett par veckor sen att i ena garaget finns ingen förbindelse till jord i uttagen runt arbetsbänken...
Redigerat:
Oftast är det helt OK att gå ner en dimension på PE, så har man tre grupper matade av samma fas dvs 3x1,5=4,5 mm2 så räcker 2,5 mm2 även för det ytterst osannolika fallet att alla grupperna jordsluts samtidigt.
PE behöver inte hålla för 30A kontinuerligt, utan ska enbart blåsa säkringarna, och då handlar det för övrigt om många hundra Amperé i vilken installation som helst.
PE behöver inte hålla för 30A kontinuerligt, utan ska enbart blåsa säkringarna, och då handlar det för övrigt om många hundra Amperé i vilken installation som helst.
Sant. Fast i det högst osannolika fallet att JFB fallerar och det hamnar en resistans på 23 Ohm mellan fas och jord på tre ställen samtidigt? Kanske en sannolikhet av 1 på 9,51*10^14 att det skulle ske just idag?
Men nu ligger det en FK på 2,5 där sen ett par år tillbaks och det är inget jag tänker göra något åt. Jag tänkte så då.
Men nu ligger det en FK på 2,5 där sen ett par år tillbaks och det är inget jag tänker göra något åt. Jag tänkte så då.
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Erik_1972 skrev:precis min mening, och den fick jag via offert.se tjänsten, vilket bara handlar med auktoriserade hantverkare vad jag förstått, och dom skickar förfrågan till 3-5 stycken som finns i min närhet, Klippan i norr västra Skåne, och nej, jag leker inte med elen, så jag har inte fått bytt mitt skåp, jag bara säger att många som får såna bud som jag fick, kanske börjar fixa sakerna själva, kvittar om man får eller ej, man får inte heller köra för fort, men alla gör det. 600:- timmen, vad koster centralen, 2000:- det lämnar då 8000:-till 600:- timpeng, det ger 13,33 timmar, vilket låter rätt överdrivet, vad tar det att byta en central ?, 4-5 timmar, bör väl inte ta mer, säg 5 timmar, då koster elektrikern 1600:- timmen. så nej jag förstår fullt ut varför många mixtrar med elen själva.
För att få rätsida på detta...
Min granne är bilmekaniker, han sa att deras timpris ligger på 680kr/tim, mitt pris är 400kr/tim på löpande. Vem är dyr?
Sen är din räkning lite konstig... Du kan köpa material på jula och betala 30 kr per säkring, men jag VÄGRAR installera det för blir det problem sen så kan du ge dig fan på att Jula inte kommer stå som ansvarig. Material på 2000kr då är det en jävligt liten central. Enkel räkning, nu har jag inte priserna exakt i huvudet.
Huvudbrytare 150kr
Jordfelsbrytare 500kr/st
Dvärgbrytare 50kr/st
Sen tillkommer, RK (kopplingskabel), Fasskenor, Överkopplingsbygel, Själva centralen (kapslingen).
I en villa sätter jag helst 2 jordfelsbrytare för att få selektivitet samt att förbereda för eventuella läckströmmar i framtiden. Samt räknar på minst 4-6 timmar felsökning i gamla hus. Inte allt för sällan man hittar 4 ledare fram till spishäll där man fuskat till det och använder Jorden som Nolla, vilket gör då att jordfelsbrytaren löser. Sen tillkommer isolationsmätning, sumring av jord i alla jordade uttag osv osv...
Sen är min åsikt, byter DU en villacentral med t.ex 20 säkringar på 4-5 timmar så skall du ringa mig, då anställer jag dig direkt. Från grossist till kund är det alltid minst 1 timmas restid för den dagen fram och tillbaka, det lämnar då i ditt resonemang på 4-5 timmar kvar ca 3-4 timmar kvar att demontera, märka upp, koppla nya centralen, mäta alla punkter, sumra äkta jord mm på den tiden... Som sagt fixar du det så ring mig så skall du få ett BRA betalt arbete...!
Jag brukar faktiskt säga MAX pris till mina kunder, att går det snabbare och smidigare så får det centralbytet billigare.. Då är jag ärlig så långt det går, kunden har alltid möjlighet att köra löpande. Men vid fast pris måste jag ta i åtanke alla möjliga fel...
