6 681 läst · 40 svar
7k läst
40 svar
Skriva på kontrakt i morgon snälla hjälp med 3 kluriga frågor.
Be att få några dagar på er att läsa igenom kontraktet i lugn och ro så att ni kan säkerställa att ni förstår allt som står däri. Även det är fullt normalt, ingen husköpare ska förväntas kunna tillgodogöra sig ett köpekontrakt på några minuter "on the fly" på mäklarens kontor. Även detta ska mäklaren känna till och han är skyldig att tillgodose era behov i precis lika stor utsträckning som säljarens.
På mäklaren verkade det som man skulle skriva på med en gång.
Är alla kontrakt individuellt skrivna, jag trodde det va 10 sidor som alltid stod samma på alla huskontrakt förutom de tillägg som tex öppen besiktningsklausul och överlåtelse dag som man bestämt speciellt.
Är alla kontrakt individuellt skrivna, jag trodde det va 10 sidor som alltid stod samma på alla huskontrakt förutom de tillägg som tex öppen besiktningsklausul och överlåtelse dag som man bestämt speciellt.
Det är i de flesta fall standardkontrakt.gurrre skrev:
Det vore orimligt om varje enskild mäklare satt och knåpade ihop sitt eget speciella kontrakt.
Surprise surprise, är du slipad nog att läsa och förstå ett husköparkontrakt rakt upp och ner på mäklarens kontor, eller bankens kontor för all del? Knappast va?gurrre skrev:
Denna mäklare är ju, som vi redan konstaterat, inte precis av den ärliga typen. Han verkar göra allt han kan för att du ska ställa till så lite problem som möjligt för säljaren (och sig själv också antagligen) kosta vad det kosta vill för dig.
Mäklarna har så klart mallar som de utgår ifrån, och som sedan anpassas för varje affär för sig. Även om du hittar ett standardavtal på nätet att läsa igenom så kan det skilja sig mycket från det mäklaren i ditt fall presenterar och man vet aldrig vad som smygit sig in, det räcker t.ex. med att två bokstäver smugit sig in någonstans mitt i en mening och det står ett "ej", så har en hel paragraf fått motsatt betydelse.gurrre skrev:
Därför måste alltid varje kontrakt betraktas som individuellt från början till slut. Och, om det avtal du har fått med dig hem inte är exakt samma som det ni skriver era kråkor på, så lite inte på att det står exakt likadant i det nya som i det du läst hemma. Läs då igenom det nya och säkerställ att det står samma i bägge. Det kan tyckas nitiskt och överdrivet, men, det är rätt mycket pengar det handlar om, och mäklaren är ju helt klart inte att lita på
Moderator
· Stockholm
· 52 358 inlägg
Vilka kontroller har du nu gjort, om ni är nära att skriva kontrakt?
Det går ju utmärkt att redan nu kolla med kommunen:
Att det finns bygglov.
Att tomten verkligen är så stor som det ser ut, finns folk här som köpt hus, där det efteråt visar sig att mer än halva tomten var en egen fastighet, som alltså inte ingick i köpet. Eller att tomten "expanderat" ut på en allmäning, mot vägen osv.
Kolla detaljplanen för området, kolla om det pågår något arbete med att ändra detaljplanen i närheten. Inte så kul om man får en motorväg över granntomten, eller stor industri. Jag har varit med om att upptäcka att en liten grusväg utanför ett hus jag var lite inne på att köpa, tre månader senare omvandlades till 6 filig genomfartsled, 4- 5 meter upp i luften.
Kolla vilka "aktiva" bygglov som finns i närområdet. Dvs. bygglov som beviljats de senaste två åren, som inte nödvändigtvis har påbörjats något bygge på (blir ogiltiga om man inte börjar bygga). Finns det några pågående byggen inom synhåll, så undersök vad som skall ske. Kan ju se ut som en fasadmålning, men vara starten på en jätteutbyggnad mot er blivande tomtgräns.
Hur är det med vatten och avlopp, finns det en egen avloppsanläggning så kan det vara bra att kolla att den inte är underkänd.
Om fastigheten är i behov av servitut, för att ex. köra över grannens mark, eller el/VA ledningar över annans mark, begär ut handlingarna från lantmäteriet. Är viktigt att kontrollera att det verkligen finns servitut om ni är i behov av att nyttja något av annans mark. Kolla också så ingen annan fastighet har oväntade servitut över er blivande mark. Just det är i praktiken inte fullt ut möjligt att undersöka, det finns servitut som är flera hundra år gamla, som fortfarande gäller, men det kan kosta 30 - 100 000 att gräva fram dem ur lantmäteriets djupa arkiv. Men normalt så finns alla "aktiva" servitut dataregistrerade, och kan tas fram med en knapptryckning.
Som kuriosa kan nämnas att en medlem här upptäckte ett servitut från 1700 talet som gav rätt till fastighetsägarna i ett kvarter någon km bort att låta sina kossor beta på dennes radhustomt. Sådant är giltigt, men skulle någon försöka nyttja sin rätt så går det nog att stoppa med andra lagar.
