992 645 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Har rivit all gammal dill som växt sig två meter hög.
Vad skall jag med krondill till, jag tänker inte koka kräftor.
Och sådde lite ny dill så vi får till sensommaren och hösten.
Sam njutit av anblicken av katternas lek. Rädda för vatten
Men i fredags plockade jag "vildhallon".
Medan hustrun plockade fem liter röda vinbär fick jag ihop det här
Jag tror det blev 22 millimeterstora hallon innan jag gav upp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Med stenar som låg över nedre delen av plasten. Är ett bågväxthus. En av stenarna är så stor att jag inte kan marklyfta den utan fick rulla dit den så jag trodde det var helt säkrat men ack vad jag bedrog mig.Marlen Eskilsson skrev:
Note to self - ta ner det innan höstovädren sätter igång.
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Ok, då var det kanske inte så stor skada skedd. Flexibel konstruktion du har.
Tittat på sambon som lekte en stund med nya röjsågen och suckat lite över att gräsmattan kommer se ut som *** efter helgen. Imorgon kommer grävmaskinen så vi kan gräva ner kabelkanaler för fibern samt gräva upp diverse trötta buskar och göra annat tungt grävarbete.
Åh, vi har också en grön och en svart kanna. Utan den fantastiska fluffiga dekorationen, förstås. Och en stackars hallonplanta hittade vi med! Med små, små hallon. Den busken ryker imorgon eftersom den växer i exakt 15 cm slö jord ovanpå en betongyta.KnockOnWood skrev:Har rivit all gammal dill som växt sig två meter hög.
[bild]
[bild]
[bild]
Våra katter har alltid gillat att dricka vatten ur hinkar och vattenkannor. Man får passa sig lite så att man inte lämnar kvar en vattenkanna med gödningsmedel i, utan alltid skölja ur den innan man fyller på nytt vatten.KnockOnWood skrev:Har rivit all gammal dill som växt sig två meter hög.
[bild]
[bild]
[bild]
Våran gammelkatt som blev 18 år letade skalbaggar (ju större desto bättre) i rabatterna som hon sedan med stor förtjusning åt upp. Tyvärr var det också ett krasande ljud vilket var mindre trevligt att lyssna på.
Redigerat:
Halloj!
Ny på forumet och även nybliven husägare, men jag har smugit runt bland byggahus artiklar och forum en längre tid.
Finns en hel del att göra i trädgården. Förra ägaren var uppenbarligen ännu mindre förtjust i trädgårdsarbete än vad jag är. Dagens arbete blev att riva upp hundstaketet. Kom visserligen bara halvvägs innan jag trots kraftiga arbetshandskar började få blåsor i händerna. Måste skaffa mig en kraftigare avbitartång...
Så jag avbröt det arbetet och tog en ny rond i bekämpningen av kirskålen istället. Även de stora bestånden av nässlor och de skott av rönn som börjat komma upp inne på gräsmattan fick sig en omgång.
Ny på forumet och även nybliven husägare, men jag har smugit runt bland byggahus artiklar och forum en längre tid.
Finns en hel del att göra i trädgården. Förra ägaren var uppenbarligen ännu mindre förtjust i trädgårdsarbete än vad jag är. Dagens arbete blev att riva upp hundstaketet. Kom visserligen bara halvvägs innan jag trots kraftiga arbetshandskar började få blåsor i händerna. Måste skaffa mig en kraftigare avbitartång...
Så jag avbröt det arbetet och tog en ny rond i bekämpningen av kirskålen istället. Även de stora bestånden av nässlor och de skott av rönn som börjat komma upp inne på gräsmattan fick sig en omgång.
Huskvarnaroboten vs grep 0-1
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Kört över gräsmattan med vertikalskäraren, tvingat fru och barn att kratta upp böset, kört det till tippen, köpt gräsfrö och dressjord, spritt ut det och nu är det bara att hoppas att det gror trots torkan. Jag kör vattenspridaren en halvtimme på eftermiddagen de närmaste dagarna för att bättra på oddsen lite.
På kvällskvisten sprutade jag några liter ogräsättika på en rabatt som ska bort.
På kvällskvisten sprutade jag några liter ogräsättika på en rabatt som ska bort.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vad fint det ser ut!Apollonia skrev:
Hur stor är dammen, längd, bredd och djup?
Och hur har du gått till väga när du byggde den?
Berätta! Och det är helt klart värt en egen tråd.
Jag förmodar att du lägger isolerskivor över sedan inför vintern.
Västerbotten låter Brrrr :wow:
Tack!KnockOnWood skrev:
Här är en översiktsbild där hela altanen syns bättre.
Logga in
Skapa konto
Själva dammen är cirka 4 x 1 meter och 70 centimeter djup. Helt raka väggar och plan botten med dammduk på och trallen är där endast för dekoration.
Vet inte riktigt hur vi ska göra inför vintern, skulle gärna lyckas övervintra näckrosorna men misstänker att det kan bli svårt här. Tar gärna emot tips om någon lyckats!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Har plockat 1,5 liter (en SIA-glassburk full) med björnbär på kvällskvisten,
händerna är något rödstrimmiga
Får nog bli ett par liter till i morgon.
händerna är något rödstrimmiga
Får nog bli ett par liter till i morgon.