I ditt fall med din offerta.se förfrågan... Var det någon som tittade på din central innan de lämnade pris? Annars kan jag mer än väl förstå att de tar till ordentligt för att ha i åtanke alla fel mm som kan finnas.
Medlem
· Södermanland
· 96 inlägg
Du har inga brandvarnare heller va ?platon1980 skrev:Som nämnt ovan; om en kabelapa inte kostade lika mycket som en raketforskare skulle t.o.m. jag kunna tänka mig att ta hem en.
Har funderat på jordfelsbrytare för hela anläggningen, men inte tagit mig tid för detta. Igen, låta någon hantverkare komma hit och mjölka är inte aktuellt i dagsläget. För mig är det helt märkligt att en person med gymnasiekompetens kan vara värd den timpenning som är gällande. Å andra sidan är väl ändå elektriker den mest komplexa hantverkarrollen.
Förstår inte de som INTE installerar jordfelsbrytare, världens billigaste livförsäkring.
Vet inte om det räknas som fusk direkt, men vissa infällda kopplingsdosor i vårat hus och garage kan vara lite för välfyllda dock är antalet ledare under vad tillverkaren rekommenderar.
Har dock avlägsnat alla irriterande tomtehattar och ersatt med wagos, en fullproppad kopplingsdosa med en massa tomtehattar gör mig alltid nervös av någon anledning så fort man måste in och göra en komplettering. HAr varit med om en massa instalaltioner där tomtehattar mer eller mindre har trillat ut lösa när man skruvat bort skyddslocket, eller ännu vanligare, att en eller flera tåtar lossnar när man börjar peta.
Har också på min "att göra" lista att ta fram ett kopplingsschema till garaget. Kommer dock att göras inför en ev. försäljning.
/S
Har dock avlägsnat alla irriterande tomtehattar och ersatt med wagos, en fullproppad kopplingsdosa med en massa tomtehattar gör mig alltid nervös av någon anledning så fort man måste in och göra en komplettering. HAr varit med om en massa instalaltioner där tomtehattar mer eller mindre har trillat ut lösa när man skruvat bort skyddslocket, eller ännu vanligare, att en eller flera tåtar lossnar när man börjar peta.
Har också på min "att göra" lista att ta fram ett kopplingsschema till garaget. Kommer dock att göras inför en ev. försäljning.
/S
Kan man ha för många säkringar i ett hus? När jag bytte el i mitt hus från 1965 ville jag ta bort dosorna i källaren som fördelade elen till olika rum och garage. Det resulterade i att jag har 11 enfas säkringar och tre trefassäkringar alla på 10 amper.
När en elektriker var hemma och installerade fjärravläsning för ej och fjärrvärme tyckte han att jag hade för många säkringar.
Funderar också på om det finns något fel på min elinstallation. Jag glömmde min häcksax ute och det kom en rejäl regnskur vilket resulterade i att jordfelsbrytaren och säkringen löste ut. Jag återställde jordfelsbrytaren som omedelbart löste ut igen. Om säkringen löst ut och kabeln till häcksaxen var strömlös varför löste jordfelsbrytaren ut. Finns det krypström som går genom säkringen?
När en elektriker var hemma och installerade fjärravläsning för ej och fjärrvärme tyckte han att jag hade för många säkringar.
Funderar också på om det finns något fel på min elinstallation. Jag glömmde min häcksax ute och det kom en rejäl regnskur vilket resulterade i att jordfelsbrytaren och säkringen löste ut. Jag återställde jordfelsbrytaren som omedelbart löste ut igen. Om säkringen löst ut och kabeln till häcksaxen var strömlös varför löste jordfelsbrytaren ut. Finns det krypström som går genom säkringen?
Nej, idag sätter man som regel många säkringar vid nyinstallation, inget att vara ledsen över.
Ja precis, kabeln var som du skriver inte strömlös, det ska inet mycket till för att lösa ut en jordfelsbrytare. Åtgärda problemen innan du återställer skyddsanordningarna.
Ja precis, kabeln var som du skriver inte strömlös, det ska inet mycket till för att lösa ut en jordfelsbrytare. Åtgärda problemen innan du återställer skyddsanordningarna.