elmont skrev:
Bo kan du tala om när det är OK att "låna" skyddsjord från en grupp till en annan? Jag kan tyvärr inte komma på att det skulle vara OK i nått fall.
Det är inte ok. Det är heller inte ok att tolka mitt inlägg som att det skulle vara allmänt ok. Det liknar ordspråket Ger man någon lillfingret så tar de hela handen.

Då tråden löper i väg lite kan jag lika gärna fortsätta vara uppkäftig, och som komplement till mitt förra inlägg säga att

- det är fusk att inte veta vad man gör,
- det är fusk att följa reglerna utan att förstå dess motiv och innebörd,
tycker jag.

Där skyddsjord används ska PE-ledaren ingå i samma kabel eller rör, punkt.

Om det i undantagsfall är praktiskt orimligt kan man nalla PE någon annanstans, under förutsättning att man hanterar riskerna (där några nämns i tråden) så att samma säkerhetsnivå uppnås (tredje punkten i #6). Allt enligt a) lagar, b) förordningar och c) föreskrifter som tillåter dylika avsteg från d) reglerna under dessa förutsättningar (ja, det ska dokumenteras också). Jo jag vet, jag skrev inte allt detta tidigare...ska skärpa mig..

För att förekomma spekulanter så är det bäst att även nämna att det finns regler för separat framdragen skyddsledare som i så fall ska följas, men nog om det här.
 
  • Gilla
bananarne och 2 till
  • Laddar…
Vid det 9:e besöket vid kaffemaskinen fick jag ett infall att jag bara skriver goja här på forumet - först säger jag att det inte är fel med separat PE och sedan att så gör man minsann inte...

Så här var var det:

elmont skrev:
Det är lite "intressant" att se vad som "folk" anser är fusk, och det gäller inte bara el utan över huvud taget inom byggverksamheten. Ofta tror "folk" att mindre bra, men helt regelrätta, lösningar är fusk. Av det som nämns i första inlägget så är det bara "lånet" av jord som är fusk (och dessutom ett allvarligt fel). Dessutom helt onödigt då man lika gärna skulle kunna lägga ytterbelysningen på samma grupp som ute uttaget.
Bo.Siltberg skrev:
Man kan inte ens kategoriskt säga att lånet av skyddsjord är fel, dvs emot reglerna. Det beror på...och är en tolkningsfråga.
Mjao, det är nog bra som det står ändå...men ok, lite onödigt var det. Sorry.
 
hempularen skrev:
Var har du två grupper i samma dosa? För utebelysningen uppfattade jag att det var vardagsrummets matning som användes.
Uttaget utomhus var ett gammalt infällt, satte en dosa där istället. I denna dosas kopplas gruppen från vardagsrummet (med tändtråd och nolla till ytterbelysningen) ihop med jorden från den grupp som går vidare till ett nytt, petsäkert, utanpåliggande uttag.
 
Angående lånad jord så har jag resonerat så att jag inte hade lust att dra om hela gruppen genom så gott som hela huset (källare->entréplan->vind->entréplan), valde fusket istället.

I lägenheten vi bodde tidigare hade man gjort likadant, pillat fram en ensam fk i undertaket från kylskåpets uttag ut till uttag och belysning på balkongen, som matades från belysningen från köket. Frågan är varför man inte lika gärna kunde ha tagit matningen även från kylskåpets uttag.
Utfört av elfirma.
 
Bo.Siltberg skrev:
Vid det 9:e besöket vid kaffemaskinen fick jag ett infall att jag bara skriver goja här på forumet - först säger jag att det inte är fel med separat PE och sedan att så gör man minsann inte...

Så här var var det:





Mjao, det är nog bra som det står ändå...men ok, lite onödigt var det. Sorry.
Haha, hoppas du inte dricker så mycket kaffe p.g.a byggahus.. Saker i skriven form blir lätt misstolkade men jag tror ingen tycker du skriver goja utan tvärtemot bidrar väldigt mycket till forumet, som en elinstallationernas Silbersky med en ängels tålamod, sen är ju risken också att den på andra sidan inte förstår vad som avses ibland varför tydlighet är viktigt, man får bara en begränsad bild och faktatext att dra slutsatser efter men det blir nog bra för det mesta. :)
 
  • Gilla
jsiei97 och 4 till
  • Laddar…
platon1980 skrev:
Angående lånad jord så har jag resonerat så att jag inte hade lust att dra om hela gruppen genom så gott som hela huset (källare->entréplan->vind->entréplan), valde fusket istället.

