81 988 läst · 142 svar
82k läst
142 svar
Äntligen altanbygge efter 15 år
2014-08-01 Färdigställande av räckeskryss och trappor
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
2014-08-02 Inklädnad av grundläggning påbörjad
Stående trall täcker av sidorna vid rappstegen
Mittkluven trall 28x120 som fästreglar, strävas till bärlina
Ribborna 28x60 (mittkluven 28x120) med 4 mm mellanrum ska göra att inklädnaden inte ser så tung ut. De två stående trallbrädorna i mitten är för att bryta linjerna lite
Stående trall täcker av sidorna vid rappstegen
Logga in
Skapa konto
Mittkluven trall 28x120 som fästreglar, strävas till bärlina
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ribborna 28x60 (mittkluven 28x120) med 4 mm mellanrum ska göra att inklädnaden inte ser så tung ut. De två stående trallbrädorna i mitten är för att bryta linjerna lite
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· södermanland
· 11 inlägg
Vilken härlig altan ni byggt ser att spabadet står på en grusbädd som verkar vara uppbyggd lite högre en markhöjd vad har du använt dig av för material? Är det paddat? Håller själv på och ska bygga in ett spabad i altan och ska höja upp det lite därför jag undrar Mvh stefan
Hej Falmark!
Riktigt fint bygge ni har gjort!!
Men jag försöker se hur du har fäst stolparna till räcket? Först så har du lagt igen golvet och vips så sitter stolparna där. Sågade du upp igen för att sticka ner dem?
Även plåthattarna till stolparna ser ut som en toppen lösning, var har du hittat dem?
// Mikael
Men jag försöker se hur du har fäst stolparna till räcket? Först så har du lagt igen golvet och vips så sitter stolparna där. Sågade du upp igen för att sticka ner dem?
Även plåthattarna till stolparna ser ut som en toppen lösning, var har du hittat dem?
// Mikael
.Freebrave skrev:Hej Falmark!
// Mikael
Räckesstolparna 90x90 är urjackade 45x170 på utsidan för reglarna. Stolpen och regeln livar med varandra på utsidan. Stolparna är skruvade till regeln med VFZ Torx 5x80.
Vi lade mycket riktigt all trall först för att sen såga upp hålen för stolparna med ett Multiverktyg från JULA. http://www.jula.se/multiverktyg-260w-010638
Det kan mycket väl vara bästa uppfinningen efter hjulet Rekommederas!
Det är i huvudsak en såg, med oscillerande sågblad med tänderna i framkant på bladet. Instickssågning är busenkelt.
Stolphattarna köpte jag på Biltema för 19:90/st
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Stolphatt-14065/
falmark skrev:.
Räckesstolparna 90x90 är urjackade 45x170 på utsidan för reglarna. Stolpen och regeln livar med varandra på utsidan. Stolparna är skruvade till regeln med VFZ Torx 5x80.
Vi lade mycket riktigt all trall först för att sen såga upp hålen för stolparna med ett Multiverktyg från JULA. [länk]
Det kan mycket väl vara bästa uppfinningen efter hjulet Rekommederas!
Det är i huvudsak en såg, med oscillerande sågblad med tänderna i framkant på bladet. Instickssågning är busenkelt.
Stolphattarna köpte jag på Biltema för 19:90/st
[länk]
Toppen!
Tack tack för svar!!
// Mikael