Det går ju utmärkt att redan nu kolla med kommunen:
Att det finns bygglov.
Att tomten verkligen är så stor som det ser ut, finns folk här som köpt hus, där det efteråt visar sig att mer än halva tomten var en egen fastighet, som alltså inte ingick i köpet. Eller att tomten "expanderat" ut på en allmäning, mot vägen osv.
Kolla detaljplanen för området, kolla om det pågår något arbete med att ändra detaljplanen i närheten. Inte så kul om man får en motorväg över granntomten, eller stor industri. Jag har varit med om att upptäcka att en liten grusväg utanför ett hus jag var lite inne på att köpa, tre månader senare omvandlades till 6 filig genomfartsled, 4- 5 meter upp i luften.
Kolla vilka "aktiva" bygglov som finns i närområdet. Dvs. bygglov som beviljats de senaste två åren, som inte nödvändigtvis har påbörjats något bygge på (blir ogiltiga om man inte börjar bygga). Finns det några pågående byggen inom synhåll, så undersök vad som skall ske. Kan ju se ut som en fasadmålning, men vara starten på en jätteutbyggnad mot er blivande tomtgräns.
Hur är det med vatten och avlopp, finns det en egen avloppsanläggning så kan det vara bra att kolla att den inte är underkänd.
Om fastigheten är i behov av servitut, för att ex. köra över grannens mark, eller el/VA ledningar över annans mark, begär ut handlingarna från lantmäteriet. Är viktigt att kontrollera att det verkligen finns servitut om ni är i behov av att nyttja något av annans mark. Kolla också så ingen annan fastighet har oväntade servitut över er blivande mark. Just det är i praktiken inte fullt ut möjligt att undersöka, det finns servitut som är flera hundra år gamla, som fortfarande gäller, men det kan kosta 30 - 100 000 att gräva fram dem ur lantmäteriets djupa arkiv. Men normalt så finns alla "aktiva" servitut dataregistrerade, och kan tas fram med en knapptryckning.
Som kuriosa kan nämnas att en medlem här upptäckte ett servitut från 1700 talet som gav rätt till fastighetsägarna i ett kvarter någon km bort att låta sina kossor beta på dennes radhustomt. Sådant är giltigt, men skulle någon försöka nyttja sin rätt så går det nog att stoppa med andra lagar.
Jag tycker det första du ska göra nu är att anmäla mäklaren!gurrre skrev:
Sen så är mitt råd att du sätter din in mer i vad det innebär att besiktiga hus så du är mer påläst till nästa gång.
Att bli lurad vid en av de största affärerna i sitt liv kan göra att resten av livet blir mindre roligt.
Det kan ju mycket väl vara så att säljaren visste att det skulle upptäckas en massa dyra fel, och därför valde att sälja till någon som inte besiktigade.
Troligen lika bra för er. Vad hade ni gjort om besiktningsmannen upptäckt en massa dyra fel men säljaren vägrade prisavdrag med hänvisning till den andre budgivaren?
Troligen lika bra för er. Vad hade ni gjort om besiktningsmannen upptäckt en massa dyra fel men säljaren vägrade prisavdrag med hänvisning till den andre budgivaren?
Om säljaren gjort en "besiktning" av huset och är på det säkra med att allt står rätt till så bör ju denna inte ha några problem att tillåta köparen att undersöka sitt objekt.pelpet skrev:
Jag kan ju tycka att om det blir en massa anmärkningar på en besiktning av huset så är det lite som med bilen, man har inte skött grejerna som man ska
Det lär väl dyka upp en ny tråd om ett par månader som handlar om dolda fel och att man inte besiktigade huset utan köpte säljarens besiktning, tycker det kommer en sån tråd varje dag nästan.
Även jag tror, trots allt, att du ska vara mer glad än ledsen för det som hänt. Ni kommer säkert att hitta ett mycket bättre hus och den dagen ni gör det kommer du att se tillbaka på detta lilla äventyr som någonting bra som gav er erfarenhet och kunskap i husköparaffärerna. Jag är mer orolig för de som faktiskt köpte huset, de hade nog inte den koll ni har på vad som krävs av en köpare och vilka rättigheter man har.
Men som sagt, anmäl mäklaren!
Nu när det är klart kanske du förresten kan lägga ut en länk till huset på hemnet, om det ligger kvar, vore intressant att få se.
Men som sagt, anmäl mäklaren!
Nu när det är klart kanske du förresten kan lägga ut en länk till huset på hemnet, om det ligger kvar, vore intressant att få se.
Liknande trådar
-
Banken vill inte skriva lånepapper förrän dagen innan kontraktsskrivning med mäklaren?
Juridik -
Hjälp att skriva kontrakt med entreprenören
Vatten & Avlopp -
Skriva in i kontraktet att inte stomresa under regn?
Hustillverkare -
Skriva kontrakt, borttappat pantbrev
Juridik -
Panik - kontraktsskrivning i morgon
Juridik