I lägenheten vi bodde tidigare hade man gjort likadant, pillat fram en ensam fk i undertaket från kylskåpets uttag ut till uttag och belysning på balkongen, som matades från belysningen från köket. Frågan är varför man inte lika gärna kunde ha tagit matningen även från kylskåpets uttag.
Utfört av elfirma.
Måste varit en praktikant..:rolleyes:
 
Att inte ha lust skulle inte jag låta innefattas av praktiskt orimligt :mad:
Sedan är som sagt frågan vilka åtgärder du tagit för att förhindra att skyddsjorden skadas eller kopplas bort av misstag etc.
 
Det är nog många äldre hus i vårt nya elslukande prylsamhälle som borde säkra upp sina fasbelastningar. Första indikationen är när säkringar löser ut, oftast när någon kör för fullt i köket.
 
Höja fasbelastningar.. Känns som rejält syftningsfel.. Huvudsäkringen eller mätarsäkring menar du..
 
Gunnar Bendreus skrev:
Det är nog många äldre hus i vårt nya elslukande prylsamhälle som borde säkra upp sina fasbelastningar. Första indikationen är när säkringar löser ut, oftast när någon kör för fullt i köket.
En första åtgärd är att kolla strömfördelningen mellan faserna. Den kan vara helt tokig med många ''planlöst'' anslutna enfasapparater. T.ex någon kopplar in enfasmaskiner till gamla trefas grupper utan tanke på helheten. Då kan flera effektslukande maskiner ''hamna'' på L 1 medan L 3 är nästan obelastad.
 
En stor anledning till att där finns fusk är säkerligen det skyhöga priset en elektriker för nästan ingenting, dom precis som alla andra hantverkare var dyra innan ROT avdraget kom, sen blev dom hutlöst dyra, jag fick för 2 år sen ett enda svar när jag undersökte möjligheten att byta gammaldags proppskåp mot nytt med automatsäkring, inga nya kablar, bara skåpbyte, pris: 30 tusen, med sådana priser så förstår jag väldigt väl att många skruvar sin el själv.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
Förutsatt att tvätt pch tork matas med två olika faser så riskerar inte nollan någon överbelastning.
Jo, om det går 10 A till tvättmaskinen och 10 A till tumlaren går båda strömmarna, dvs 20 A i nollan. Tänk på att nollan leder tillbaka strömmen för att kretsen ska vara sluten.
 
Nej, alla faser i en trefasgrupp är förskjutna så vid varje givet ögonblick blir det inte överbelastning. Annars hade man inte kunnat dra 3x16A.
 
bomer skrev:
Jo, om det går 10 A till tvättmaskinen och 10 A till tumlaren går båda strömmarna, dvs 20 A i nollan. Tänk på att nollan leder tillbaka strömmen för att kretsen ska vara sluten.
Det blir inte 20A i nollan om man använder olika faser. Det ser fasförskjutningen till.

Det är enkelt att kolla:
Är det rätt så är det 400volt mellan faserna i kopplingsdosan. = olika faser
Är det fel så är det 0volt mellan fasena i kopplingsdosan. = samma faser, då blir det 20A i "nollan"

Detta är ett exempel på när det är viktigt att man har rätt kunskap när man installerar.

Mina fel som jag vet om i min anläggning är:
Gruppschema ej komplett, finns en "kladd" i min dator
nya grupper/säkringar ej positionsmärkta på centralen.
En kopplingsdosa eller lampa ej uppsatt, endast isolerade kablar ut ur väggen.

Kan bli ett lagom projekt idag att fixa mina fel.
 
Redigerat:
Lite läskigt att läsa om alla era underliga kopplingar. Jag måste ha haft himla tur både när jag köpte huset och med min elektriker.

Jag har en central för boyta, en UC för pannrum och biytor och en UC för utomhus (inkl poolanl). Jordfelsbrytare i tre nivåer och all utomhusbelysning på atomur. Huset är byggt 1948 och varken jag eller direktörn som bodde här innan kan något alls om el egentligen.

Jo, jag har utökat matningen till kåken för slingor i uppfarten och eventuell elbil.

--Gunnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.